16

تب ویلاسازی، آثار و محدوده‌های تاریخی مرند را تهدید می‌کند/ گورستان النجق به موزه روباز سنگ‌نگاره‌های تاریخی تبدیل می‌شود

  • کد خبر : 21982
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
تب ویلاسازی، آثار و محدوده‌های تاریخی مرند را تهدید می‌کند/ گورستان النجق به موزه روباز سنگ‌نگاره‌های تاریخی تبدیل می‌شود
مسئول میراث فرهنگی مرند از تبدیل گورستان تاریخی روستای النجق به موزه رو باز سنگ و سنگ‌نگاره‌ها خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: تخریبات انجام شده در سنگ‌قبرهای گورستان تاریخی النجق مربوط به سال‌های گذشته می‌باشد و در دو سال گذشته هیج سنگی در این گورستان تخریب نشده است.
وی با بیان اینکه یک نفر بصورت مداوم گورستان تاریخی النجق را رصد کرده و تردد و رفت آمد افراد بویژه افراد غیربومی را تحت‌نظر دارد، گفت: در بازدیدی که حدود یک ماه پیش به همراه معاون میراث فرهنگی اداره کل استان و کارشناسان از گورستان تاریخی النجق داشتیم مشکلات موجود در حوزه حفاظت از این محدوده ارزشمند تاریخی بویژه روند حصارکشی گورستان مورد بررسی قرار گرفت.


مسئول میراث فرهنگی مرند ادامه داد: نقشه‌ها و دتایل‌های اجرایی حصارکشی این گورستان تاریخی که از سوی کارشناسان مجرب اداره کل تهیه شده، جهت اجرا به بخشدار مرکزی شهرستان و دهیار روستا تحویل داده شده است و به جد پیگیر موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: مقرر گردیده بعد از تکمیل حصارکشی، این گورستان به موزه روباز سنگ و سنگ‌نگاره‌های منطقه تاریخی النجق و شهرستان مرند تبدیل شود.
محمدی همچنین در پاسخ به سوال تبریزمن مبنی بر اینکه چرا سنگ‌مزارها و قوچ‌های سنگی در سطح گورستان بر روی زمین افتاده‌اند؟، خاطرنشان کرد: طرح‌های سنگی موجود در این گورستان، قوچ سنگی نیستند و بیشتر حالت شیر دارند و به جهت باز بودن محوطه گورستان و جلوگیری از تخریب و سرقت، سنگ‌قبرهای تاریخی و طرح‌های سنگی را با رعایت مسایل فنی از حالت عمودی خارج کرده‌ایم تا فعلا در معرض دید نباشند.
وی با قدردانی از حساسیت پایگاه خبری تبریزمن نسبت به وضعیت این گورستان تاریخی گفت: میراث فرهنگی شهرستان مرند تمام تلاش خود را بکار گرفته تا آثار موجود در منطقه بویژه محدوده تاریخی النجق که قدمتش به دوره اورارتویی برمی‌گردد را حفظ و به نسل‌های آینده تحویل دهد.
محمدی در خاتمه سخنانش با اشاره به خسارات جبران‌ناپذیر تب ویلاسازی به آثار تاریخی منطقه اظهار داشت: متاسفانه تب ویلاسازی که از سوی برخی اشخاص سودجو در منطقه بالا گرفته، یکی از عمده‌ترین چالش‌های میراث فرهنگی شهرستان است که آثار و محدوده‌های تاریخی منطقه را تهدید می‌کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=21982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.