3
"تبریزمن" وضعیت شکننده آذربایجان‌شرقی در قبال موج پنجم کرونا را بررسی می‌کند؛

بی‌توجهی در حد لالیگا!

  • کد خبر : 22507
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
بی‌توجهی در حد لالیگا!
گرمای هوای بی‌سابقه موجب کاهش استفاده از ماسک در میان مردم آذربایجان‌شرقی شده و هجوم شهروندان مناطق کرونایی به شهرهای زرد و نارنجی استان، خطر گسترش ویروس کرونا در مناطق ما را نیز افزایش داده است.

تبریزمن _ سرویس بهداشت و درمان: کارشناسان حوزه بهداشت آذربایجان شرقی معتقدند گرمای هوا موجب کاهش استفاده از ماسک شده است در صورتی که استفاده از ماسک همچنان برای مقابله با این ویروس ضروری بوده و حکم واکسن را دارد!
واقعیت این است آن طور که متخصصان حوزه سلامت از روند کاهشی کرونا در بعد از پیک چهارم انتظار داشتند محقق نشد زیرا عوامل متعددی به ویژه عادی انگاری، عدم رعایت مسائل بهداشتی و عدم استفاده از ماسک در مجامع عمومی در این خصوص تاثیرگذار بودند.
به گفته متخصصان حوزه سلامت، متاسفانه در شهرهای شمال غرب کشور از جمله آذربایجان شرقی آمار مبتلایان رو به افزایش است و اگر همین شیب ادامه داشته باشد متاسفانه شاهد تثبیت پیک پنجم در این منطقه خواهیم بود!

▪️برخلاف جهان، خیز موج پنجم کرونا در کشورمان به صورت رسمی اعلام شده است

متاسفانه خیز پنجم کرونا علیرغم توصیه های متخصصان حوزه سلامت مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای جنوبی کشور به جایی نرسید و موج پنجم کرونا به سرعت در حال پیشروی است.
با اعلام روزانه شهرهای قرمز توسط اپلیکیشن ماسک، شاهد رشد ١٠٠ درصدی تعداد شهر‌های قرمز هستیم لذا خیز موج پنجم کرونا در کشور به صورت رسمی اعلام شده است.
حالا کرونای هندی از جنوب کشور به سمت آذربایجان شرقی در حال پیشروی است؛ هر چند خیز کرونا در برخی مناطق شمالی همزمان آغاز شده است اما بر اساس آمار، روند افزایشی کرونا در بیش از نیمی از استان‌های کشور شروع شده و این روند افزایشی تا رسیدن به قله پیک جدید ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که کشورمان هنوز به طور کامل از پیک چهارم کرونا خارج نشده بود و پیک پنجم بر انتهای خیز چهارم سوار گردید لذا بر اساس داده‌ها، کرونا در استان‌های جنوبی و شرقی کشور همجوار با پاکستان در حال تاخت‌ و تاز بوده و با ورود مسافر از این مناطق به استان‌های دیگر همچون آذربایجان و مناطق غربی، آمار بستری‌های کرونا در بیمارستان در حال افزایش می باشد که بسیار خطرآفرین است!
در حالی که موج پنجم کرونا در برخی استان ها شروع شده و ویروس کرونای هندی نیز در حال گسترش است این روزها شاهد ورود مسافرانی از دیگر شهرها به تبریز هستیم که شاید، رنگ کرونایی این مناطق به قرمز را تسریع نماید!

▪️معلوم نیست چه نهادی برای مقابله با وضعیت فعلی کرونا باید برنامه‌ریزی کند!

