3

بازندگان، چشم انتظار حامی!

  • کد خبر : 21096
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
بازندگان، چشم انتظار حامی!
اهمیت بازار سرمایه به حدی است که امروزه در موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات ریاست جمهوری، حجم بالایی از مطالب طرح شده مربوط به بورس است اما برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که ریسک سیاسی به نام انتخابات ریاست‌ جمهوری از بالای سر تالار شیشه‌ای کنار نرود، امسال سال متعادل و پررونقی برای سهامداران بازار سهام نخواهد بود!

متخصصان بازار سرمایه معتقدند افزایش حجم و ارزش معاملات به خاطر تحرکات مثبت کوچک در بازار است اما به طور حتم، وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری عملیاتی نیست!
برخلاف انتظارات کارشناسان، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری کمتر وعده ای درباره رفع مشکل بورس می دهند و بازار سرمایه همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد!
ادامه روند نزولی بورس در حال حاضر نشان می دهد که دولت اراده ای برای رشد بورس ندارد زیرا در مدت یکسال گذشته بهره برداری خود را از این بازار به عمل آورده و هم اکنون آن را به حال خود رها کرده است لذا تا زمانی که دولت نسبت به این بازار بی تفاوت بوده و حقوقی ها هم با نوسان گیری از بازار سواستفاده می کنند نمی توان انتظار بازگشت بازار به حالت عادی را داشت!

▪️بورس در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌ جمهوری ریسک‌گریز می شود!

واقعیت این است که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از چند جهت متمایز از دیگر انتخابات است؛ نخست اینکه این روزها مردم بیش از هر روز دیگر درگیر مشکلات اقتصادی هستند و شاید در انتخابات پیش‌رو، حوزه اقتصاد و برنامه‌های اقتصادی نامزدها مهمترین اصل باشد که حرف اول و آخر را بزند و در سبد رای کاندیداها تعیین‌ کننده باشد.
از دیگر سو، بازار سرمایه‌ای که نامزدهای انتخابات این دوره با آن روبه‌رو هستند با بورس سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد و می‌توان بورس کشور را با جمعیت ۵۷ میلیون نفری بورس، یک کشور تلقی کرد.
بدین ترتیب کشوری که دولت با دعوت سرمایه‌ گذاران به تالار شیشه‌ای آنها را فراخوانده است ولی با بی‌تدبیری و مدیریت ناصحیح، حضور آنها و سرمایه‌شان به‌ جای فرصتی برای اقتصاد، به تهدید تبدیل شد و حالا موج بی‌اعتمادی و نا امیدی در چشمان سهامدارانش بیش از پیش موج می‌زند!
از این رو برای نامزدهای نهایی و هم برای رئیس‌ جمهور، در سال ۱۴۰۰ کار سخت است و در کنار کسری بودجه ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی و تورم اقتصادی، تامین این کسری‌ بودجه و کمک به تامین مالی دولت از طریق بورس بیش از هر روز دیگر و بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری دشوار است.
به هر حال روزشمار تقویم تا روز ۲۸ خرداد که انتخابات ۱۴۰۰ برگزار و نخستین رئیس‌جمهور قرن جدید مشخص می‌شود شتابان در حال گذر بوده و علاوه بر مشکلات ساختاری و مدیریتی در بازار سرمایه که فعلاً حال این بازار و سهامدارانش را ناخوش کرده است، به‌ صورت سنتی بازارهای مالی و بورس در ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ریسک‌گریز شده و سرمایه‌گذاران با احتیاط در این بازارها حضور دارند.
از این رو احتمالاً باید تا برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری سیزدهم همانند چند ماه گذشته به تابلوی بورس خیره شد؛ شاید رئیس‌جمهور جدید تدبیری برای اقتصاد داشته باشد و شاید هم احیای برجام گشایشی در اقتصاد و بازار سرمایه ایجاد نماید!

▪️عملکرد بورس تا به امروز به بدترین بهار تاریخ بازار سرمایه تبدیل شده است!

