6

تراکتور، قربانی سوء مدیریت‌ها و منیت‌ها/ پرهوادارترین تیم آسیا رکورددار تغییر و تحول

  • کد خبر : 22069
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
تراکتور، قربانی سوء مدیریت‌ها و منیت‌ها/ پرهوادارترین تیم آسیا رکورددار تغییر و تحول
سومین سال خصوصی سازی تراکتور در حالی رو به اتمام است که شاید بدبین ترین هوادار این تیم نیز در ابتدای کار زنوزی تصور نمی‌کرد که پرهوادارترین تیم آسیا به این حال و روز بیفتد.

به گزارش تبریزمن، استعفا یا برکناری محترمانه رسول خطیبی از هدایت تراکتور، شاید در وهله‌ی اول به عنوان خبر فوری و داغ محسوب می‌شد اما در اصل جز یک خبر تکراری و ناامید کننده‎‌ی دیگر برای هواداران میلیونی تراکتور چیزی دیگری نبود.

بعد از گذشت سه فصل، با انتخاب فیروز کریمی، تعداد مربیانی که به عنوان نفر اول کادرفنی در دوره خصوصی شدن باشگاه تراکتور پای به عرصه گذاشته‌اند نیز دو رقمی شد تا میانگین ۳.۳ مربی در هر فصل برای محمدرضا زنوزی به ثبت برسد.

جان توشاک، ژرژلیکنز، مصطفی دنیزلی، محمد تقوی، احد شیخ لاری، ساکت الهامی، مسعود شجاعی، علیرضا منصوریان، رسول خطیبی و حالا فیروز کریمی (البته اگر تا چند روز آینده این مربی نیز برکنار نشود)، تمامی سرمربیان (دائمی و موقت) دوران حضور زنوزی در تراکتور هستند.

جان توشاک، اولین سرمربی تراکتور بعد از خصوصی سازی بود. مربی نام آشنای ولزی با سر و صدای زیادی هدایت سرخ پوشان آذربایجان را بر عهده گرفت. کمتر کسی تصور می کرد که عمر سرمربیگری توشاک در تراکتور تا به این اندازه کوتاه باشد.

پیرمرد ولزی پس از یک شروع ضعیف در لیگ برتر که همراه بود با یک شکست سنگین مقابل استقلال در تهران و دو مساوی مقابل نساجی و نفت مسجد سلیمان، پس از شکست ناباورانه مقابل نفت آبادان در جام حذفی، در نهایت با کسب ۲ برد، ۳ مساوی و ۲ باخت، تبریز را به مقصد ولز ترک کرد.

محمد تقوی در شرایطی، هدایت تراکتور را بر عهده گرفت  که از ابتدا قرار بود به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشسته و پس از انتخاب سرمربی جدید، جای خود را به او دهد.

بازیکن سابق استقلال که دوره های سرمربی گری خود را در انگلستان طی کرده و دارای مدرک مربی گری اروپا است، تصورش را هم نمی‌کرد که حضور به عنوان کارشناس فوتبال در شبکه های ماهواره ای، بزرگترین مانع او برای سرمربی گری در نیمکت تراکتور باشد و همین موضوع باعث شد تا تقوی بعد از کسب نتایج خوب با تراکتور و کسب ۵ برد، ۲ مساوی و ۲ باخت، با یک پیام اینستاگرامی با گلایه از موقتی بودنش در روی نیمکت تراکتور، با هواداران تراکتور خداحافظی کرده و راهی لندن شود تا دوباره به عنوان کارشناس تلویزیونی اینبار در هتریک مزدک میرزایی کار کند.

جورج لیکنز از نظر امتیازی، موفق‌ترین سرمربی تراکتور در پنج فصل اخیر بوده و تیم تحت هدایت او توانسته میانگین امتیازی ۲ را کسب کند.

این مربی بلژیکی در نیم فصل دوم هدایت تراکتور را بر عهده گرفت و با جذب چند ستاره سرشناس و اضافه شدن آنها به ستاره های نیم فصل اول، تراکتور به تیمی مخوف تبدیل شده بود.

همه از لیکنز به عنوان یک مربی خوشبخت یاد می کردند که هدایت چنین تیمی را بر عهده گرفته است.

