5
رییس بیمارستان امام رضا تبریز:

اولین کنگره ملی ایمنی بیمار و آموزش پزشکی در تبریز برگزار می‌شود

  • کد خبر : 19786
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
رییس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و دبیر علمی کنگره از برگزاری اولین کنگره ملی ایمنی بیمار و آموزش پزشکی در تبریز، خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، مسعود فقیه دینوری، روز سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت در نشست خبری در تشریح این خبر اظهار کرد: این کنگره از پنجم تا هشتم خرداد ماه به صورت مجازی و با هدف ارتقاء ایمنی بیمار و استفاده از نظرات افراد آکادمیک و صاحب نظر در این حوزه برگزار شده و این موضوع قبل از سال ۲۰۲۰ محور فعالیت‌های سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

وی، چالش‌ها و راهکارهای توسعه ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی، درس آموخته‌ها از مدیریت خطر و راهکارهای کاهش خطا در مراکز آموزشی درمانی و کوریکولوم‌های آموزشی در خصوص ایمنی بیمار و نحوه آموزش ایمنی بیمار به دانشجویان علوم پزشکی و مقایسه کوریکولوم‌های آموزشی ایران با سایر کشورها را از جمله محورهای این کنگره، عنوان کرد.

وی، نقش آموزش از طریق فناوری‌های آموزشی از جمله شبیه‌سازی، نرم‌افزارهای کامپیوتری، مولاژها و… در پیشگیری از خطاها، آموزش ارتقاء پیامدهای مراقبتی و درمانی به عنوان مفهوم مفقوده در ایمنی بیمار و احترام به حقوق و کرامت انسانی بیمار و سایر ذی‌نفعان را از دیگر محورهای کنگره ایمنی بیمار و آموزش پزشکی، برشمرد.

فقیه دینوری متذکر شد: با توجه به بالینی بودن رشته‌های پزشکی و پرستاری، امکان خطای پزشکی و به خطر افتادن سلامت بیمار می‌شود، اینکه چه باید کرد و در دنیا چه کرده‌اند و چگونه افرادی که به عنوان معتمدین مردم در آینده خدمت ارائه خواهند کرد، محیطی امن برای بیمار و گیرنده خدمت فراهم کنند، در اولین کنگره ملی ایمنی بیمار مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: منظور از ایمنی بیمار تمامی خدمات ارایه شده به بیماران اعم از سرپایی تا بستری و تجویز نسخه تا خدمات بستری و اتاق عمل و …است که منجر به تامین ایمنی بیمار و تامین محیطی امن برای بیمار شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بیمارستان امام رضا تبریز همواره با حواشی در بین مردم همراه بوده، درحالیکه این بیمارستان مجهزترین مرکز در شمالغرب کشور است که سرمایه انسانی و اقتصادی زیادی برای آن صرف شده و علت چنین تفکری را نمی‌دانیم؛ برگزاری کنگره‌هایی مانند اولین کنگره کشوری ایمنی بیمار و آموزش پزشکی که ایده آن برای اولین بار از شهر اولین‌ها مطرح شده، سبب اعتماد بیشتر مردم به مراکز آموزشی و درمانی می‌شود.

دبیر علمی اولین کنگره کشوری ایمنی بیمار و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اعتماد در دنیا به مراکز آموزشی و درمانی زیاد بوده و مردم تمایل زیادی نسبت به مراجعه به این مکان‌ها دارند، اما برخی تبلیغات منفی سبب ایجاد ذهنیتی نادرست در این خصوص شده است؛ هر چند با برگزاری یک کنگره نمی‌توان ایمنی بیمار را به طور کامل تامین کرد، اما می‌توان از نتایج آن بهره‌مند شد.

وی در ادامه درصد خطاهای پزشکی در دنیا را بر اساس آمارهای اعلام شده ۱۰ درصد، عنوان کرد و گفت: آماری از میزان خطاهای پزشکی در ایران و تبریز ندارم، اما در مورد بیمارستان امام رضا (ع) تبریز با وجود تعدد مراجعان و حجم مراجعات و نقشی که در پذیرش بیماران کرونایی داشت، درصد شکایت‌ها بسیار کم بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.