6
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

داشتن پول، زور و نیروهای نظامی تضمینی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای نیست

  • کد خبر : 22757
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
داشتن پول، زور و نیروهای نظامی تضمینی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای نیست
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: داشتن پول، زور و نیروهای نظامی تضمینی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای نیست چرا که اگر غیر از این بود، آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان با پولی که خرج می‌کنند و نیروهای نظامی و ژنرالهایی که در منطقه دارند، باید قدرت اول منطقه می‌شدند در حالیکه آمریکایی ها با داشتن بودجه نظامی ۷۳۶ میلیارد دلاری نتوانستند سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را تحمل کنند و اورا به شهادت رساندند؛ لذا آنچه که جمهوری اسلامی ایران را مقتدر کرده، ایدئولوژی است نه پول و زور و ژنرال.

محمدباقر خرّمشاد امروز یکشنبه ۲۷ تیرماه در افتتاحیه دومین همایش ملی انقلاب اسلامی، فرصت ها و چالش ها که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رئیس و اعضای هیات علمی گروه الهیات دانشگاه تبریز و سایر پژوهشگران حوزه‌ی انقلاب اسلامی در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: سوالی که می‌خواهم در این سخنرانی به آن پاسخ دهم عبارت است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ چه فرصت ها و چالش هایی را برای طی نمودن مسیر خود در گام دوم انقلاب اسلامی پیش رو دارد؟

وی فرصت ها و چالش های جمهوری اسلامی ایران را به صورت درون اجتماعی و برون اجتماعی تقسیم بندی کرد و افزود: اولین فرصت درون اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بهره مندی از نیروی انسانی کیفی و کمی قابل قبول تولید شده توسط انقلاب در گام نخست است؛ به‌طوریکه  براساس نظریه‌ی توسعه زیربنای توسعه یک جامعه حضور نیورهای انسانی در بطن موضوعات جامعه است.

وی، توسعه نسبی جمهوری اسلامی ایران را در فراهم سازی زیرساخت ها دومین فرصت درون اجتماعی عنوان کرد و گفت: علاوه بر بحث تربیت نیروی انسانی، جمهوری اسلامی توانسته در طول گام نخست خود زیرساخت ها را به صورت نسبی فراهم کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تشریح سومین فرصت درون اجتماعی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سومین فرصت عبارت است از بهره مندی از امنیت لازم در جامعه؛ به‎ طوریکه هر توسعه نیازمند ثبات و امنیت است که ما توانستیم بنیاد امنیت را طوری فراهم کنیم که برای گام دوم شرایط لازم فراهم شود.

وی همچنین در خصوص فرصت های برون اجتماعی جمهوری اسلامی نیز گفت: اولین فرصت برون اجتماعی تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت منطقه ای خود بنیاد است که حتی دشمنان قسم خورده ما نیز به این باور رسیده اند که ایران یک قدرت منطقه ای است.

وی در مقایسه نوع قدرت عربستان و سایر کشورهای منطقه با قدرت جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: قدرت عربستان و سایر کشورها مستظهر حمایت های کشور دیگری مانند آمریکا است، در حالیکه قدرت جمهوری اسلامی ایران مستظهر نیروی داخلی و اتکا به داخل بوده و ایران با داشتن این ویژگی ضمن تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای، فرصت خوبی را برای پیشبرد اهداف تعیین شده در گام دوم فراهم آورده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه اظهار کرد: این ویژگی دومین فرصت برون اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است که بر این اساس ایده ها و صحبت های انقلاب اسلامی توانسته است در جهان اسلام  و در میان توده مردم مشتری پیدا کند.

وی تاکید کرد: داشتن پول، زور و نیروهای نظامی تضمینی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای نیست چرا که اگر غیر از این بود، آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان با پولی که خرج می‌کنند و نیروهای نظامی و ژنرالهایی که در منطقه دارند، باید قدرت اول منطقه می‌شدند در حالیکه آمریکایی ها با داشتن بودجه نظامی ۷۳۶ میلیارد دلاری نتوانستند سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را تحمل کنند و اورا به شهادت رساندند؛ لذا آنچه که جمهوری اسلامی ایران را مقتدر کرده، ایدئولوژی است نه پول و زور و ژنرال.

خرّمشاد در تشریح سومین فرصت برون اجتماعی ایران به خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها به دلیل عملکرد اشتباه خود و عملکرد درست ما در منطقه، تصمیم به کم کردن حضور خود در منطقه گرفتند و براساس تحلیل همه تحلیگران جمهوری اسلامی ایران استعداد پرکردن جای خالی آمریکا در منطقه را دارد، همانطور قبلا دو بار و در زمان های بعد از سرنگونی صدام و سقوط طالبان این اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی نشان داد که می‌تواند بخوبی جای خالی آمریکا در منطقه را پر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان چالش های درون اجتماعی جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: اولین و مهمترین چالش عبارت است از توفیق کم و غیرقابل قبول انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد؛ به‌طوریکه اکنون اقتصاد به پاشنه آشیل انقلاب تبدیل شده و سبب بروز فساد، ناکارآمدی، فقر، شکاف طبقاتی و… شده است.

وی، ناکارآمدی سیستم اداری و بروکراسی زیاد را دومین چالش دورن اجتماعی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: این موضوع نیز یک چالش جدی محسوب می‎‌شود که اخیرا رئیس جدید قوه قضائیه نیز به این موضوع اشاره کرده است.

عضو انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران تاکید کرد: سومین چالش بزرگ درون اجتماعی ایجاد شکاف فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی بین دو بخش جامعه  است که موجب ایجاد مرزبندی بین سنت و تجدد شده است.

وی ادامه داد: اکنون یک طرف قضیه تفکر سنتگرا، اسلام‌گرا و برونگرا و طرف دیگر نیز طیف غربگرا و تجدد گرا حضور دارند و برخلاف اوایل انقلاب که گستردگی دایره‌ی طیف نخست بیشتر بود، اکنون گستردگی دایره طیف دوم بزرگتر شده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعد از چین با داشتن ۱۵ همسایه بیشترین تعداد همسایه را دارد اما متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف دولت نتوانسته ایم از این فرصت استفاده کنیم. در حالیکه اگر بتوانیم با همسایگان خود ارتباط خوبی برقرار کنیم، می‌توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضعف به کارگیری فرصت های نهفته در نگاه به شرق را سومین فرصت برون اجتماعی جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: نگاه به شرق به معنی بستن راه غرب نیست و دروازه های ایران به سوی غرب باز است اما خود غربی ها ما را تحریم کرده اند  و عقل حکم می‌کند باید راه جدیدی را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: غربی‌ها تمام توان خود را به‌کار بستند تا قرارداد چین لغو شود اما آیا حاضر هستند مباحث مطرح شده در این قرارداد را متقبل شوند؟

وی در واکنش به افرادی که می‌گویند با تنظیم قرارداد چین، شعار نه شرقی نه غربی از بین رفته است، گفت: ما اکنون نیز می‌گوییم نه شرقی نه غربی اما مگر شما نبودید که گفتید که باید با کدخدا ببندیم؟ در حالیکه شرق کمونیستی و سوسیالیستی از بین رفته است و نگاه ما به شرق بعنوان شرق جغرافیایی است نه ایدئولوژیک.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از آثار ارسال شده به دبیرخانه علمی همایش رونمایی شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=22757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.