12

پرورش گیاهان لوکس؛ تجارتی پرسود اما وابسته به تخصص

  • کد خبر : 22600
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
پرورش گیاهان لوکس؛ تجارتی پرسود اما وابسته به تخصص
پرورش گیاهان لوکس و تزئینی، یک تجارت پرسود اما تخصصی بوده و زمینه ورود به بازار آن برای کسب درآمد بالا فراهم است. گیاهان تزئینی از آن دسته گیاهانی هستند که به قیمت بالایی در بازار وجود داشته و متقاضی خرید آن‌ها معمولا از قشر مرفه و یا علاقه مند به پرورش گیاه است.

به گزارش تبریزمن، این روزها، خانواده‌های مرفه جامعه اغلب به دنبال انتخاب وسایل لوکس و گرانبها برای منزل هستند و از طرفی علاوه بر اشیای بی جان خانه هم‌چون فرش‌ها و مبلمان، گیاهانی که در داخل خانه از آن‌ها مراقبت می‌شود نیز در ظاهر خانه بسیار تاثیر گذار هستند.

گیاهان لوکس و تزئینی اغلب گیاهانی نایاب هستند و هم ظاهری بسیار متفاوت از سایر گیاهان زینتی دارند. این گیاهان به راحتی در بازارهای محلی پیدا نمی‌شوند چون مردم عادی توانایی خرید آن را ندارند و اغلب نیز باید از افراد متخصص گل و گیاه سراغ آن‌ها را گرفت، با این حال افرادی هم هستند که از توانایی مالی آنچنانی برخوردار نبوده و فقط از روی علاقه، تن به خرید و پرورش چنین گیاهانی می‌دهند.

گیاهان تزئینی به راحتی تکثیر نمی‌شوند و تکثیر آن‌ها بسیار سخت و پر هزینه است و به تکنولوژی و دانش خاصی نیاز دارد. از این رو بای پیش از ورود به این حیطه حتما آگاهی لازم را کسب کرد تا مبادا به جای کسب سود، این تجارت هر ساله فقط هزینه‌ دربرداشته باشد.

زیبایی خاص و منحصر به فرد این گیاهان لاکچری را می‌توان در تمامی قسمت‌های آن مشاهده کرد. از سویی نیز این گیاهان خاص، از مقاومت بالا و سازگاری با هر شرایطی برخوردار هستند و به راحتی از بین نمی‌روند.

گفت‌وگو با جوانی که از پرورش ۵۰ گلدان به تجارتی میلیاردی رسید  

فرید فرشچی جوان ۳۶ ساله‌ای است که از سال ۹۴ تنها با ۵۰ گلدان دیمی کار خود را در زمینه پرورش گیاهان کلکسیونی آغاز کرده و با اتکا به پشتوانه تجربه ۱۰ ساله خود، اکنون توانسته در مساحتی به میزان ۱۰۰۰ مترمربع یک گلخانه‌ای را احداث کند و به درآمدزایی بالا از طریق این گل‌های خاص دست یابد.

او در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دلیل خود برای ورود به عرصه پرورش گیاهان خاص و کلکسیونی، اظهار می‌کند: وقتی دیدم که هنوز زمینه برای کار گلخانه‌ای وجود دارد و از طرفی گنجایش بالایی از بازار برای فروش این نوع گل و گیاه به چشم می‌خورد، تصمیم گرفتم تا با اندک سرمایه خود وارد این حیطه شوم.

او در خصوص فعالیت کنونی خود می‌گوید: در زمینه تکثیر و پرورش انواع گیاهان کلکسیونی به خصوص بنفشه آفریقایی و به تازگی نیز گل ارکیده فعالیت می‌کنم و از صفر تا ۱۰۰ تکثیر و پرورش و سپس فروش بنفشه آفریقایی را انجام می‌دهم.

فرشچی می‌افزاید: گلخانه به صورت چهارطبقه‌ای و هر طبقه به مساحت ۲۵۰ مترمربع زیر نور مصنوعی است که در مجموع مساحت کلی گلخانه بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع می‌شود که نیازی به نور خورشید ندارد.

