6

الزامات تحقق آرمان‌ «توسعه، پایدار» در حوزه شهرسازی

  • کد خبر : 19445
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
الزامات تحقق آرمان‌ «توسعه، پایدار» در حوزه شهرسازی
چنانچه ضوابط و مقررات شهرسازي، به منظور تحقق اهداف و آرمان‌های توسعه، پايدار به نحود کارآمد تدوين و به اجرا درآيد، «تضمين کننده» شکل‌گيري نوع سکونتگاه (شهر) با آرمان‌هاي توسعه، پايدار خواهد بود.

تبریزمن – جواد مغربی: شهرسازی، یکی از نیازهای اساسی شهرها محسوب می شود که لزوم استفاده از تجربیات و تخصص فارغ‌التحصیلان شهرسازی در آن حوزه ضروری است. مجموعه تصمیمات مردم ساکن هر شهر، شکل آن شهر را می‌سازد. ولی شهر باید کنترل شود، چون زندگی شهری همراه با هرج و مرج و بدون ساز وکارهای انتظام‌بخش و قابل اجرا، رو به انحطاط خواهد رفت. بر همین اساس همه جوامع برای کنترل تصمیمات مردم و عملکرد صحیح و آسان، نیاز به قوانین و مقررات دارند تا همان مردم با اطمینان زندگی کنند و به کار خود بپردازند و بدانند که از دیگران هم می‌توان انتظار پیروی از این مقررات را داشت.

ضوابط و مقررات شهرسازی، آن بخش از تصمیمات مردم را که بازتاب فضایی و کالبدی دارد، کنترل و هدایت می‌کند و قدر مسلم «توسعه، پایدار» که مفهوم عدالت را در طول زمان و همچنین در عرض زمان در بردارد، می‌تواند به عنوان آرمان و مقصد نهایی این نوع از ضوابط و مقررات قرار گیرد.

در واقع، اگر ضوابط و مقررات شهرسازی، به نحو کارآمدی به منظور تحقق اهداف و آرمان‌های توسعه، پایدار تدوین شوند و به نحو کارآمدی به اجرا درآیند، «تضمین کننده» شکل‌گیری نوع سکونتگاه (شهر) با آرمان‌های توسعه، پایدار خواهد بود.

مهندس جواد مغربی؛ کارشناس عمران

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19445

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.