5

روزهای مبهم بی‌مسکنی!

  • کد خبر : 19836
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
روزهای مبهم بی‌مسکنی!
اگر روند تحولات سیاسی به‌ همین روال پیش رفته و قیمت طلا و سکه تثبیت گردد باید در انتظار ورود دوباره سرمایه به بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن باشیم.

تبریزمن-سرویس اجتماعی:این روزها دسترسی به مسکن و بهره‌مندی از اسکان رسمی شهروندان به معمایی تبدیل شده است که هر کس برای آن راه‌حلی ارائه می‌دهد؛ یکی می‌گوید باید صفر تا صدِ قیمت‌گذاری در دست دولت باشد که لازمه‌ این کار، جمع کردن بساط مشاوران املاک و سایت‌های مسکن‌یاب است، دیگری هم می‌گوید دخالت تام دولت، مسکن را به رکود می‌اندازد و جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاران از بین می‌برد.
اما در کشاکش این دیدگاه‌ها هر روز که می‌گذرد از قدرت خرید مسکن شهروندان – به ویژه صاحبان درآمدهای ثابت – کاسته می‌شود و هر سال چند میلیون تومان بر روی هزینه‌های مسکن خانوارها قرار می‌گیرد به طوری که حتی قوانینی که از آستین‌ دولت‌ها برای ساماندهی این بازار درمی‌آیند هم کمکی به حل آشوب حاکم بر بازار مسکن نکرده‌اند!
بدین ترتیب نمی‌توان با طرح‌های موقتی تولید مسکن و تکمیل سیاست‌های ثبتی، مستاجران کم درآمد و بی‌نوا را خانه‌دار کرد زیرا نرخ رشد مستاجران در شیب افزایشی قرار دارد و سپری شدن هر روز، شرایط بدتر از دیروز را برای رقم می زند…

▪️خریداران و مستاجران کماکان چشم انتظار تحولات جدی بهبود بازار مسکن هستند

بازار مسکن نیز، مانند سایر بخش های اقتصادی کشور حال و روز خوشی ندارد و بسیاری از خریداران و یا مستاجران در این آشفته بازار چشم انتظار تحولات جدی برای بهبود وضعیت این بازار هستند.
البته چند روزی است خبرهای خوبی به گوش می‌رسد که شاید برای متقاضیان حوزه مسکن موثر باشد، یکی از این خبرها افزایش وام ساخت مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان برای انبوه سازان و تحویل تعدادی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تا دو ماه آینده و همچنین اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی است که به گفته مسئولان امر، اجرای این اقدامات تا حدودی راهگشای بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد بود.
بر این اساس، بانک مسکن امسال برای کمک به تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک هستند و رسوب حساب بانک برای آن‌ها حداقل ۱۰ درصد است تسهیلات مربوطه را افزایش داده است.
بانک مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌ و ساز با استفاده از فناوری‌های نو در تمام کلانشهرهای کشور تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت پرداخت می‌کند که این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات ۱۸ درصدی را در بر خواهد داشت.
همچنین رقم تسهیلات ساخت و نوسازی در بافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در کلان شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

▪️باید امسال میزان ساخت و سازها افزایش می یافت تا شاهد بهبود بازار مسکن شویم

اکثریت مشاوران املاک در کلانشهرهای کشور معتقدند: ظاهراً قیمت مسکن امسال برخلاف سال‌های گذشته که به صورت جهشی افزایش می‌یافت افزایش نیافته و قیمت‌ها هم متناسب با نرخ تورم رشد پیدا کند.
آنها اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تا حدودی در افزایش عرضه مسکن در بازار دخیل دانستند و گفتند: اما بازهم به نظر می‌رسد که بازار، رشد قیمتی داشته باشد؛ البته نه مانند سال‌های گذشته که جهشی و صعودی بوده است.
یکی از مشاوران املاک توضیح داد: بازار مسکن امسال هم مانند سال‌های گذشته با رکود سنگین و کاهش حجم معاملات روبرو می شود لذا امیدواریم دولت تمهیدات بهتری از جمله افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن فراهم نماید.
او بیان کرد: باید میزان ساخت وساز از سال‌های گذشته افزایش می یافت تا امسال شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن می شدیم، بنابراین بعید است امسال هم بازار آرامی را شاهد باشیم!
بر اساس این گزارش، دولت باید امسال علاوه بر برنامه‌هایی که در دستور کار خود قرار داده از جمله پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تحویل واحدهای طرح اقدام ملی و همچنین شناسایی خانه های خالی، برنامه‌های دیگری هم از جمله افزایش توان و قدرت خرید متقاضیان مسکن از طریق تسهیلات خرید مسکن بالا ببرد تا شاید شاهد آرام شدن این بازار پرتلاطم کشور باشیم!

▪️در فروردین و نیمه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رشد قیمت‌های مسکن متوقف شده است

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز کاهش قیمت مسکن تحت تأثیر تحولات اقتصادی را گریز‌ناپذیر دانست و گفت: رخدادهای اقتصادی کشور بر بازار مسکن تأثیر مستقیم دارند.

بیت‌الله ستاریان ادامه داد: در سال قبل قیمت مسکن رشد عجیبی داشت اما در فروردین و نیمه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رشد قیمت ها متوقف شده است، البته علیرغم اینکه که تعطیلی و کرونا بر بازار مسکن فروردین ماه سایه انداخته اما در چهار دهه گذشته شاید دو یا سه فروردین را داشتیم که معاملات در آن رونق داشته است و همیشه در ماه نخست سال، معاملات مسکن اندک بوده است.
وی افزود: اگر روند تحولات سیاسی به‌ همین روال پیش رفته و قیمت طلا و سکه تثبیت گردد باید در انتظار ورود دوباره سرمایه به بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن باشیم، علاوه بر آن رونق اقتصادی باعث افزایش بودجه عمرانی، ورود سرمایه خارجی، گردش آزاد پول و غیره می‌شود و بدین ترتیب بازار مسکن به‌ طور قطع تأثیر مثبتی از این تحولات می‌پذیرد.
ستاریان اضافه کرد: سوی مثبت بردارهای اقتصادی اثر مثبت بر بازار مسکن دارد و به‌ طور کلی با تحولات مثبت اقتصادی رونق در بازار مسکن شکل می‌گیرد، در حال حاضر بازار مسکن در انتظار و پذیرای این رونق است.
وی با ذکر این نکته که رونق بازار مسکن باعث افزایش تولید و افزایش سرمایه می‌گردد تاکید کرد: رونق اگر بتواند تولید را به اندازه نیاز افزایش داده و تقاضا و عرضه سر به سر شود تعادل به بازار مسکن بر می‌گردد!

گزارش: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.