تداوم کرونا می تواند موجب تعطیلی هزاران واحد صنفی شده و مانع از آموزش به شکل حضوری و استاندارد آن گردد و همین طور در فعالیت روزمره ادارات و بانکها اخلال ایجاد کند. کرونا در این وضعیت آشفته مهمتر از همه، مناسبات اجتماعی و تعاملات انسانی را کاملاً تغییر داده و این دوره ای سخت برای بشریت از حیث تجربیات و وقایعی تلخی است که قبلاً سابقه حس و لمس آن را نداشته لذا باید برای پشت سر گذاشتن این پیچ تاریخی تلاش نماییم.
این روزها هزاران پزشک و پرستار و کادر درمانی در بیمارستانهای کشور مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند که این عزیزان ماههای بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند و روا نیست با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به زحمت بیشتر این عزیزان تن دهیم.
در حال حاضر استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن محیط و شستشوی مداوم دستها و حضور بیشتر در خانه بهترین راهکار برای مقابله با کروناست که تقریباً همه افراد جامعه می توانند در آن مشارکت فعال داشته باشند.
در حالی که بنا بر شواهد و آمار ویروس کرونای نوع دلتا بسیاری از اظهارنظر‌ها و خوشبینی‌ها را در مورد پایان پاندومی جهانی به باد داده، کشورمان هم با موج دیگری از ابتلای سریع مواجه است که از مرز‌های کشور‌های همسایه با شدت تمام به نقاط مختلف کشور پیشرفت می‌کند.
کارشناسان امر هم هشدار داده‌اند که اگر تدابیر احتیاطی نادیده گرفته شود این ویروس که هر از گاهی با نوعی جدید به میدان می‌آید حداقل تا آخر سال جاری در کشورمان ماندگار خواهد ماند.
ادامه‌دار شدن پاندمی کرونا باعث خستگی روانی جامعه و به خصوص شهروندانی شده که در فشار اقتصادی شدیدی به سر می‌برند و در این بین گاه تمایل دارند که به انجام آداب و رسوم گذشته مانند برگزاری مراسم عروسی و ختم نیز بپردازند! اگر چه بعد از جدی شدن خطر کرونا ستادی برای هماهنگی و اعمال نظارت‌ها تشکیل شد ولی این ستاد چندان نتوانست حرف آخر را در بیشتر موارد بزند و هنوز به درستی و دقیق معلوم نیست چه نهاد یا تشکیلاتی برای مقابله با این وضعیت باید برنامه‌ریزی کند تا بقیه از این برنامه‌ها تبعیت کرده و استثنائی هم در کار نباشد!

▪️در یک محیط بسته ظرف مدت نیم ساعت ویروس جدید کرونا منتقل می شود

یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به قدرت انتقال سریع کرونای نوع “دلتا” گفت: این سویه جدید می تواند ظرف نیم ساعت افراد حاضر در یک محیط بسته را آلوده سازد.
بهزاد مهدویان با اشاره به شیوع ویروس کرونای نوع دلتا در برخی استان های کشور ادامه داد: قدرت انتقال ویروس به حدی است که با قرار گیری در یک محیط بسته ظرف مدت نیم ساعت از فرد آلوده به سایر افراد منتقل می شود، بنابراین افراد باید به نکات پیشگیری دقت بیشتری داشته و از قرارگیری طولانی مدت در فضاهای بسته و بدون ماسک خودداری کنند.
وی افزود: این نوع جدید شباهت بسیاری به یک سرماخوردگی ساده دارد و علائم آن به طور معمول با آبریزش بینی و بدن درد خفیف شروع می شود، اما ظرف دو تا سه روز می تواند منجر به علائم ریوی شود.
مهدویان اضافه کرد: در کنار علائم ریوی، علائم گوارشی هم در صورت ابتلا به این نوع ویروس زیاد مشاهده می شود، علائمی که عمدتاً به شکل دل درد، اسهال، استفراغ و دل پیچه است.
این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه نوع بی علامت در این نوع سویه جدید بسیار کمتر از سویه های قبلی کروناست اظهار کرد: در کرونای معمولی حدود ۳۵ درصد موارد بدون علامت بود، اما این میزان در نوع جدید بسیار کمتر است و عمده افراد در صورت ابتلا وارد فاز علامت دار می شوند.
مهدویان خاطرنشان کرد: افراد باید به محض بروز علائم باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم تست کرونا بدهند تا در صورت ابتلا سریعاً روند درمان را آغاز کرده و مانع ابتلای سایر اطرافیان شوند!

گزارش: شهرام صادق‌زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22507

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.