11

بیداری به وقت زلزله

  • کد خبر : 20757
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
بیداری به وقت زلزله
زلزله ۴.۲ ریشتری بامداد سه‌شنبه تبریز با پس‌لرزه‌های متعدد، شهروندان تبریزی را از خواب بیدار کرده و هراسان به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش پایگاه خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، وقت و بی وقت، زمان و مکان نمی شناسد و هر لحظه بخواهد فریادکشان حضورش را اعلام می کند؛ حضوری که با خرابی و آوار و گاه با مرگ عزیزان همراه است؛  میهمان ناخوانده ای که راضی به میزبانی اش نیستیم اما قدرت اش چنان است که آمدنش را بی دعوت به ما تحمیل می کند و اگر آماده نباشیم اثرش بر جان و روح مان سال ها باقی می ماند.

«زلزله» با این نام کوچکش چه بسیار شهر های بزرگی را زخمی و ویران کرد؛ زخمی که تا اعماق جان ها نیز نفوذ می کند،  زلزله را می شناختم؛ در کتاب جغرافیا مطالبی راجع به آن خوانده ام اما خیلی چیزهایش را نخوانده بودم ولی با چشمانم دیدم؛ اشک های کودکی را دیدم که لرزه بر اندامش افتاده و در آغوش مادرش پناه گرفته بود؛ پدری را دیدم که سقف خانه اش فرو ریخته و خانه اش زیر آوار مانده است، همان خانه ای که سال ها برایش زحمت کشیده بود؛ دانش آموزانی را دیدم که با گریه به مدرسه ویران شده شان نگاه می کردند؛ و مادری که دنبال کودکش در زیر آوارها می گشت…

چه غم انگیز است که در لحظه ای کوتاه تر از دم و بازدم، خانه هایی گرم و پر از شادی به خاطره هایی سرد و غمگین تبدیل شده و شهر با خاک یکسان می شود.

از فکر کردن به زلزله و رعب و وحشتش، لرزه بر اندام آدمی می افتد، همان زلزله ای که با لرزش هایش جان مردمانی را می گیرد، خانه هایی آوار می شود، کودکانی یتیم می شوند، خنده هایی در صورت می خشکد.

اکثر قریب به اتفاق شهروندان تبریزی بامداد امروز، زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین را راس ساعت ۳ و ۱۳ دقیقه احساس کردند، زلزله ای که تا صبح امروز، ۹ پس لرزه داشته و همین امر مردم این شهر را نگران کرده است.

بیداری به وقت زلزله
 عکس تزیینی 

زمین لزه بامداد تبریز هیچ خسارتی نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اظهار داشت: این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد.

محمدباقر هنربر افزود: خوشبختانه وقوع این زمین لرزه تلفات جانی نداشت، اما با این وجود دستگاه‌های امدادرسان در آماده باش کامل هستند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود  اکیپ های هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی برای اقدامات احتمالی مورد نیاز به منطقه اعزام شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: از لحظه وقوع زمین لرزه با بخشداران و دهیاران در ارتباط هستیم.

وی افزود: ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه دیروز نیز زلزله ۲.۶ ریشتری در تبریز رخ داد که کانون این زلزله در ۱۴ کیلومتری تبریز- صوفیان بود.

بیداری به وقت زلزله

آمادگی نیروهای جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی

در همین حال معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز از آماده باش نیروهای این جمعیت خبر داد.

میر علی آقا سیدی گفت: پس از وقوع زلزله ۴.۲ ریشتری  بامداد امروز بلافاصله اقدام به استخراج مختصات کانون زلزله از مبادی مربوطه کردیم.

وی ادامه داد: از طریق هلال احمر شعبه تبریز با دهیاری‌ها و خانه‌های هلال در مراکز دهستان‌ها در ارتباط هستیم، خوشبختانه تاکنون گزارش خاصی از زلزله تبریز دریافت نشده است.

سیدی افزود: در این زلزله علاوه بر مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگی عملیات معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان، مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگی عملیات‌های امدادی شعبه تبریز نیز فعال بود.

زلزله تبریز خسارت جانی ندارد

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت جانی از وقوع این زمین لرزه گزارش نشده است، گفت: به محض وقوع زمین لرزه بامداد امروز در تبریز، تمامی نیروهای اورژانس به حالت آماده باش کامل درآمدند و پنج تیم مناطق مورد نظر را ارزیابی کردند.

