11
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی:

در ایران، هزینه نیروی کار کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده کالا دارد!

  • کد خبر : 22293
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
در ایران، هزینه نیروی کار کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده کالا دارد!
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف کشورهای توسعه‌یافته، در ایران هزینه نیروی کار کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده کالا دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر روح‌الله متفکرآزاد در جلسه نمایندگان شوراهای اسلامی کار کارخانجات استان با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه فهم غلطی از روابط کارگر و کارفرما در جامعه وجود دارد.
وی با بیان اینکه هزینه‌های نیروی انسانی در کشورهای توسعه‌یافته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هست در حالی که این سهم در کشور ما در بدترین شرایط کمتر از ۸ درصد می‌باشد، افزود: اگر فشاری بر کارفرما وجود دارد این فشار از بابت کارگر نیست بلکه ناشی از بروکراسی اداری، مشکلات صادرات و تامین ارز است.
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پولی که تولیدکننده‌ها در بخش کارگری هزینه می‌کنند به نفع خود تولیدکنندگان هست زیرا درآمد کارگران صرف خرید اجناس لوکس نمی‌شود بلکه صرف خرید ملزومات روزمره‌ای می‌شود که در داخل تولید می‌گردد.

▪️به موضوع اخراج فعالان کارگری ورود می‌کنیم!

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات مربوط به مشکلات کارگران در حوزه سخت و زیان‌آور در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر بدانم فعال کارگری یا عضو شورای کار اخراج شده ورود خواهم نمود.
متفکر آزاد از شوراهای کار به عنوان تنظیم‌کننده روابط کار یاد کرد و گفت: شوراهای کار در پیشبرد اهداف تولید کمک می‌کنند و جلو آسیب‌های سیاسی و اجتماعی را می‌گیرند.
وی نبود تشکل‌های کارگری را برای واحدهای تولیدی زیان‌بار دانست و از تشکل‌یابی قانونی کارگران حمایت اعلام حمایت کرد.

▪️شرکت‌های پیمانکاری نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های دولت ندارند!

نماینده مردم تبریز با انتقاد شدید از واگذاری نیروهای سازمان‌های دولتی به شرکت‌های پیمانکاری، اظهار داشت: حضور شرکت‌های پیمانکاری باعث حجیم شدن دولت، افزایش هزینه‌های دولت و استثمار کارگران است.
وی در خاتمه از طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر داد که در راستای حذف این بی‌عدالتی در حال بررسی است.

در ادامه چنگیز قاسمی؛ رییس کانون هماهنگی شوراهای کار استان، شرح مختصری از مشکلات جامعه کارگری ارائه نمود و سپس نمایندگان کارگران با انتقاد از مشکلات موجود بر سر راه بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور برای حل مشکلات موجود، راهکارهایی چون نظارت بیشتر به صحت کار شرکت‌های آلاینده‌سنجی، پرداخت تدریجی ۴% از ابتدای شروع کار کارگر و تسویه حساب تامین اجتماعی با کارفرما پس از بازنشسته نمودن را ارایه نمودند.

▪️قراردادهای سفید امضا را تحمل نخواهیم کرد

دکتر احمدزاده؛ دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری را مربوط به تشکل‌یابی نشات‌گرفته از نبود امنیت شغلی کارگران دانست و گفت: کارگران از ترس امنیت شغلی نمی‌توانند تقاضای ایجاد تشکل کارگری در واحد تولیدی نمایند به نحوی که حتی در برخی از بزرگترین واحدهای تولیدی‌مان تشکل کارگری نداریم.
وی با بیان اینکه در زمینه امنیت شغلی، قراردادهای یک ماهه را می‌توانیم تحمل کنیم اما قراردادهای سفید امضا را تحمل نخواهیم کرد، از ادارات کل کار خواست؛ کارفرمایان را مکلف به ثبت قراردادها در سامانه جامع روابط کار نمایند تا مشکل قراردادهای سفید امضا پایان یابد.

▪️به محرومیت اعضای صندوق بازنشستگی آینده‌ساز خاتمه دهید!

در ادامه بقایی منتخب شورای اسلامی کار شرکت آهنگری و از نمایندگان اعضا صندوق بازنشستگی آینده‌ساز، خواستار تذکر جدی مجلس به وزارت کار در خصوص پایان دادن به محرومیت کارگران شاغل و بازنشسته صندوق بازنشستگی آینده‌ساز از قوانین کار و تامین اجتماعی شد.
گودرزی؛ نماینده کارکنان بیمارستان شهریار تبریز نیز خواستار اعطای امتیازاتی قانونی برای کادر درمان و نیز تمام کارگرانی شد که در زمان فراگیری کرونا مجبور به حضور در محل کار خود شده‌اند تا چرخ‌های کشور از کار نیافتد.

▪️ماشین‌سازی را از فهرست شرکت‌های در نوبت واگذاری خارج کنید

امامی؛ نماینده کارگران ماشین‌سازی هم خواستار تصویب طرحی در مجلس برای اعطای نوعی مصونیت به نمایندگان کارگران شد تا آنها بتوانند با امنیت شغلی از حقوق کارگران دفاع نمایند.
وی همچنین با عنوان نمودن اینکه ماشین‌سازی صنعت مادر و بی‌رقیب و برندی برای صنعت کشور است خواستار حذف نام این شرکت استراتژیک از فهرست شرکت‌های در نوبت واگذاری شد.

▪️مجلس مانع از تصویب طرح‌های ضدکارگری شود

در پایان این نشست، حبیب صادق‌زاده؛ نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان، خواستار طرح مشکلات کارگران از تریبون مجلس شورای اسلامی شد و تصویب طرح اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار را خواسته جامعه کارگری دانست.
وی همچنین ممانعت مجلس از تصویب طرح‌های ضدکارگری مثل مزد منطقه‌ای و نیز ایستادگی مجلس در برابر هجمه برخی سوءاستفاده کنندگان به سن بازنشستگی و قانون کار را خواستار شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22293

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.