10
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان:

منابع آب در خوزستان باید با اولویت منافع مردم مدیریت شود

  • کد خبر : 23138
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
منابع آب در خوزستان باید با اولویت منافع مردم مدیریت شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه سال گذشته سند سازگاری با کم آبی در استان خوزستان تهیه و تصویب شد گفت: بر همین اساس باید توجه داشت که منابع آب در خوزستان با اولویت منافع مردم باید مدیریت شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، فاضل عبیات روز پنجشنبه با اشاره به دیدار خود با بزرگان منطقه دشت آزادگان اظهارداشت: در رابطه با آب یک مسئله اساسی در کل کشور وجود دارد؛ تاجایی که می‌توان گفت آب به یک مشکل و چالش اساسی در کل جهان و همچنین کشور تبدیل شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که این موضوع در استان خوزستان هم‌اکنون به یک چالش مضاعف تبدیل شده است.

عبیات اضافه کرد: علت پیچیدگی این مساله این است که استان خوزستان آخر حوضه های آبریز آب‌های سطحی قرار دارد و از سوی دیگر برخلاف اغلب استانهای کشور بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز خوزستان از آبهای سطحی رودخانه ها تامین می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: وابستگی استان خوزستان به آبهای سطحی به گونه ای است که  کاهش میزان بارش‌ها، بطور سریع و مستقیم بر وضعیت آب استان تاثیر می گذارد؛  بنابراین باید حتما برای منابع آب با اولویت منافع استان خوزستان برنامه ریزی ویژه ای انجام شود.

وی به تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب در خوزستان جهت تهیه سند سازگاری خوزستان با کم‌آبی اشاره کرد و گفت: همه استانها باید این سند را تهیه‌ می کردند؛ زمانی که این سند در استان تهیه شد، حدود ۴۰ جلسه تشکیل شد.

عبیات ادامه داد: این سند با در نظرگرفتن شرایط آبی استان  تهیه شده است و در میان تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استانی مرتبط با مدیریت منابع آب در باره این سند، اتفاق نظر بی سابقه‌ای حاصل گردید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه همه استانهای کشور ملزم به تهیه این سند شدند گفت: خوزستان آخرین استان بود که این سند را تهیه کرد و دلیل زمان‌بر شدن تهیه آن، پیچیدگی‌های مربوط به حوزه آب در استان بود.

وی ادامه داد: به منظور تایید و بررسی‌های نهایی سند سازگاری خوزستان با کم‌آبی، نشست‌های تخصصی در سطح ملی برگزار شد و باز برخلاف سایر استانها بررسی سند مربوط به استان خوزستان چندین جلسه درکارگروه ملی سازگاری با کم آبی به طول کشید.

عبیات با بیان اینکه اجرایی شدن این سند مستلزم تصویب آن در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بود افزود: در کارگروه های مربوطه جهت بررسی این سند، از طرف خوزستان، دستگاه‌های مختلف شرکت کردند.

وی با بیان اینکه تمرکز بررسی‌های مربوطه در خصوص سند سازگاری خوزستان با کم‌آبی بر روی میزان ورودی آب به استان و همچنین میزان مصارف کشاورزی بود افزود: موارد اختلاف استان با کارگروه ملی به ۲ عدد اساسی بازمی گشت؛ اولین عدد، حجم آب ورودی به سدها و دومین عدد حجم نیازهای استان خوزستان بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: آمارهای موجود از حجم آب ورودی به استان خوزستان نشان می‌دهند که در یک سال نرمال (عادی)، حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب به مخازن سدهای مشرف به استان خوزستان وارد می شود؛ بنا بر مستندات موجود ، نیازهای آبی استان با احتساب نیازهای زیست محیطی بیش از ۳۲ میلیارد متر مکعب است که حدود هفت میلیارد از این حجم، مربوط به نیازهای زیست محیطی از جمله تالاب‌های استان است.

عبیات گفت: در جریان تهیه این سند، تمامی مسئولان استانی با جدیت از میزان ورودی ۳۰ میلیارد متر مکعبی استان دفاع کارشناسی کرده و همچنین میزان نیازهای استان خوزستان را به گونه‌ای مستدل ۳۲ میلیارد متر مکعب عنوان کرده و در سند ثبت کرده‌اند و در نهایت سند بسبار مهمی در حوزه مدیریت منابع آب تهیه و تثبیت شد.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان از آن دارد که در برابر دغدغه های به حق مردم مسئولان استان و کشور خود را ملزم و مکلف به دفاع از استان می‌دانند.

عبیات بیان داشت: باید توجه داشت، سند تهیه شده در این ارتباط ویژه شرایط عادی (نرمال) است؛  اما در شرایط مختلف باید برنامه ریزی منعطفی در خصوص منابع آب انجام داد؛ لذا برنامه ریزی در خصوص چالش استان در زمینه آب همزمان با بروز پدیده خشکسالی مستلزم برنامه‌ریزی کارشناسی دقیق و مطالعات لازم در شرایط آرام است.

 همه مسئولان خوزستان با انتقال آب مخالف هستند

عبیات در بخش دیگری از سخنان خود به مواضع واحد مسئولان استان مبنی بر مخالفت با انتقال آب کارون اشاره کرد و گفت: هیچ مسئولی در خوزستان نیست که اعتقاد داشته باشد، در خوزستان آب به اندازه کافی داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه‌داد: ما اعتقاد داریم، اول نیاز آبی خوزستان باید تامین شود و سپس با انجام مطالعه کارشناسی، در خصوص مابقی آب موجود گفت‌وگو وبرنامه‌ریزی کرد.

عبیات به اظهارات جمعه گذشته استاندار خوزستان خطاب به معاون وزیر نیرو مبنی بر ابطال مجوز تونل آب بهشت آباد اشاره‌کرد و گفت: این اظهارات مدیریت ارشد استان، مواضع همه مسولان خوزستان در خصوص انتقال آب بود که در ستاد مدیریت بحران و در مقابل رسانه ها صورت گرفت.

عبیات با تاکید بر اینکه موضوع کم آبی در استان جدی است گفت: با این وجود از اردیبهشت ماه امسال برای تامین نیازهای آبی استان جلسات و گفت‌وگوهای مفصلی که با  سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت، چندین مرتبه حجم رها سازی آب از سدها افزایش یافت.

وی بیان‌داشت: من به عنوان فرزند خوزستان و در یکی از جایگاه خدمتگذاری به مردم قرار دارم و قطعا پیش از هرچیز در راستای مصالح و منافع مردم تلاش خواهم کرد؛ اما باید توجه داشت که سد کرخه به عنوان حوضه آبریز منطقه دشت آزادگان هم‌اکنون با محدودیت های بسیار شدید روبرو شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: برای بررسی شرایط فعلی، امکان بازدید بزرگان منطقه و متخصصان حوزه آب از سد کرخه برای بررسی شرایط فعلی و پی‌بردن به وضعیت ذخایر آبی فراهم است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.