دکتر فرزاد رحمانی، از آماده باش تمام ظرفیت‌های دانشگاه خبرداد و افزود: تمامی واحدهای دانشگاه در حوزه‌های درمان و بهداشت در آمادگی کامل بوده و مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های افزایش ظرفیت بیمارستانی و پیش بیمارستانی و بهداشت و پشتیبانی طبق برنامه‌های از پیش تدوین شده به محض نیاز فعال خواهد شد.

رحمانی خاطر نشان کرد: حفظ خونسردی و آمادگی فردی و رعایت ایمنی غیرسازه‌ای در منزل و محل کار، میزان آسیب پذیری افراد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

بیداری به وقت زلزله

اعضای ستاد پیشگیری در آماده باش هستند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تشریح آخرین وضعیت مناطق متاثر از زلزله در تبریز، اعلام کرد: خوشبختانه هیچ مورد خسارت ناشی از زمین لرزه گزارش نشده است.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت شهر تبریز و دیگر مناطق متاثر از زلزله بامداد امروز در آذربایجان شرقی گفت: بعد از وقوع زلزله بلافاصله تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند و نتایج بررسی‌های آنان نشان داد که خسارتی درپی این زلزله رخ نداده است.

وی با بیان اینکه اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهرهای تبریز و شبستر به حالت آماده باش درآمدند، گفت: هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و نیروی انتظامی از جمله این دستگاه‌ها بودند که همچنان نیز از آماده‌باش بیشتری برخوردار هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه می‌توان گفت زلزله بامدادی در تبریز به خیر گذشته است، افزود: پس از اولین زلزله، ۹ لرزه دیگر نیز در همین محدوده از سوی مرکز ژئوفیزیک به ثبت رسیده که بزرگ ترین آن ۴ ریشتر بوده و در ساعت ۷:۴۴ صبح امروز رخ داد.

نجار درباره آمادگی مردم نیز گفت: مردم همیشه باید برای مقابله حوادثی نظیر زلزله آماده باشند؛ وقتی صحبت از آموزش‌های قبل از زلزله می‌شود منظور ارتقای همین آمادگی‌هاست اما نباید بترسند یا اختلالی در روند زندگی شان به وجود بیاید.

بیداری به وقت زلزله

هنگام زلزله چه باید کرد؟

نخستین واکنش مناسب هنگام وقوع زمین لرزه، دور شدن از وسایل سنگین و غیرثابت، پنجره های دارای شیشه های بزرگ، قفسه هایی که داخل آن اجسام سنگین چیده شده است و سازه های روکش دار مانند شومینه و بخاری است، زیرا این موارد ممکن است شکسته شده و بر روی انسان آوار شوند.

پناه بردن به راهروها، خودداری از جا به جایی زیاد،  عدم ستفاده از آسانسور، فاصله گیری از ساختمان ها، پناه بردن به زیر میز و مبل،  نشستن روی زمین در فضای باز از جمله اقداماتی است که به هنگام وقوع زمین لرزه باید انجام داد.

بیداری به وقت زلزله
 نمایی از مناطق حاشیه ای تبریز

آمادگی قبل از زلزله

به منظور آمادگی قبل از وقوع زلزله، لازم است قفسه های کتاب، کابینت های ظروف چینی و تمامی وسایل بلند به دیوار چسبانده شده، محکم تثبیت شوند.

اجسام سنگین، بزرگ و شکستنی هم باید به طبقات پایین منتقل شده و در جایشان ثابت نگه داشته شوند این کار باعث کاهش احتمال صدمات و درصد تخریب می شود.

لازم است وسایلی که احتمال افتادن آن وجود دارد، در جایشان محکم شوند، زیرا افتادن این وسایل می تواند منجر به ایجاد صدمات جدی شود.

به گزارش ایرنا،  زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین راس ساعت ۳ و ۱۳ دقیقه تبریز را لرزاند،  این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و خوشبختانه وقوع این زمین لرزه تلفات جانی نداشت، اما با این وجود دستگاه‌های امدادرسان در آماده باش کامل هستند.

ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه دیروز نیز زلزله ۲.۶ ریشتری در تبریز رخ داد که کانون این زلزله در ۱۴ کیلومتری تبریز- صوفیان بود.

در کلانشهر تبریز افزون بر ۴۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند و حوادث طبیعی بیشتر از سایر نقاط این شهر این مناطق را تهدید می کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=20757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.