7

تغییر تاریخ قره‌باغ در ۹۸ اُمین سالگرد خودمختاری آن

  • کد خبر : 22368
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
تغییر تاریخ قره‌باغ در ۹۸ اُمین سالگرد خودمختاری آن
الهام علی‌اف فرمان لغو خودمختاری قره‌باغ را در سالگرد آغاز این خودمختاری توسط اتحاد جماهیر شوروی امضا و جمهوری جعلی قره‌باغ را در آرشیوهای تاریخی دفن کرد و قره‌باغ را به منطقه اقتصادی آذربایجان تبدیل و اصطلاح «زنگه‌زور شرقی» را وارد فرهنگ لغت حقوقی کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از آناج، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۶ تیر ۱۴۰۰) با امضای فرمان «تقسیمات جدید مناطق اقتصادی جمهوری آذربایجان» اقدام به ایجاد مناطق اقتصادی «قره‌باغ» و «زنگه‌زور شرقی» کرد.

گفتنی است که ۷ ژوئیه مصادف با سالگرد ایجاد ولایت خودمختار قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۲۳ توسط کمیته اجرایی جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان است.

خودمختاری ولایت قره‌باغ کوهستانی در ۲۶ نوامبر ۱۹۹۱ با تصمیم شورای عالی جمهوری آذربایجان لغو و به جزوی از واحد یکپارچه جمهوری آذربایجان درآمد اما این منطقه به همراه هفت استان غیر قره‌باغی آذربایجان تا سال گذشته در اشغال ارمنستان بود.

در نتیجه‌ی جنگ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ قره‌باغ، مناطق اشغالی آذربایجان آزاد شد و خودمختاری قره‌باغ کوهستانی به آرشیوهای تاریخی پیوست.

با این اوصاف، الهام علی‌اف به خوبی نشان داد که به مسائل تاریخی مسلط است و در انتخاب تاریخ صدور فرمان‌های حکومتی نهایت دقت و ظرافت را برای استفاده از نمادها و یادبودها به کار می‌برد.

علی‌اف فرمان لغو خودمختاری قره‌باغ را در سالگرد آغاز این خودمختاری توسط اتحاد جماهیر شوروی امضا و جمهوری جعلی قره‌باغ را در آرشیوهای تاریخی دفن کرد و قره‌باغ کوهستانی را به منطقه اقتصادی آذربایجان تبدیل و در عین حال اصطلاح «زنگه‌زور شرقی» را وارد فرهنگ لغت حقوقی جمهوری آذربایجان وارد کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.