او بیان می‌کند: نور مصنوعی گلخانه از طریق چراغ‌های ریز ال ای دی دور تا دور سقف گیاهان هر طبقه تامین می‌شود که کاملا خودمان این شیوه را یافتیم. با وجود این نور مصنوعی دیگر نیازی به نور بیرون نداریم و هر موقع که بخواهیم می‌توانیم گیاه را به مرحله گلدهی برسانیم و بفروشیم و یا در دوره ریکاوری قرار داده و مدتی را به همین شکل نگه داری کنیم.

او در خصوص گیاهان پرورشی گلخانه خود می‌گوید: انواعی از گل‌های بنفشه آفریقایی و ایپیسکیا( بنفشه آتشین) از خانواده جسنریان در این گلخانه پرورش می‌یابد که شامل تقریبا ۶۰۰ واریته می‌شود که اکنون در مرحله تکثیر قرار دارند.

این گلخانه دار جوان ادامه می‌دهد: هم‌چنین به تازگی شروع به پرورش نزدیک به ۲۰۰ واریته انواع گل‌ ارکیده کردیم.

او در رابطه با بازار این شغل، می‌گوید: ما از اغلب شهرهای پرجمعیت کشور به خصوص تهران مشتری داریم و به نقاط مختلف کشور گل می‌فرستیم. در ایران بیشتر بنفشه آفریقایی خریدار دارد و گلخانه ما نیز هر شش ماه یکبار ۳۰ هزار بوته گل می‌دهد که از این طریق حداکثر سالانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فقط با فروش بنفشه می‌توان سود کرد.

او با بیان این‌که اگر مسئولان حمایتی از او داشته باشند، می‌تواند گلخانه خود را گسترش دهد، می‌افزاید: کرونا هیج تاثیر بدی بر فعالیت ما نداشته زیرا پس از شیوع بیماری، اقدام به فروش غیرمستقیم و مجازی کرده‌ایم و برگزاری نمایشگاه گل و گیاه نیز تاثیری خوبی بر فروش داشت. بخش پرورش گل‌های زینتی در این دوران دچار مشکل شده شده‌اند، زیرا گل‌های شاخه بریده معمولا به صورت حضوری خریداری می‌شود اما گل‌های کلکسیونی به صورت مجازی خریداری شده و به خانه‌ها ارسال می‌شود.

او با تاکید بر این‌که فعلا خود را به عنوان کارآفرین حساب نمی‌کنم، می‌افزاید: اکنون چهار نفر به صورت مستقیم و ۸۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این گلخانه شاغل هستند.

فرشچی در بخش دیگری از سخنان خود در توصیه‌ای به جوانان، اظهار می‌کند: جوانان تازه کار بایستی در ابتدا بازار این گیاهان را بشناسند و سپس وارد آن شوند؛ هم‌چنین کسب تجربه نیز در این حوزه مهم است و می‌توان با تجربیات خود، گلخانه‌های موفقی را احدذث کرد.

او در خاتمه حضور خود در این عرصه را تنها از روی علاقه دانسته و می‌گوید: مسئولان برای ترویج و گسترش گلخانه‌ها بایستی در ارائه تسهیلات، با تولیدکنندگان همراه باشند ‌و حتما بروکسی‌های اداری را کاهش دهند.

پرورش گل‌های کلکسیونی، حوزه‌ای برای افراد خاص

محمدباقر بی پروا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که حوزه پرورش گل‌های کلکسیونی معمولا یک رشته خاص است و باید افراد خاصی هم آن را انجام دهند، می‌افزاید: گل‌های تزئینی معمولا در مناطقی که کشت بافت وجود دارد، کشت می‌شود.

او ادامه می‌دهد: چهار مرکز کشت بافت در استان وجود دارد که دو مرکز به کشت گل‌های تزئینی اختصاص یافته است. یکی از این مراکز در تبریز بوده که در متراژ بالا به پرورش گل‌های ارکیده اختصاص یافته بود اما به دلیل مدیریت سخت این گلخانه تعطیل شد.

