5
"تبریزمن" از تلاش فعالان بازرگانی آذربایجان‌شرقی برای واردات واکسن کرونا گزارش می‌دهد؛

واکسن، ماموریت جدید بازرگانان!

  • کد خبر : 19435
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
واکسن، ماموریت جدید بازرگانان!
تعدادی از شرکت‌های خصوصی آذربایجان‌شرقی در ابتدای مطرح شدن موضوع واردات واکسن کرونا، برای واردات این اقلام حیاتی اقدام کرده و جزو اولین شرکت‌هایی بوده‌اند که درخواست‌هایی را به سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان‌های مرتبط ارائه داده‌اند.

تبریزمن – سرویس اجتماعی: واکسیناسیون همگانی علیه کرونا در آذربایجان‌‌شرقی در هفته‌های اخیر هرچند به آرامی پیش می‌رود اما خبر خوشی است که غلبه بر این بیماری مرگبار و فرا رسیدن روزهای خوش را نوید می‌دهد که با واردات زودهنگام و تزریق همگانی مردم استان تحقق خواهد یافت.
بنا به گفته مسئولان‌ حوزه درمان، در مجموع گرچه روند بیماری کرونا نزولی شده اما میزان بیماران بستری در بیمارستان‌ها همچنان زیاد است و تنها ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها کاهش یافته است.
این روزها خبرهای خوشی درباره ورود واکسن‌های خارجی از سوی بازرگانان آذربایجان‌شرقی منتشر می‌شود که مسرت‌بخش است و طبق گزارشات واصله، بخش خصوصی از همه ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلاً قیمت ریالی این واکسن‌ها اعلام نمی‌شود تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود.

▪️فعالان آذربایجانی جزو اولین شرکت‌هایی هستند که درخواست واردات واکسن را داده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: فعالان بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی از ماه‌ها قبل برای سفارش و خرید واکسن کرونا اقدام کرده و از مسئولان استانی نیز برای تحقق این امر مساعدت طلبیده‌اند.
یونس ژائله ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های خصوصی آذربایجان‌شرقی در ابتدای مطرح شدن موضوع واردات واکسن کرونا، برای واردات این اقلام حیاتی اقدام کرده و جزو اولین شرکت‌هایی بوده‌اند که درخواست‌هایی را به سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان‌های مرتبط ارائه داده‌اند.
وی افزود: در این میان، فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی برای صدور دستور خرید و واردات واکسن توسط بخش خصوصی، از مسئولان استانی نیز مساعدت طلبیده‌اند و هم اکنون نیز در حال پیگیری برای نهایی شدن و اتمام این ماموریت هستند.
براساس اظهارات رئیس اتاق بازرگانی تبریز، ظاهراً فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی تا زمان عملی شدن ماموریت خرید نهایی و واردات واکسن، قصد ملتهب ساختن فضا و وعده عمل نشده را ندارند و برای روشن شدن ابعاد مسئله، ناچار به روشنگری در خصوص این موضوع شده‌اند تا مجموعه‌های وابسته اتاق بازرگانی در جریان پیگیری‌ها قرار گیرند.

▪️فعالان بخش خصوصی بر لزوم برورکراسی‌‌زدایی از سر راه واردات واکسن تاکید دارند!

برخی از فعالان‌ بخش بازرگانی آذربایجان‌شرقی از مشکلات پیش‌روی تهیه و تامین واکسن‌های کرونا خبر می‌دهند که باید اقدامات لازم در راستای تسهیل واردات آن‌ به عمل آید.
بعضی از شرکت‌های بخش خصوصی معتقدند با توجه به محدودیت جدی واکسن در سطح جهان و اقدام‌ دیرهنگام ایران در ارتباط‌گیری با برخی شرکت‌ها، واردات واکسن در شرایط فعلی را مقداری دشوار نموده است.
گویا تعدادی از مدیران شرکت‌های خصوصی با انتقاد از وجود چندصدایی بین مسئولان در مبارزه با کرونا، بر لزوم برورکراسی‌زدایی از سر راه واردات واکسن توسط بخش خصوصی تاکید کرده‌اند.
آنها از بروکراسی‌های پیچیده و طولانی برای گرفتن مجوزها گلایه می‌کنند که در صورت برطرف کردن موانع و صدور مجوز شرکت‌های دارویی معتبر که دارای نمایندگی از شرکت‌های واکسن‌ساز هستند قادرند حداکثر ظرف مدت ‌۱۰ روز تا دو هفته اولین محموله واکسن خریداری شده را وارد کشور کنند و تزریق آنها طبق نظر ستاد مقابله با کرونا صورت گیرد.
در واقع، بخش خصوصی با توجه به مسئولیت اجتماعی خود، قبول کرده که شرکت‌های دارویی هیچگونه سودی برای خود از محل واردات واکسن کرونا در نظر نگیرند و صرفاً واکسن را به قیمت ‌تمام شده عرضه نمایند.
از طرف دیگر مدیران و صاحبان کارخانه‌ها هم پذیرفته‌اند که کلیه کارگران و پرسنل خود را به صورت رایگان ‌واکسینه کنند لذا این امر، کمک بسیار بزرگی است و چندین هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

