7

توسعه زیرساخت‌ها؛ چشم‌انداز اصلی مدیریت شهری در حفاظت از محیط‌زیست

  • کد خبر : 22542
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
توسعه زیرساخت‌ها؛ چشم‌انداز اصلی مدیریت شهری در حفاظت از محیط‌زیست
مدیریت پسماند از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های زیست‌محیطی شهرداری‌ها در طول دهه‌های اخیر بوده است و همواره شهرداری‌ها را مجاب به صرف هزینه‌های کلان و تعریف پروژه‌های متنوع مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی جهانی در این موضوع نموده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حفاظت از محیط زیست و صیانت از آن موضوعی است که همواره مورد توجه مسئولین و دست‌اندرکاران مرتبط با آن در شهر و جوامع بشری قرار گرفته است که در این راستا شهرداری‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و همواره با اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه‌های زیست محیطی سعی در حفاظت و صیانت از آن را داشتند.

گسترش و توسعه فضای سبز شهری، مدیریت مهندسی و بهداشتی پسماند، مدیریت آب‌های سطحی و… همه با همه از جمله فعالیت‌هایی هستند که نقش شهرداری‌ها را در صیانت از محیط‌زیست پررنگ نموده به و سهم آن را در حفاظت از سرمایه‌های طبیعی افزایش می‌دهد.
این مهم در شهرداری کلانشهر تبریز نیز همواره در ادوار مختلف مدیریت شهری مورد توجه مسئولین مختلف در شورای اسلامی شهر و راس هرم شهرداری قرار گرفته و با اصلاح فرایندها و تعریف و طراحی پروژه های جدید سعی در ایفای نقشی بارز در حفاظت از محیط‌زیست داشته و با صرف اعتبارات و هزینه‌های درخور توجه پروژه‌های متنوع زیست‌محیطی توسط شهرداری تبریز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

▪️مدیریت پسماند حلقه اصلی حفاظت از محیط‌زیست در مدیریت شهری

مدیریت پسماند از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های زیست‌محیطی شهرداری‌ها در طول دهه‌های اخیر بوده و همواره شهرداری‌ها را مجاب به صرف هزینه‌های کلان و تعریف پروژه‌های متنوع مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی جهانی در این موضوع نموده است که برای دستیابی به این مهم همواره سعی بر این شده که پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در جهت حفاظت از منابع زیست‌محیطی در راس برنامه‌های مدیریت شهری قرار گیرد.
با لحاظ این مهم طی یک دهه گذشته شهرداری کلانشهر تبریز برنامه‌های مهم و تاثیرگذاری را برای مدیریت پسماند در کلانشهر تبریز اتخاذ نموده و با اعمال سیاست‌های تشویقی، حمایتی و فرهنگ سازی در این حوزه سعی در کاهش حجم زباله تولیدی توسط شهروندان و نیز استفاده از روش‌های استاندارد و بهداشتی جهت امحا و مدیریت پسماند نموده است.
ایجاد مرکز دفن مهندسی و بهداشتی پسماند، ایجاد تصفیه‌خانه شیرابه‌های سلول مهندسی و بهداشتی مرکز دفن، جلوگیری از دفن پسماند در زباله گاه قدیم و پوشش‌دهی کامل آن، کاشت بیش از ۳۰ هزار اصله درخت در پیرامون مرکز دفن و تعریف پروژه‌های جدید با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال در مرکز دفن مهندسی و بهداشتی پسماندهای شهرداری تبریز از جمله اقداماتی است که این سازمان در راستای حفاظت از محیط زیست و استفاده از تکنولوژی های نوین در عرصه مدیریت پسماند اتخاذ نموده است.

▪️توسعه زیرساختی شاکله اصلی برنامه‌های سازمان

با افزایش سطح آگاهی‌ها نسبت به موضوع پسماند در جامعه و از طرف دیگر گسترش نیازهای زیست‌محیطی جوامع بشری و لزوم پایداری آن در سال‌های اخیر، کارشناسان و مدیران، در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز برنامه‌ریزی‌های مدونی جهت تکمیل و ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه مدیریت پسماند انجام داده و اجرایی نموده‌اند.
ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای طرح تفکیک از مبدا در سطح شهر، مشارکت با بخش خصوصی برای اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند در شهر تبریز، ایجاد سایت و ایستگاه میانی پسماند جهت انتقال پسماندهای شهری به مرکز دفن، ایجاد مرکز دفن بهداشتی و مهندسی در کلانشهر تبریز، انتقال برق، گاز و آب شرب به مرکز دفن، ایجاد شبکه فیبر نوری در مرکز دفن مهندسی و بهداشتی، استقرار دکل بی تی اس جهت ارتقا و افزایش ارتباط با سازمان همه و همه از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که سازمان مدیریت پسماند طی یک دهه گذشته در مسیر توسعه زیر ساخت‌های مدیریت پسماند در شهر تبریز انجام داده است.

▪️بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز جهان چشم‌انداز اصلی سازمان در حفاظت از محیط‌زیست

استفاده از روش‌های جدید و تکنولوژی‌های روز در دهه‌های گذشته همواره مورد تاکید مدیران مختلف بخش‌های شهری در کشورهای مختلف قرار گرفته و در همین راستا از روش‌های نوینی در امحا و بازیافت پسماند طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نسبت به شناسایی سرمایه‌گذار به روشB.O.T جهت احداث پروژه تولید انرژی از پسماندهای شهری اقدام نمود و در کنار آن نیز با انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا نسبت به افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه پسماندهای شهری و نیز توسعه لندفیل‌های مهندسی و بهداشتی در قالب ۴ سلول جدید اقدام نمود.

آنچه تاکنون گفته شد مجموعه اقدامات و خدماتی است که سازمان مدیریت پسماند طی یک دهه گذشته جهت حفاظت از محیط‌زیست و نیز بهبود و افزایش خدمات شهری در کلانشهر تبریز بویژه در حوزه مدیریت پسماند انجام داده است و در سایه حمایت‌های شورای کلانشهر تبریز و نیز سایر مقامات استانی و کشوری در ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای قانونی لازم خواهد توانست تا سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری کلانشهر تبریز را در رسیدن به اهداف خود در کاهش آلایندگی محیط‌زیست و حفظ کره خاکی برای نسل‌های آینده یاری برساند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22542

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.