او با بیان این‌که مراکز کشت بافت دیگر شامل گلخانه‌ای در مرند ‌و فعالیت مرکز بیوتکنولوژی می‌شود، می‌افزاید: در این دو محل به کشت بافت گل‌های تزئینی پرداخته می‌شود.

بی پروا در خصوص بازار فروش گل‌های تزئینی، اظهار می‌کند: با توجه به شرایط آپارتمان نشینی، جامعه کنونی رغبت بالایی برای خرید گل‌های تزئینی به خصوص از نوع ریز و کوچک آن را نشان می‌دهد و میزهای تحریر مکان مناسبی برای استفاده از آن‌ها می‌تواند باشد.

او ادامه می‌دهد: بخش پرورش گیاهان کلکسیونی توسعه یافته و حتی اکنون از سوی دو استاد دانشگاه درخواست تاسیس مرکز کشت بافت در گلخانه را داریم.

او با بیان این‌که در این حوزه نیازی به گلخانه‌های بزرگ و متراژ بالا نیست، می‌گوید: اکنون در استان بیشتر بر روی ارقام مختلف بنفشه آفریقایی کار می‌شود و هم‌چنین ارکیده‌ها نیز با وجود قیمت بسیار بالا، مشتری پسندی و بازارپسندی خوبی دارند و درست است که تکنولوژی تکثیر این گیاهان سخت است اما بر اساس بازارپسندی وجود مشتری اقدام به کشت این نوع گیاهان می‌کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌افزاید: گیاهان کلکسیونی، یک تجارت و بازار لوکس محسوب می‌شوند و به همین دلیل همه نمی‌توانند مشتری آن باشند اما اکنون کشش بازار برای این گیاهان بسیار خوب و حتی عالی است.

گیاهان کلکسیونی علارغم قیمت بالا، مشتری زیادی هم دارند

او با تاکید بر این‌که گیاهان کلکسیونی علارغم قیمت بالا، مشتری زیادی هم دارند، اظهار می‌کند: ظرفیت برای ارتقای تعداد تولیدکنندگان در استان بسیار بالا است و افراد می‌توانند وارد این حوزه شوند و با ارقام و واریته‌های جدید فعالیت کنند.

او با اشاره به حمایت جهادکشاورزی از تولیدکنندگان با صدور مجوز کشت بافت ارائه تسهیلات، ادامه می‌دهد: حداقل با گلخانه ۱۰۰ مترمربعی نیز می‌توان از این طریق درآمد کسب کرد چون کار بسیار حرفه‌ای و فنی است.

بی پروا در خصوص تفاوت گیاهان تزئینی با زینتی، تصریح می‌کند: گیاهان زینتی می‌تواند در فضاهای سبز وجود داشته باشد. این گیاهان بزرگ بوده و شامل درختچه‌ها و گیاهان گلدار مثل رز می‌شود که می‌توان در فضاهای سبز آپارتمان‌ها و یا نقاط مختلف شهر در زیباسازی به کار برد و یا در حجم‌های کوچکتر در خانه نگه داری کرد. اما گل‌های تزئینی در حجم‌های مختلف در خانه نگه داری می‌شوند.

او متذکر می‌شود: گل‌های تزئینی را در محیط‌های کوچک می‌توان پرورش داد ولی برای گل‌های زینتی به یک گلخانه بزرگ و بیش از ۵۰۰ مترمربع نیاز است.

او ادامه می‌دهد: حوزه پرورش گیاهان، یک بخش اشتغال زا است و حتی می‌توان در یک محیط کوچک حداقل چهار نفر را صاحب شغل کرد از این رو هرکسی که علاقه مند به راه اندازی چنین کسب و کاری است، می‌تواند به جهاد کشاورزی مراجعه کند تا ما آموزش‌های لازم را به او ارائه داده و  امکانات لازم را فراهم کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22600

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.