13

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه اورمیه

  • کد خبر : 22156
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه اورمیه
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: جمعیت فلامینگو ها در پارک ملی دریاچه اورمیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، امید یوسفی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: دریاچه اورمیه در طی سالهای اخیر پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو بود که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و غلظت بالای نمک آب دریاچه، این میزان به طرز محسوسی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در سال‌های قبل روند افزایش سالانه جمعیت فلامینگوها و حضور گونه‌های دیگر پرندگان به طور متوسط حدودا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشت اضافه کرد: عمدتا وجود شرایط مناسب‌تر زیستی خصوصا در دسترس بودن غذای مناسب و امنیت زیستگاهی، در اوایل سال جاری باعث شده بود که امسال هم جمعیت‌هایی از پرندگان دریاچه اورمیه و جزایر آن را برای جوجه آوری انتخاب کنند ولی متاسفانه افزایش میزان شوری آب دریاچه تاثیر منفی بر جمعیت پرندگان داشته به طوریکه برابر بررسی‌های میدانی انجام شده جمعیت پرندگان حاضر در این زیستگاه با ارزش کاهش محسوسی داشته است، هر چند جمعیت‌های باقی مانده نیز که عمدتا از منابع غذای موجود در دریاچه که بیشتر شامل آرتمیا است، تغذیه می‌کنند و حتی جوجه‌آوری نیز داشته‌اند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: به رغم اینکه میزان گرفتاری پرندگان در دریاچه بواسطه رسوب و کانالیزه شدن نمک روی بدن در گشت‌زنی‌ها به چشم می‌خورد اما این میزان بسیار کمتر از میزان دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تیم‌هایی از کارشناسان و محیط‌بانان در داخل دریاچه پرندگان گرفتار را جمع‌آوری و بعد از شستشوی نمک رسوب شده روی بدن، آنها را در تالاب‌های اقماری رها سازی می نمایند. البته اگر چنانچه بعد از چند روز از رسوب بندی پرندگان در صورتیکه نجات پیدا نکنند تلف می شوند.
یوسفی گفت: علاوه برکاهش تعداد فلامینگوها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه، آنقوت و کفچه نوک به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش پیدا کرده است.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: تالاب‌های سولدوز، حسنلو و داش دورگه در نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه اورمیه مهم‌ترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.