شروع خوب تراکتور با این مربی همه را امیدوار به پایانی خوش کرده بود اما شکست مقابل سپیدورد در هفته های پایانی با شاهکار دروازه بان خود ( که اکنون با وقاحت تمام اشتباه دروازه بان تیم ملی اسپانیا در یورو ۲۰۲۰ را بهانه ای برای مسخره هواداران تراکتور قرار داده است) همه چیز را خراب کرد و نوار شکست ناپذیری و بردهای تراکتور پاره شد و تیم در یک سراشیبی تند قرار گرفت که حاصل آن اتفاقات پایان فصل با رتبه پنجم بود و این گونه بود که لیکنز بلژیکی بعد از کسب ۷ برد، ۳ مساوی و ۳ باخت از هدایت تراکتور کنار گذاشته شد.

مصطفی دنیزلی کارکشته و ترک تبار سرمربی مطرح دیگری بود که با سروصدای زیادی از ترکیه راهی تبریز شد تا هدایت تی تی ها را بر عهده بگیرد اما از همان روزهای ابتدایی تصور می‌شد که دنیزلی نیز سرنوشتی بهتر از توشاک و لیکنز نخواهد داشت و او نیز بعد از انجام ۱۳ بازی و کسب ۱۸ امتیاز چمدانش را بست و به سوی ترکیه پرواز کرد.

احد شیخ لاری بازیکن پیشکسوت تراکتور بعد از رفتن دنیزلی به صورت موقت مسئولیت فنی این تیم را برعهده گرفت و سپس پدیده مربی گری فصل گذشته یعنی ساکت الهامی که به عنوان دستیار رسول خطیبی در تیم ماشین سازی فعالیت می‌کرد، به عنوان سرمربی موقت تراکتور انتخاب شد و بعد از کسب نتایج خوب به عنوان سرمربی تا آخر فصل در سمت خود ابقا شد و توانست جام حذفی را برای هوادارهای تبریزی به ارمغان بیاورد.

ساکت الهامی که حتی اخباری مبنی بر مکاتبات او با زنوزی، مالک باشگاه در خصوص لیست بازیکنان مورد نیاز برای فصل آینده مطرح شده بود، به یک باره با محرومیت ۶ ماهه کمیته انضباطی مواجه شد و عملا شانس حضور مجدد در نیمکت تراکتور را از دست داد.

علیرضا منصوریان با داعیه جوانگرایی و خرید بازیکنان نه چندان مطرح و البته ارزان قیمت تر از فصول گذشته برای تراکتور، سودای تکرار تجربه موفق خود در نفت تهران را در سرداشت اما از این موضوع غافل بود که تراکتور با هیچ تیم دیگری قابل مقایسه نیست و نباید وارد عرصه ای می‌شد که توان اداره آن را نداشت.

همانطور که پیش بینی می‌شد، تراکتور منصوریان  بعد از ۵ بازی و کسب ۱ برد، ۳ تساوی و ۱ باخت از هدایت تراکتور برکنار شد و در تصمیمی عجیب و سرتاسر احساسی، مسعود شجاعی که حتی مدرک مربی گری نیز نداشت، به عنوان سرمربی – بازیکن سرخ های آذربایجان انتخاب شد ولی با این وجود نتایج قابل قبولی را کسب کرد به طوریکه  کسب ۵ برد، ۱ تساوی و ۴ شکست عملکرد شجاعی بعنوان سرمربی – بازیکن در تراکتور بود و تنها دلیل عدم تمایل شجاعی برای تداوم سرمربیگری ، علاقه شدید او به بازی کردن بود هرچند که بسیاری از هواداران این تیم که همچنان علاقه‌ی خاصی به این بازیکن دارند، معتقد بودند مسعود شجاعی سرمربی با توجه به هوش بالایی که دارد، موثرتر از مسعود شجاعی داخل زمین است اما دریغ از اینکه شجاعی قصد خداحافظی از مستطیل سبز را نداشت و ظاهرا با این هدف که با انجام بازی های قابل قبول بتواند رضایت اسکوچیچ سرمربی تیم ملی را جذب کند تا برای چهارمین بار پیاپی پیراهن تیم ملی را در جام جهانی به تن کند اما بازی های پرنوسان شجاعی در تراکتور از یک سو و رویکرد اسکوچیچ در خصوص تغییر نسل بازیکنان تیم ملی از سوی دیگر، باعث شده است که شجاعی از تیم ملی دور باشد.

رسول خطیبی بعد از کش و قوس های فراوان مجددا به تبریز بازگشت تا هدایت تیم نخست شهر خودش را برعهده بگیرد.