▪️یکی از واحدهای حوزه درمان رسماً مخالف هرگونه واردات توسط بخش خصوصی است!

در این آشفته بازار واکسن نمی‌توان‌ مُنکر سودجویانی بود که بدنبال واردات واکسن کرونا هستند و برای واکسن ۴ دلاری پروفورم ۵۰ دلاری می‌دهند! لذا اگر این قضیه صحت داشته باشد، جای تأسف است که وزارت بهداشت با تجربه چندین ساله خود قادر نیست بین شرکت‌های دارویی معتبر و مثلاً یک پلاستیک‌فروش و یا کسی که قیمت ۵۰ دلاری برای واکسن ‌می‌دهد تمایز قائل شود؟

اگر موضوع چند صدایی میان وزارت بهداشت و دیگر ارکان مؤثر در مسله مبارزه با کرونا به همین روال تداوم یابد مشکلات زیادی برای مردم‌ به وجود آمده و در واقع، دود ناهماهنگی‌ها باز هم به چشم مردم خواهد رفت!
طبق نظر برخی از فعالان بازرگانی، رئیس جمهور تاکید دارد که بخش خصوصی سریعاً اقدام به واردات واکسن کرده و واحدهای تحت پوشش خود و دیگر واحدهای تولیدی را پوشش دهد، لذا معاونت غذا و دارو هم می‌پذیرد که سریعاً مجوزها را صادر نماید ولی یکی از واحدهای بی‌ربط(!) وزارت بهداشت رسماً مخالفت خود با هرگونه واردات توسط بخش خصوصی را اعلام می‌کند!
با این اوصاف آیا بهتر نیست در این شرایط که هر دُز واکسن می‌تواند جان یک انسان را نجات دهد وزارت بهداشت و بخش خصوصی با کمک یکدیگر کمبودها را پوشش دهند؟!
این در حالی است که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تلاش‌های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی را تأیید کرده و صراحتاً اعلام نموده که از واردات واکسن از سوی بخش خصوصی و واکسینه کردن کارگران و افراد شاغل در ‌واحدهای تولیدی به صورت رایگان حمایت می‌کند!

▪️در صورت تسهیل شرایط، بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دُز واکسن وارد کند

یک مطلع حوزه اقتصادی با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون کل جمعیت کشور حدود دو میلیارد دلار است گفت: اگر همه چیز خوب پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دُز واکسن وارد کند.
ن.ریاحی ادامه داد: برآورد ما از واردات واکسن کرونا برای بخش صنایع، ۶ میلیون دُز بود اما اگر سایر بخش‌ها نیز نیاز به واکسن داشته باشند بخش خصوصی می‌تواند طبق روال عادی واکسن وارد کند.
وی افزود: در حال حاضر تقاضای جهانی برای خرید این واکسن‌ها بسیار زیاد است و وقتی اطلاعات مربوط به واکسن دریافت می‌شود در مدت چند روز باید قرارداد نهایی شده یا توافق قطعی شود، در غیر این صورت تضمینی برای باقی ماندن ظرفیت اعلامی وجود ندارد!
ریاحی اضافه کرد: هم اکنون فرایند اجرایی کار آغاز شده و امیدواریم با تأمین ارز و طی مراحل باقی مانده، نخستین واکسن‌های کرونا که احتمالاً یک محموله ۱۰۰ هزار دُزی خواهد بود در هفته نخست خرداد سال جاری توسط بخش خصوصی به کشور وارد گردد.
وی با اشاره به اینکه قیمت واکسن آسترازنکا حدوداً ۵ تا ۶ دلار و واکسن اسپوتنیک – وی حدوداً ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می‌شود تاکید کرد: بخش خصوصی از همه ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلاً قیمت ریالی این واکسن‌ها اعلام نمی‌شود تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود!

گزارش از: شهرام صادق‌زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19435
  • نویسنده : شهرام صادق‌زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : آژانس خبری تبریزمن
  • 376 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.