9

صدور شناسنامه به فرزندان با مادر ایرانی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد

  • کد خبر : 19543
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
صدور شناسنامه به فرزندان با مادر ایرانی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد
صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در مراسمی با حضور استاندار آذربایجان شرقی آغاز شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، استاندار آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در این مراسم گفت: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادران ایرانی یکی از گام های مثبت دولت تدبیر و امید است.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ مورد ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در استان انجام شده، اظهار کرد: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی با مراجعه به اداره کل امور امنیتی استانداری می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: در گذشته ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند شناسنامه اعطا می‌شد این قانون خلاءهایی داشت که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قانون اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی توسط مجلس شورای اسلامی و همکاری سایر نهادها تصویب و ابلاغ شد.

پورمحمدی گفت: شناسنامه، معرفی کننده هر فرد است و یکی از ضروریات برای انجام کارهای مختلف اداری و آموزشی است و نداشتن آن نقیصه بزرگی است و امروز خوشحالیم که این مشکل برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی با مردان غیرایرانی حل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز باید جهانی اندیشید، افزود: ازدواج های زنان و مردان ایرانی با اتباع خارجی موجب تسهیل تعاملات با ملت های مختلف می شود که ضروری است صدور مدارک برای تابعیت انجام گیرد.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فراز و نشیب زیادی داشت تا اینکه در سال ۹۸ با اصلاح قانون این موضوع تعیین تکلیف شد و از سال گذشته کارگروه مربوطه در استان تشکیل شد.

جهانگیر اسکندرزاده افزود: این افراد با مراجعه به اداره کل امنیتی استانداری و پر کردن اظهار نامه می توانند درخواست خود را ثبت کنند که پس از انجام استعلامات لازم برای این افراد شناسنامه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به این فرزندان که در داخل ایران متولد شده اند گواهی تولد از بیمارستان صادر نشود باید از طریق دستگاه قضایی آزمایش دی‌ان‌ای انجام گیرد تا شناسنامه صادر شود.

اسکندرزاده گفت: تاکنون ۸۵ نفر زیر ۱۸ سال و ۲۲ نفر بالای ۱۸ سال در استان برای دریافت شناسنامه تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد برای شش نفر زیر ۱۸ سال و ۷ نفر بالای ۱۸ سال امروز شناسنامه صادر شده است.

به گزارش ایرنا، در راستای سیاست‌ دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق شهروندی لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که در دوم مهر ماه سال ۹۸ با عنوان “قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” به تصویب رسید.

هیات وزیران در اردیبهشت ماه سال گذشته و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد و معاون اول رییس جمهوری در ۱۳ خرداد ماه پارسال آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امور خارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت ایران باشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.