در این بین نباید از فداکاری مسئولان تیم آلومینیوم اراک نیز غافل شویم چرا که تیم اراکی تحت هدایت خطیبی بهترین نتایج ممکن را کسب کرده بود و مدیران این تیم می‌توانستند با تعیین مبلغی دست نیافتنی برای صدور رضایت نامه، عملا حضور خطیبی در تراکتور را منتفی کنند اما در اقدامی جالب با خطیبی قطع همکاری کرده و رسول پاشا راهی تبریز شد.

به اذعان بسیاری از پیشکسوتان و هواداران متعصب تبریزی، از همان لحظه اعلام خبر بازگشت خطیبی به تراکتور، می‌شد پایان کار سه کاپیتان تیم ملی حاضر در تراکتور یعنی شجاعی، دژاگه و حاجی صفی را حدس زد.

دلیل این موضوع کاملا مشهود بود؛ خطیبی متخصص بازی دادن به جوان ها است نه بازیکنان مطرح یا بهتر بگوییم، همه کاره!

خطیبی از همان روزهای نخست حضور خود در تراکتور، نشان داد که اعتقادی به بازی شجاعی ندارد و نیمکت نشینی شجاعی گویای همه چیز بود و هر روز پایان همکاری کاپیتان نخست تیم ملی و تراکتور در تراکتور نزدیک و نزدیک تر می‌شد.

اما این پایان کار نبود و گویا رسول پاشا عزمش را جزم کرده بود با جوان‌های تراکتور کاری در حد معجزه انجام دهد و این بار قرعه به نام حاجی صفی افتاد و این بازیکن که بدون ذره ای اغراق باید گفت که تعصب خاصی به پیراهن تراکتور داشت، با یک اقدامی عجیب در صفحه اینستاگرام خود( که راحت ترین مسیر برای خداحافظی از یک تیم فوتبال در ایران محسوب می‌شود) تمامی تصاویر خود مربوط به تراکتور را حذف کرد و عملا بعد از این اقدام باید حضور حاجی صفی را نیز در تراکتور تمام شده حساب می‌کردیم.

گویا حاشیه های فضای مجازی دست بردار تراکتور نبود و این بار دژاگه بود که بعد از شکست این تیم برابر پرسپولیس (البته در زمان حضور شجاعی بعنوان سرمربی – بازیکن) و اعتراض شدید هواداران نسبت به بازی دژاگه و شجاعی موجب شد تا دژاگه اقدام به انتشار استوری عجیبی در صفحه اینستاگرام خود کند که پیامی جز خداحافظی این بازیکن با تراکتور را نداشت هرچند که دژاگه بعد از چند ساعت آن استوری را حذف کرد اما بیعت شجاعی و دژاگه با خطیبی قبل از آغاز لیگ قهرمانان آسیا نیز چیزی جز شوی تبلیغاتی نبود و عملا باید خطیبی را برنده دوئل با شجاعی و دژاگه می‎‌دانستیم.

چندی بعد انتشار فایل صوتی مسعود شجاعی در فضای مجازی که به شدت نسبت به برخورد باشگاه با وی و دژاگه معترض بود، سند پایان حضور شجاعی و دژاگه در این تیم را امضا کرد.

سرانجام قبل از بازی سوپرجام مقابل پرسپولیس، شجاعی از آمریکا و دژاگه از آلمان نامه فسخ قرارداد خود را به باشگاه تراکتور و سازمان لیگ فوتبال ارسال کردند تا اینگونه به دوران حضور سه ساله خود در این تیم پایان دهند.

ماجراهای خطیبی در تراکتور تمامی نداشت و این بار نوبت به اخباری هم رسید. قارتال آذربایجان که اگر در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشت، تراکتور رسول پاشا حتی با معجزه نیز نمی‌توانست به دور حذفی صعود کند؛  اما خطیبی با گفتن جمله‌ی«دیگر خبری از بازیکن سالاری در تراکتور نیست» ، واکنش کوبنده ای به اختلافات خود با تک تک ستارگان این تیم نشان داد و ثابت کرد که علاوه بر اخباری عکس یادگاری خطیبی با شجاعی و دژاگه نیز باید به افسانه ها بپیوندد و خطیبی بماند و جوانگرایی هایش!

شهر خودرو مشهد (پدیده سابق) گربه سیاه خطیبی باقی ماند و همانطور که در دوره قبلی حضور خطیبی در تراکتور، بعد از شکست ۳ بر ۱ این تیم برابر پدیده و سردادن شعار « آقا رسول عیبی وار» از سوی هواداران تراکتور، خطیبی از ادامه حضور در کادرفنی تراکتور استعفا کرد، این بار نیز تاریخ تکرار شد.

