5
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی:

حجم آب تالاب بین المللی «قوری گول» کاهش دارد

  • کد خبر : 20155
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
حجم آب تالاب بین المللی «قوری گول» کاهش دارد
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم آب تالاب بین المللی «قوری گول» به علت کاهش بارندگی کم شده است، گفت: حجم فعلی آب این تالاب در زمان حاضر یک میلیون ۵۸۰ هزار مترمکعب برآورد می شود.

به گزارش تبریزمن، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مقدار آب تالاب بین المللی «قوری گول» در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ هزار مترمکعب و در مقایسه با متوسط درازمدت ۱۰۰ هزار مترمکعب کاهش دارد.

وی اضافه کرد: تراز سطح آب تالاب قوری گول نیز در زمان حاضر ۱۹۱۲.۶۰ متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ سانتیمتر کاهش نشان می دهد، تراز کنونی تالاب در مقایسه با مشابه متوسط درازمدت، هفت سانتی متر کاهش دارد.

وی گفت: وسعت تالاب در تراز یاد شده ۱.۳۴ کیلومترمربع برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت هزار مترمربع و در مقایسه با متوسط درازمدت ۲ هزار مترمربع کاهش نشان می دهد.

غفارزاده همچنین آبرسانی به تالاب بین المللی قوری گول را در شرایط و وضعیت فعلی قابل قبول ندانست و افزود: برای انتقال آب بالادستی به این تالاب باید از روش لوله گذاری که حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد، استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا تالاب بین المللی قوری‌گل با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌است .

منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد، این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه انجام می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=20155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.