11

ماسک‌گریزی مردم و آغاز موج پنجم کرونا در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 23194
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
ماسک‌گریزی مردم و آغاز موج پنجم کرونا در آذربایجان‌شرقی
افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی موج کرونا را وارد راند پنجم مبارزه بر ضد این بیماری کرده که به گفته کارشناسان، ماسک گریزی مردم و کاهش استفاده از ماسک به عنوان عامل اصلی در مقابله با کرونا بار دیگر قربانی های کرونا را تا ۲۵۰ فوتی در روز افزایش داده است.

به گزارش تبریزمن، افزایش بسترهای کرونایی از ۶۴۰ به بیش از ۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی، زنگ خطر را در این استانم به صدا درآورده به گونه ای که با وجود سرعت یافتن واکسیناسیون و واکسینه بیش از ۸۰ درصدی گروه های سنی بالای ۸۰ و ۷۰ سال و سرعت خوب دریافت واکسن در گروه های سنی بالای ۶۵ و ۶۰ سال، هنوز اسب سرکش کرونا در جامعه می تازد.

اکنون که سویه جدید کرونا با عنوان دلتا اسلحه جدید این بیماری منحوس و مرموز شده است کماکان توصیه و تاکید مسوولان و کارشناسان بهداشت و درمان کشور بر استفاده از ماسک است.

حال که کرونا با اسلحه نسل جدید تکثیریافته خود می تازد مردم نیز باید از سپر مناسبی برای دفاع از خود بهره مند شوند که ماسک و فاصله اجتماعی موثرترین و برنده ترین ابزار برای غلبه بر کووید ۱۹ است.

با افزایش مراسم های سالگرد و ترحیم فوتی های کرونا در سطح کشور و آذربایجان شرقی خطر شیوع و افزایش سرعت اوج گیری کرونا متصور است و کارشناسان این عرصه بر توجه به این موضوع اصرار دارند که باید مراقبت بیشتری از طرف مردم انجام شود.

البته طولانی شدن زمان شیوع و مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور از جهات دیگری مردم را دچار گرفتاری جدیدی کرده که شدت یافتن بیماری های قلبی، گوارشی و سایر بیماری هایی که نیاز به مراجعه مرتب بیماران به پزشک داشته همچنین بیماری هایی که با تعویق افتادن مداوای آنها به علت عدم مراجعه به موقع و مرتب به دکتر، بیماران را به شرایط بدحالی سوق داده اکنون باعث شده میزان جراحی های پزشکان در بیمارستان ها نیز افزایش یابد.

اکنون انتظار مسوولان از مردم برای برگزار نکردن مراسم های سالگرد با توجه به اینکه خانواده های داغدیده کرونایی که یک یا چند عضو خانواده خود را از دست دادند و سال گذشته به رغم تالمات روحی مراسم های خود را برگزار نکردند اکنون نیز مراسم های سالگرد به عنوان آخرین مراسم وداع با عزیز از دست رفته اندکی انتظار نا به جایی است،  البته باز هم باید این نوع خانواده ها فداکاری کنند تا مسوولان بیشتر شرمنده این خانواده ها شوند.

اما چاره ای برای مشکل جراحی های مردم توسط پزشکان باقی نمانده است و مسوولان باید در کنار تاکیدات بر استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی خود مقدمات این امر را فراهم کرده و ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان در اختیار خانواده ها و این نوع بیماران قرار دهد و سرعت واکسیناسیون باز هم افزایش یابد.

کاهش استفاده از ماسک و افزایش مراسم های پارکینگی، شیوع کرونا در آذربایجان شرقی را افزایش داد

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برخی روزها سرعت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی به حدی افزایش می یابد که روزانه تا ۳۰هزار نفر نیز در گروه های سنی اعلام شده واکسینه می شوند و اکنون سرعت واکسیناسیون در گروه های سنی ۶۰ تا ۶۹ سال سرعت خوبی گرفته است.

دکتر سیمین خیاط زاده اظهار کرد: اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی بر ضدکرونا واکسینه شدند که با تحویل خوب واکسن به استان پیش بینی می شود این سرعت واکسیناسیون در استان به خوبی ادامه داشته باشد.

وی با ابراز نگرانی از کاهش استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی و افزایش مراسم ها و تجمعات در استان گفت: برگزاری مراسم های سالگرد فوت بیماران کرونایی به روش پارکینگی و مراسم های مخاطره آمیز در استان شرایط اوج گیری کووید ۱۹ را در موج پنجم افزایش می دهد.

خیاط زاده افزود: استفاده از ماسک تا ۸۵ درصد باید ارتقا یابد در حالی که در آذربایجان شرقی به این سطح نرسیده البته میزان استفاده از سطح متوسط کشور بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود در مساجد و هیات تجمع نباشد و مسافرت ها کنترل شود، ادامه داد: افزایش مراسم های ترحیم پارکینگی جمعیتی را که قرار بود در مسجدی گردهم بیایند در ظرفیت کوچکتر در پارکینگ آپارتمان تجمع می کنند که امکان ورود ویروس به ساختمان افزایش داده و ساکنان را به مخاطره می اندازد.  افزایش مراسم های ترحیم پارکینگی جمعیتی را که قرار بود در مسجدی گردهم بیایند در ظرفیت کوچکتر در پارکینگ آپارتمان تجمع می کنند که امکان ورود ویروس به ساختمان افزایش داده و ساکنان را به مخاطره می اندازد.  

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رانندگان آژانس ها، تاکسی ها، مسوولان اتوبوسرانی، مترو و مسافران وسایط نقلیه عمومی، بیماران در مطب پزشکان، اصناف باید بیشتر رعایت کنند بر این اساس یک حرکت جمعی جدید برای جلوگیری از کاهش استفاده از ماسک لازم است.

