10

اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز

  • کد خبر : 21767
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز
اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز طراحی، چاپ و در کام بیمار 16 ساله جای‌گذاری شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، جوان ۱۶ ساله اهل شهرستان شبستر که به طور مادرزادی شکاف کام داشت و چندین مرتبه مورد عمل جراحی ناموفق قرار گرفته بود توسط متخصصین بیمارستان امام رضا(ع) تبریز تحت جراحی قرار گرفت.
مرتضوی جراح فک و صورت و عضور هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص اظهار داشت: پسر جوان اهل شهرستان شبستر که به صورت مادرزادی از شکاف کام رنج می‌برد و چندین بار نیز در مراکز دیگر تحت عمل جراحی ناموفق قرار گرفته بود مورد درمان و مطالعات درمانی قرار گرفت.
وی افزود: پس از مطالعات راه‌های درمان به این نتیجه رسیدیم که باید کام مصنوعی برای وی طراحی و ساخته شود از این رو با همکاری متخصص ارتودنسی مورد مطالعه و بررسی روند را آغاز کردیم.
این پزشک بیمارستان امام رضا(ع) تبریز ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی برای اولین در ایران اقدام به اسکن فک و چاپ سه بعدی قالب اقدام به چاپ خود کام مصنوعی بر روی قالب فک نمودیم.
مرتضوی اضافه کرد: پس از چاپ کام از جنس تیتانیوم بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و کام با استفاده از پیچ‌های مخصوص به فک بیمار متصل و شکاف کام وی مداو شد.
جراح فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت: عوارض ناشی از شکاف کام فرد را با دشواری‌های متعددی از جمله مشکل خوردن و آشامیدن و اختلال در تکلم و احتمال عفونت‌های مجاری تنفسی و گوارشی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: هم اکنون وضع بیمار مطلوب بوده و بیمار بعد از دو روز می‌تواند به زندگی عادی برگشته و نتیجه نهایی بعد از دو هفته از عمل جراحی مورد انتظار است.
مرتضوی گفت: این روش به صورت ابداعی بوده و امیدواریم بعد از حصول نتایج موفقیت آمیز برای سایر بیماران نیز به مورد اجرا گذارده شود.
خاطرنشان می‌شود، تمامی مراحل طراحی ساخت قالب و پرینت کام مصنوعی از جنس تیتانیم در داخل کشور و توسط متخصصین داخلی انجام یافته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=21767

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.