آیا وارد فاز جدید رونق بازار سهام شده‌ایم؟ این سوالی است که در روزهای گذشته دوباره توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.
شاخص بورس در حال رشد است؛ ارزش معاملات اگرچه اندک اما به شکلی آهسته و پیوسته در چند روز اخیر افزایش داشته و حالا پس از روزهای متوالی که آمار و ارقام نماگر خروج پول حقیقی از بازار یاد شده بودند، نسبت خالص خرید حقیقی نیز با شیبی تقریباً تند رو به افزایش گذاشته است.
این طور که به نظر می‌رسد حالِ بازار سرمایه اگرچه هنوز کاملاً خوب نشده اما به گواه رکورد های ثبت شده وضعیت معاملات در آن رو به بهبودی گذارده است.
بر این اساس، انتظار می‌رود رشد ادامه‌دار بورس دست‌ کم به نحوی که توان افزایش میانگین‌های ثبت شده در طول دو ماه اخیر را داشته باشد می‌تواند به بهبود تقاضا در ماه‌های پیش‌رو کمک کند.
دقیقاً به همین دلیل است که پس از یک ریزش فرسایشی که از تحمل بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد خارج بوده، شاهد افزایش خوش‌بینی به معاملات پیش روی بازار سرمایه هستیم.
بعد از سالی پرتلاش و پر فراز و نشیب، خیلی‌ها انتظار داشتند دست‌کم سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه سالی آرام و متعادل شروع شود؛ لذا این‌طور که نشد هیچ، بلکه عملکرد بورس تا به امروز به بدترین بهار تاریخ بازار سرمایه تبدیل شده است.
بازاری که خیلی‌ها گمان می‌کردند پس از سیر نزولی شدید شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها از مرداد ۹۹، امسال به تعادل برسد و خبرهای مرتبط با احیای برجام و رفع تحریم‌ها، در کنار چشم‌ انداز تامین بخشی از کسری بودجه سال جدید، بتواند بهار خوشایندی را برایش رقم بزند!
از سوی دیگر برخی گمان می‌کردند با توجه به انتخابات خرداد امسال، دست‌کم حمایت‌هایی از این بازار در آستانه انتخابات به وجود آید یا اینکه بازار سهام روزگار متعادلی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تجربه کند که این موضوع نیز تعبیر نشد.
اینکه بازار سرمایه چرا به چنین حال و روزی افتاده فعلاً به کنار؛ اما برخی کارشناسان معتقدند تا ریسک سیاسی به نام انتخابات ریاست‌ جمهور از بالای سر تالار شیشه‌ای کنار نرود، امسال سال متعادل و پررونقی برای سهامداران بازار سهام نخواهد بود!

▪️نامزدها با تداوم سیاست‌های اشتباهِ مداخله‌گرانه به فکر بهبود بورس نباشند!

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد بورس گفت: ارزش معاملات بورس طی روزهای اخیر افزایش داشته و به طور کلی، می‌توان گفت چند روزی است که بازار تحرکات مثبتی از خود نشان داده است، اما روند کلی بازار هیچ تغییری نکرده و در هشت ماه اخیر، تغییر خاصی صورت نگرفته است.
مهدی سوری ادامه داد: بازار به دلیل وعده‌هایی که از نامزدهای ریاست جمهوری می‌شنود تحرکات مثبت به خود گرفته و این احتمال وجود دارد که یا دولت فعلی می‌خواهد برای تطهیر کارنامه عملیاتی خود تغییراتی در بازار ایجاد کند و یا دولت بعدی برای جلب حمایت مردم اقداماتی مثبت در جهت حمایت از بازار سرمایه انجام دهد و این یعنی، چشم بازار به یک حامی است!
وی با اشاره به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار سهام افزود: بالا رفتن قیمت‌های جهانی و به دنبال آن، افزایش سودآوری شرکت‌ها باعث شده است که سهم‌های بزرگ بازار در نقاط خوبی از لحاظ ارزندگی نسبت به یک سال گذشته قرار گیرند، اما فعالان بازار و سهامداران هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که بازار سرمایه تبدیل به مکان امنی شده که می‌توانند سرمایه‌های جدید وارد بازار کرده و نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.
سوری درباره خرید و فروش سهام در بازار اضافه کرد: کسانی که قصد فروش در بازار را دارند با مشاهده حمایت از بازار به این امید دست نگه داشته‌اند تا با قیمت‌های بالاتری بفروشند و فعلاً از فروش خود صرف نظر نکرده‌اند، لذا صحبت‌ هایی هم که در مناظرات و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌شود عمدتاً برای جلب رأی سهامداران زده می‌شود و بالای ۹۹ درصد صحبت‌ های نامزدهای انتخاباتی درباره بورس، عملیاتی نیست!
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قصد دارند با همان سیاست‌های اشتباهِ مداخله‌گرانه که قسمت‌های دیگر اقتصاد و بازار را خراب کرده‌اند، به بهبود شرایط بورس بپردازند که با این شرایط نمی‌توان به تغییر شرایط امیدوار بود و نمی‌توان انتظار تغییری در روند کلی بازار داشت و فقط برخی تحرکات مثبت وجود دارد که اگر سهامداران این تحرکات را تشدید کنند، می‌توان انتظار تغییر روند در بازار را داشت.
.
.
شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=21096

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.