6
دکتر بیوک رئیسی مطرح کرد:

امکان تامین پایدار برق کشور بدون سرمایه‌گذاری عظیم دولت

  • کد خبر : 22353
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
امکان تامین پایدار برق کشور بدون سرمایه‌گذاری عظیم دولت
نائب رئیس مجمع عالی بسیج و رئیس کارگروه امور اقتصادی و زیربنایی سپاه عاشورا گفت: خاموشی‌های اخیر در کشور، بیشتر به ضعف در مدیریت مربوط می شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر بیوک رئیسی در حاشیه نشست کارگروه اقتصادی، اظهار داشت: انرژی بعد از سلامتی و امنیت سومین اولویت بشریت در زمان حاضر و سال‌های آتی است.
وی تامین راحت، کم‌هزینه و پایدار منابع انرژی را از اولویت های تمام کشورها دانست و گفت: در خصوص قطعی های مکرر برق و ضررهای ناشی از آن، و با وجود تمام راه‌های تامین انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر گزینه نهایی و در بین آنها انرژی خورشیدی تنها راه حل برای حل مشکل انرژی است.
رئیسی به تولید روزانه حدود ۶۶ تراوات تابش انرژی روی کره خاکی اشاره کرد و افزود: این میزان انرژی در مقابل مصرف سالیانه جهان که حدود ۱۸ تراوات است عدد قابل توجهی است.
وی طرح ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی توزیع یافته را نمو نه‌ای از خلاقیت اساتید برجسته دانشگاه تبریز در توسعه برق خورشیدی دانست و گفت: در این طرح سرمایه‌گذار تمام هزینه‌های این نیروگاه را تقبل نموده و به میزان لازم و موردنیاز دولت، برق با قیمت استاندارد در اختیار دولت قرار می‌دهد، دولت نیز برای حمایت از این تکنولوژی، شرایط لازم برای صادرات مازاد را با دریافت حق ترانزیت به سرمایه‌گذار فراهم نماید.
وی هزینه قیمت جهانی برق تولیدی برای هر کیلووات ساعت را حدود ۶صدم تا ۲ صدم سنت دانست و گفت: این رقم با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی معادل ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است که نشان می‌دهد در صورت گسترش نیروگاه‌های خورشیدی، می‌توان هزینه‌های گزاف تولید برق را هم کاهش داد.
رئیسی در خصوص امکان سرمایه‌گذاری این طرح گفت: تا به حال به جهت اجرای غیر مهندسی آن، امکان سرمایه‌گذاری مناسب فراهم نبوده و به صورت ناقص و پراکنده در جهت درآمدزایی و اشتغال طرح شده است.
وی تنها راه تامین راحت برق را استفاده از منابع خورشیدی دانست و گفت: دنیا به این موضوع به صورت جدی وارد شده و ما نیز باید این مسیر را طی نماییم تا به صورت پایدار و ارزان انرژی مورد مصرف کشور را در اختیار داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.