رسول خطیبی ۱۸  بازی هدایت این تیم را برعهده داشت که تنها در ۵ بازی تیمش برابر حریفان به برتری دست یافته است.

تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا در ۶ بازی، به دو پیروزی دست یافت و در ۴ بازی نیز مساوی کرده بود تا عملکرد رسول خطیبی در لیگ قهرمانان آسیا با صعود تراکتور موفقیت آمیز تلقی شود.

اما در لیگ برتر تراکتور با رسول خطیبی در ۹ بازی تنها برابر تیم نساجی و ماشین‌سازی به برتری رسیده بود و برد مقابل شهرداری ماهشهر و شکست مقابل برابر آلومینیوم اراک در جام حذفی و شکست مقابل پرسپولیس تهران در سوپر جام دیگر نتایج تراکتور با هدایت رسول خطیبی بود.

خطیبی با تمامی ادعاهایی که داشت، بعد از اختلاف با بازیکنان سرشناس این تیم ،گویا خودش نیز به این نتیجه رسیده بود که توانایی هدایت پرهوادارترین تیم آسیا را ندارد و البته باید ممنون کرونا نیز باشد که پای هواداران متعصب این تیم را از ورزشگاه ها قطع کرده وگرنه خطیبی زودتر از اینها می‌بایست متن استعفایش را تنظیم می‌کرد.

سرانجام فیروز کریمی، سرمربی کارکشته فوتبال ایران که در چند سال اخیر به اوج دوران استندآب کمدی خود رسیده و پای ثابت برنامه های تلویزیونی شده است، بعد از حضور چند روزه خود بعنوان مشاور فنی در کنار خطیبی ، این بار بعنوان سرمربی جدید تی تی ها راهی تبریز شده است تا تراکتور بحران زده زنوزی را که به بدترین شکل ممکن اسیر حواشی و مسائل پشت پرده فوتبال ایران شده است، نجات دهد.

در خصوص بالا بودن دانش فنی و تجربه‌ی بالای این سرمربی هیچ شکی وجود ندارد به طوریکه همچنان فوتبال ایران بخاطر قهرمانی کریمی در آسیا با پاس تهران به خود می بالد اما با درنظر گرفتن تمامی مسائل مطرح شده در این گزارش و با توجه به بی ثبات بودن تصمیمات مدیریتی در باشگاه که در کوتاه ترین زمان ممکن مدیرعامل، سرپرست و سرمربی تیم با یک تلفن مالک باشگاه از ترکیه عزل و جابجا می‌شود، هیچ بعید نیست فیروز خان کریمی نیز امروز یا فردا با انتشار نامه ای در فضای مجازی با هواداران تراکتور خداحافظی کند.

به گزارش ایسنا، امروز تراکتور کریمی در شرایطی در مقابل ذوب آهن مجتبی حسینی صف‌آرایی خواهد کرد که بنا به گفته فیروز کریمی تمامی ۶ بازی باقیمانده تراکتور حکم مرگ و زندگی را دارد و ماه عسل شاهکار مدیریتی و خودخواهی های انجام شده در کادر فنی، پرهوادارترین تیم آسیا را به یکی از متزلزل ترین تیم های ایران تبدیل کرده است.

تراکتور با کسب ۸ برد، ۹ تساوی و ۷ باخت با  ۳۳ امتیاز در رده هفتم و ذوب آهن نیز با ۴ برد، ۱۰ تساوی و ۱۰ شکست با ۲۲ امتیاز در رده چهاردهم جدول ۱۵ تیمی لیگ برتر فوتبال ایران قرارگرفته است.

این دو تیم تاکنون ۲۵ بار در تاریخ لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که ۱۰ برد سهم تراکتور، ۷ برد سهم ذوب آهن  و ۸ بازی نیز با نتیجه مساوی پایان یافته است و آخرین برد تراکتوری ها نیز به بازی رفت همین فصل برمی‌گردد که تراکتور با هدایت شجاعی توانست با نتیجه ۲ بر ۱ و با دبل عباسزاده شاگردان رحمان رضایی را در فولاد شهر شکست دهد.

گفتنی است، یاسر همرنگ ، آرمان اسعدی،  محمد رضا مدیر روستا  و رضوان سرشار   تیم داوری این دیدار خواهد بود.

این دیدار از ساعت ۱۹:۱۵ امروز چهارشنبه ۹ تیر در ورزشگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تبریز برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22069

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.