11
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن شلتوک در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 23116
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن شلتوک در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن شلتوک در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۸ هزار تن برنج سفید از این شلتوک‌ها به دست خواهد آمد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایسنا، اکبر فتحی در خصوص برنامه‌های الگوی کشت استان، اظهار کرد: الگوی کشت حوزه دریاچه ارومیه شامل شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه می‌شود که این الگوی کشت‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی هر شهرستان در سال ۱۳۹۵ تهیه، تدوین و جهت اجرا به کلیه شهرستان‌های استان ابلاغ شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در راستای اجرای الگوی کشت محصولات زراعی استان، تشریح کرد: محصولات پرآب بر از جمله یونجه که زمانی در سطح ۹۸ هزار هکتار در استان کشت می‌شد، اکنون با محصولات دیگری جایگزین شده و به ۸۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: محصولات علوفه‌ای نظیر چغندر علوفه‌ای در سطح ۸۵ هکتار، سورگوم علوفه‌ای در سطح ۲۸۰ هکتار، کینوای علوفه‌ای، ارزن علوفه‌ای و اسپرس در سطح ۵۳۰ هکتار محصولاتی هستند که جایگزین کشت یونجه پرآب بر در استان شده‌اند.

فتحی با اشاره به کاهش کشت محصولات سبزی و صیفی فضای باز در استان، ادامه داد: کشت پیاز از ۱۰ هزار هکتار به سطح ۲۵۰۰ هکتار و گوجه فرنگی نیز از سطح ۷۶ هزار هکتار به ۳۰۰۰ هکتار رسیده است.

وی از حذف کشت هندوانه در اراضی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کشت گندم نیمه آبی با ارقام کم آب بر از جمله گندم فرشید، سالار، پیام، آذران و صلح که از موسسات دانش بنیان تهیه شده است، در سطح ۷۰۰۰ هکتار در استان توسعه یافته است.

وی ادامه داد: ارقام جو کم آب بر از جمله جلگه  و آبیدر نیز در سطح ۳۵۰۰ هکتار از اراضی نیمه آبی استان کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه آبیاری نوار تیب در حدود ۶۰ درصد از محصولات سبزی و صیفی، گفت: توسعه کشت حبوباتی چون نخود رقم انتظاری و نخود پائیز که جزو ارقام مقاوم به سرما در استان محسوب می‌شوند با استفاده از آب سبز در استان انجام می‌گیرد.

وی افزود: کشت محصول کم آب بر روغنی کلزا و کاملینا در سطح ۲۳۰۰ هکتار از حوضه دریاچه اورمیه بر سایر محصولات پرآب بر جایگزین شده است.

وی با بیان این‌که از ارقام زودرس سیب زمینی و هویج در شهرستان‌های بناب و عجب شیر به عنوان محصول بهاره استفاده می‌شود، اظهار کرد: کشت برنج در ۷۰۰۰ هکتار از نقاط مختلف استان در حال انجام است.

فتحی افزود: در سال زراعی جاری، محصول برنج در ۵۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان میانه، ۱۲۰۰ هکتار در اراضی  خداآفرین، ۳۰۰ هکتار در اراضی هوراند، ۲۰۰ هکتار در اراضی کلیبر، ۵۰ هکتار در اراضی اهر و ۵۰ هکتار در اراضی جلفا کشت می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.