4
"تبریزمن" از اهمیت گسترش حجم تجاری با اتحادیه اوراسیا گزارش می دهد؛

یک گام تا اوراسیا!

  • کد خبر : 20379
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
یک گام تا اوراسیا!
رکورد بیشترین ارزش تجارت ایران و اوراسیا در ۵ سال اخیر مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و بیشترین کسری تجاری ایران با این اتحادیه نیز در سال ۱۳۹۵ رخ داده که معادل نیمی از ارزش فعلی بوده است.

تبریزمن- سرویس اقتصادی: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا همان EAEU یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق می باشد که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری جهان به شمار می‌آید.
ایران به همراه مولداوی هم اکنون عضو ناظر این اتحادیه بوده و قرار است به زودی برای دائمی شدن عضویت کشورمان در این اتحادیه تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آید.
ارزش تجارت کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته ۱۱ درصد اُفت کرده و به ۲.۱ میلیارد دلار رسیده است که البته سهم آذربایجان شرقی اعلام نشده است.
با توجه به اینکه محدودیت‌های تحریم، اثرگذاری کمتری بر مبادلات منطقه‌ای ایران دارد به نظر می‌رسد کرونا و بوروکراسی داخلی، موانع اصلی در مسیر توسعه تجارت با این اتحادیه مهم اقتصادی بوده است.
آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد؛ سال گذشته، تجارت کالایی ایران با اتحادیه اوراسیا معادل ۲.۱ میلیارد دلار بوده که حدود یک میلیارد دلار آن واردات ایران از این اتحادیه و ۱.۱ میلیارد دلار از آن نیز صادرات ایران به کشورهای عضو این اتحادیه بوده است.

▪️اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک امتیاز ویژه در ایام تحریم‌های ناجوانمردانه است

اهمیت اقتصادی این اتحادیه به قدری است که با شکل‌گیری آن، کشورهای مختلف علاقه خود را برای عضویت ابراز کردند لذا میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حدود ۸۵۰ میلیارد دلار است که از این میزان ۳۳۱ میلیارد دلار مربوط به واردات است.
سهم ایران از این میزان حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات و ۸۲۳ میلیون دلار آن صادرات است‌، دست کم ۸۰ درصد صادرات اوراسیا به ایران محصولات کشاورزی به ویژه غلات و ۶۸ درصد صادرات ایران به اوراسیا نیز، میوه و خشکبار است.
در خصوص افزایش همکاری‌های اقتـصادی کشورمان از طریق همگرایی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چند سال گذشته دیدگاه های مختلفی مطرح شده است که به دلیل سابقه ارتباطات فرهنگـی و اهمیـت ژئوپلتیـک اعـضای آن و همچنین ضرورت توسعه اقتصادی کشور از طریق همگرایی اقتصادی منطقه‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است.
به اعتقاد کارشناسان، پس از پایان جنگ سرد میزان گرایش به سوی منطقه گرایی در مناطق مختلف در جهان رو به افزایش گذاشته و در این میان آسیای مرکزی یکی از مناطق ژئواستراتژیک است کـه همـواره در کـانون توجـه کـشورهای مختلف قرار داشته است.
آنها می گویند همکاری کشورمان با این بلوک اقتصادی با ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار، نوید بخش توسعه تعاملات اقتصادی متقابل کشورمان با کشورهای مختلف دنیا و به خصوص همسایگان است به ویژه در شرایطی که دشمنان به‌ دنبال منزوی کردن ایران و قطع ارتباط اقتصادی و تجاری آن با جهان هستند!

▪️رکورد بیشترین ارزش تجارت ایران و اوراسیا مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده است

ظرفیت تجارت کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۳۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌ شود اما ارزش فعلی این تجارت به ۱۰ درصد ظرفیت‌ها نیز نمی‌رسد!
بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته از یک سو به دلیل شیوع کرونا و اختلال در تجارت خارجی و از سوی دیگر به واسطه اعمال محدودیت‌های جدید برای واردات به دلیل تنگنای ارزی کشور، ارزش مبادلات ایران و اتحادیه اوراسیا با وجود فعال بودن توافقنامه تجاری اُفت کند که این کاهش تا حدودی متاثر از کاهش واردات ایران بوده است.
واکاوی جزئیات تجارت یک‌ ساله با اتحادیه اوراسیا حاکی است ۲ درصد از افت ۱۱ درصدی تجارت ایران و اوراسیا در سال گذشته، مربوط به کاهش ۹ درصدی صادرات ایران و ۹ درصد از آن ناشی از کاهش ۱۶.۵ درصدی واردات ایران بوده است.
بررسی سابقه تجارت ایران و اوراسیا نشان می‌دهد رکورد بیشترین ارزش تجارت دو طرف در ۵ سال اخیر مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و بیشترین کسری تجاری ایران با این اتحادیه نیز در سال ۱۳۹۵ رخ داده که معادل نیمی از ارزش فعلی بوده است.
در این میان نکته جالب اینکه کمترین کسری تراز تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده که به‌ واسطه اُفت بیشتر واردات در مقابل صادرات، معادل ۱۰۰ میلیون دلار به نفع ایران مثبت مانده است.

▪️امکان استفاده از پول‌های ملی در مراودات تجاری با اوراسیا بسیار حیاتی است

منطقه آزاد ارس یکی از بهترین دروازه‌ها برای افزایش ارتباط بین ایران و منطقه اوراسیا بوده و ارمنستان تنها کشور اوراسیاست که از طریق مرز نوردوز با کشورمان دارای مرز زمینی است.
ارتباط دیپلماتیک مناسب و اشتراکات فراوان فرهنگی – تاریخی هم از عوامل دیگری هستند که می‌تواند زمینه تقویت ارتباطات اقتصادی با ارمنستان و سایر اعضای اتحادیه اوراسیا را فراهم نماید.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ایران برای کشورهای اوراسیا به این واسطه که ارتباط‌ دهنده آنها با کشورهای آسیای‌شرقی مانند هند و پاکستان است اهمیت دارد گفت: نقش‌آفرینی موثر کشورمان در این حوزه نیازمند تقویت زیر ساخت‌هایی مثل راه‌های ریلی و زمینی است و در این میان در منطقه آزاد ارس مطالعاتی برای توسعه بستر حمل و نقل ریلی از شرق که به سوی اصلاندوز و در غرب، ماکو را داشته‌ایم و اکنون آماده اجرای این طرح‌ها هستیم.
محسن نریمان در خصوص توسعه جاده‌ها هم افزود: اتوبان جلفا – مرند – تبریز را در دست اجرا داریم و تلاش می‌کنیم یک مسیر استاندارد احداث گردد لذا امکان مبادله ۸۶۲ قلم کالا بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تعرفه‌های ترجیحی، مزیت بزرگی برای ماست که می‌تواند بخشی از مشکلات کشور در شرایط تحریم را حل و فصل نماید.
وی اضافه کرد: امکان استفاده از پول‌های ملی همدیگر در مراودات تجاری با اوراسیا و گریز از دلار، مزیت دیگری است که کمک کار ما در شرایط فعلی بوده و به افزایش اعتبار ریال منجر خواهد شد.

شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=20379

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.