خیاط زاده همچنین اظهار کرد: با فعال شدن سویه کرونای دلتا و شایع شدن آن در کشور گرچه تاکنون (جمعه) در آذربایجان شرقی گزارش نشده اما احتمال زیاد وجود دارد که هنوز شناسایی نشده باشد با این شرایط و اعلام کارشناسان جهان مبنی بر این که شدت شیوع این سویه بسیار بیشتر از انواع دیگر است و بیشتر جوانان، نوجوانان و کودکان را درگیر می کند بر این اساس باید بیشتر مراقبت شود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش مراسم های عقد در آذربایجان شرقی خطر ابتلا به بیماری کرونا به خصوص در جوانان را افزایش می دهد بر این اساس باید این شرایط را مانند شرایط جنگی در نظر بگیریم طوری که یا مراسم های عقد تا چند ماه دیگر به تعویق بیندازیم یا بدون مراسم جوانان زندگی مشترک خود را آغاز کنند و به فکر مراسم سالگرد ازدواج باشند تا مراسم های آنها به عزا تبدیل نشود.

وی گفت: به زودی واکسیناسیون بیماران زمینه ای، کورتونی با دوز بالا، گروه های پرخطر و سپس معلمان و استادان دانشگاه ها آغاز می شود که در بخشی از این واکسیناسیون افراد مناطق صعب العبور نیز واکسینه می شوند.

ماسک‌گریزی مردم و آغاز موج پنجم کرونا در آذربایجان‌شرقی

تعداد بستری های کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی از مرز ۸۰۰ بیمار گذشت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در شرایط فعلی کرونایی، اظهار کرد: اکنون متوسط استفاده مردم از ماسک در استان به ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته در حالی که در ماه های گذشته این میزان تا بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته بود.

عباسعلی درستی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی با کاهش ابتلا به کرونا ارتباط مستقیم داشته بر این اساس مردم باید رعایت حال همدیگر را بکنند تا ناخواسته موجب ابتلا یا فوت عزیزان خود نشوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان و بالای ۵۰ سال و بیماران زمینه ای در مناطق روستایی آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شدند.

درستی همچنین با اشاره به اینکه برخی سازمان های مرتبط با پیشگیری از کرونا و ممانعت از سفر به دستورالعمل های ستاد کرونا عمل نمی کنند، گفت: سلامت مردم در اولویت است.

وی با بیان این‌که روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مردم آذربایجان شرقی واکسینه می‌شوند، افزود: در روزهای آینده با افزایش تعداد دُزهای دریافت واکسن، این رقم قابل افزایش بوده و ما متعهد شده‌ایم تا هر روز حداقل یک درصد از جمعیت استان را واکسینه کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان شرقی نیز گفت: متاسفانه این بیماری در استان با سرعت بالایی همانند نقاط دیگر کشور در حال گسترش است.

وی ادامه داد: رنگ کرونایی چهار شهرستان میانه، سراب، عجب شیر و آذرشهر در هفته جاری به قرمز تغییر یافته و تعداد بستری‌های استان نیز با افزایش قابل توجهی طی روزهای اخیر از مرز ۸۰۰ نفر گذشته است.

درستی یادآوری کرد: تعداد فوتی‌ها هنوز روند افزایشی را نشان نمی‌دهد، اما معمولا این افزایش با فاصله دو هفته‌ای از وضعیت افزایش بستری‌ها روی خواهد داد.

وی تشریح کرد:  از تمام هم استانی‌های عزیز خواهشمندیم تا این بیماری را جدی بگیرند زیرا هرچند که تاکنون نوع تایید شده‌ای از کرونای دلتا در استان گزارش نشده اما به جهت افزایش مسافرت‌ها و تجمع ها در روزهای اخیر،   احتمال وجود آن بسیار بالا است.   از تمام هم استانی‌های عزیز خواهشمندیم تا این بیماری را جدی بگیرند زیرا هرچند که تاکنون نوع تایید شده‌ای از کرونای دلتا در استان گزارش نشده اما به جهت افزایش مسافرت‌ها و تجمع ها در روزهای اخیر،   احتمال وجود آن بسیار بالا است.  

 

همه مردم به یک نوع رفتار نمی کنند و برخی که تاب تحمل ندارند دوست دارند حداقل آخرین مراسم وداع با عزیزان خود را برگزار کنند

یک شهروند داغدیده کرونایی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با گذشت حدود یکسال از درگذشت مادرم که تاکنون هیچ مراسمی را برگزار نکردیم امسال نیز به این سمت سوق داده می شویم.

ج. داداش زاده گفت: درحالی که باید مسوولان پیش بینی های مختلف را که اکنون به نوعی شرایط جنگی است می کردند، مثلا مکان های روباز مثل پارک های بزرگ تبریز را با محدودیت ها و پروتکل هایی که پیش باید می شد، در نظر می گرفتند.  درحالی که باید مسوولان پیش بینی های مختلف را که اکنون به نوعی شرایط جنگی است می کردند، مثلا مکان های روباز مثل پارک های بزرگ تبریز را با محدودیت ها و پروتکل هایی که پیش باید می شد، در نظر می گرفتند.  

وی افزود: بالاخره همه مردم به یک نوع رفتار نمی کنند و برخی که تاب تحمل ندارند دوست دارند حداقل آخرین مراسم وداع با عزیزان خود را برگزار کنند که باز هم شرایط برگزاری فراهم نیست.

این شهروند داغدیده کرونایی ادامه داد: این وضعیت شرایط روحی و روانی نامناسبی را نیز به آینده جامعه در پساکرونا تحمیل می کند اما چاره ای باقی نمانده و باید مردم رعایت کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.