4

سدی که بعد از اتمام رها شد/ جابجایی ۲ روستا بخاطر اشتباه محاسباتی

  • کد خبر : 19568
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
سدی که بعد از اتمام رها شد/ جابجایی ۲ روستا بخاطر اشتباه محاسباتی
سد شهید مدنی، پروژه‌ای رها شده در تبریز است که بعد از گذشت ۱۰ سال از افتتاح آن، تشنه اعتبار است و در روزهای بلاتکلیفی خود به سر می‌برد.

به گزارش تبریزمن، ۱۰ سال از افتتاح پروژه سد شهید مدنی تبریز می‌گذرد اما تاکنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است؛ سدی که امکان ذخیره سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب را دارد اما بعد از گذشت سال‌های متمادی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

پروژه‌ای رها شده در تبریز که اگر روزی آبگیری این سد در حد حرف و حدیث باقی نماند، می‌تواند به عنوان مرهمی بر زخم اقتصاد گردشگری و قابلیت‌های توسعه‌ای کشاورزی آذربایجان شرقی بوده و در زمره یکی از جاذبه‌های گردشگری جای گیرد.

شاید تک تک این آرزوها سرابی باشد که تنها به واسطه از راه رسیدن اعتبارات کافی در سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد؛ اعتباراتی که اگر به موقع بر پیکر این پروژه رها شده تزریق شود، می‌تواند پرونده چندین ساله سد شهید مدنی را مختومه اعلام کند.

 

آبگیری سد شهید مدنی از مصوبات هیئت دولت است

در این رابطه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: آبگیری سد شهید مدنی جزو مصوبات دولت است که بر اساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد شهید مدنی صرفاً برای دریاچه ارومیه مورد تصویب قرار گرفته است.

یوسف غفارزاده ادامه داد: به دلیل تخصیص ناچیز اعتبارات برای تکمیل طرح، پس از سال ۱۳۹۳ آبگیری طرح تا کنون محقق نشده است.

وی افزود: هم‌چنین در مرداد ماه ۱۳۹۸، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد اعتبار ۱,۶۶۲ میلیارد ریال برای آبگیری مرحله اول سد شهید مدنی اختصاص یابد که آن هم متأسفانه محقق نگردید.

 غفارزاده اهداف طرح سد شهید مدنی را چنین برشمرد: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با مدیریت آب رودخانه آجی چای، کنترل سیلاب رودخانه آجی چای و ذخیره و رهاسازی در فصول غیر کشاورزی به دریاچه ارومیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: با توجه به موقعیت عالی سد در ۵ کیلومتری کلانشهر تبریز و طول دریاچه بیش از ۲۰ کیلومتر، این سد در صورت آبگیری دارای استعداد و جاذبه‌های گردشگری بی نظیر بوده و قابلیت ایجاد تحول اساسی در اقتصاد گردشگری استان را دارد.

تملک ۵۰ درصدی اراضی داخل مخزن

وی در رابطه با تدابیر اندیشیده شده برای آبگیری سد شهید مدنی پاسخ داد: برای آبگیری سد شهید مدنی، تاکنون احداث سد و سازه‌های وابسته آن تکمیل گردیده و آماده آبگیری می‌باشد؛ هم‌چنین تملک حدود ۵۰ درصد از اراضی داخل مخزن، اجرای حدود ۴۰ درصد از راه‌های جایگزین مخزن و جابجایی بخشی از خطوط انتقال آب و برق داخل مخزن با پیشرفت تقریبی ۸۰ درصد صورت گرفته است که برای تکمیل فعالیت‌های باقی مانده لازم است تخصیص اعتبارات مورد نیاز صورت گیرد.

غفارزاده در ادامه بیان کرد: هم‌چنین از طریق بحث تأمین مالی و سرمایه گذاری در امر گردشگری در صدد تأمین اعتبار کارهای تکمیلی هستیم.

وی در خصوص ضرورت خالی کردن روستاهای اطراف سد شهید مدنی گفت: برای آبگیری سد شهید مدنی، واحدهای مسکونی روستای ونیار به تعداد ۵۰ عدد به همراه اراضی کشاورزی مربوطه در دهه ۸۰، تملک گردیده است و قسمت محدودی از روستای پاکچین سفلی نیز تملک شده و در حال تکمیل است و نیازی به خالی کردن روستاهای اطراف نیست.

اشتباهات محاسباتی در پروژه سد شهید مدنی تبریز باعث جابجایی ۲ روستا می‌شود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: اشتباه محاسباتی در سد شهید مدنی منجر به تخلیه و جابجایی ۲ روستا می‌شود.

احمد علیرضا بیگی ادامه داد: عدم روند تکمیل سد شهید مدنی به خاطر حساسیت‌های دریاچه ارومیه بوده و در واقع آبگیری سد شهید مدنی به دلیل عدم تخصیص منابع مالی، با مشکلاتی روبرو شده است.

وی افزود: تکمیل شدن سد شهید مدنی در حدود ۲۵۰ میلیارد نیازمند اعتبار است که آبگیری این سد می‌تواند در افزایش ظرفیت‌های توسعه آذربایجان مؤثر واقع شود.

امکان ذخیره سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در سد شهید مدنی تبریز

عضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز گفت: مساحت شهرستان تبریز حدود ۲۲۰۰ کیلومتر مربع است که دارای ۲ بخش مرکزی و خسروشهر و ۶ دهستان می‌باشد.

احمد بایبوردی ادامه داد: مهم‌ترین رودخانه‌های شهرستان تبریز، آجی چای، سعید چای، مهرانه رود، قوری چای، کمورچای، سینخ چای، نهندچای، سردرود چای و یاش چای خسروشهر می‌باشند که اکثر این رودخانه‌ها فصلی هستند.

وی افزود: میزان آورد رودخانه‌های تبریز در حدود ۵۵۳ میلیون متر مکعب و خروجی از تبریز در حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که سالیانه در حدود ۱۵۳ میلیون متر مکعب از رودخانه‌ها برداشت می‌شود.

بایبوردی با اشاره به اینکه با احداث شهید شد شهید مدنی تبریز، ذخیره سازی در حدود ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب وجود داشت بیان کرد: تاکنون این سد به علت مشکلات عدیده‌ای که داشته به بهره‌برداری نرسیده است.

برداشت از قنات‌های تبریز قابل توجه نیست

وی بیان کرد: میزان برداشت از قنات‌های موجود در تبریز در حد قابل توجهی نبوده و از چاه‌های کل شهرستان تبریز برای بخش کشاورزی به میزان ۱۲۶ میلیون متر مکعب در سال استحصال می‌شود.

عضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در پایان گفت: میزان بارندگی درازمدت در بهار و تابستان شهرستان تبریز در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر بوده که برای شرب نیز در حدود ۳۶ میلیون متر مکعب در سال برداشت می‌شود.

پروژه‌ای که ۱۰ ساله شد و تاکنون در امید تکمیل شدن به سر می‌برد؛ یک پروژه که به واسطه تکمیل شدن می‌تواند به بکرترین جاذبه گردشگری و تحول اساسی در اقتصاد کشاورزی و گردشگری تبدیل شود.

حالا سال ۱۴۰۰ از راه رسیده و شاید بهترین فرصت برای تکمیل پروژه‌های رها شده‌ای باشد که نیازمند توجه کافی مسئولین و محقق کردن وعده‌هایی است که تاکنون به آنها عمل نشده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19568

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.