7
وزیر نیرو اعلام کرد:

کمبود ۱۰ میلیارد متر مکعبی سدها در سال آبی جاری

  • کد خبر : 23190
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کمبود ۱۰ میلیارد متر مکعبی سدها در سال آبی جاری
وزیر نیرو گفت: در استان خوزستان ورودی امسال سدها نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر بوده که نشان از کاهش ۳۰ درصد بارش‌ها در این بخش و کاهش ۴۰ درصد در استان‌های مجاور تامین کننده رودها دارد.

به ‌گزارش تبریزمن به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» شب گذشته در برنامه نگاه یک در خصوص آخرین وضعیت منابع آب کشور و خوزستان و مضیقه‌های به‌وجود آمده، اظهار داشت: در کشور و منطقه ما، تغییر اقلیم به میزان زیادی به این معناست که باید آماده مواجه شدن با شرایط حدی آب و هوایی باشیم.

وی با بیان اینکه بارش جهانی به طور متوسط ۷۵۰ میلی‌متر بوده که در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است، تصریح کرد:  امسال که حدود ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کم بارش هستیم و همچنین نسبت به متوسط دوره درازمدت بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر هستیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم، سال اول و چهارم خشک‌ترین و سال‌های دوم و سوم پر بارش ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بود که و با توجه به این شرایط باید سازه‌ها از جمله مصرف آب، الگوی کشت و روش‌های آبیاری را متناسب طراحی کرده و بسازیم.

وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان مانند در ابتدای سال آبی یعنی مهر ۹۹ با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت، محیط زیست، زیر چتر نمایندگی دولت، استانداری برنامه ریزی منابع و مصارف کردند که این آب موجود را با توجه به پیش بینی‌ها چگونه عمل کنند که حقآبه حفظ شود و در اولویت اول آب شرب با مشکل مواجه نشود.

وی تاکید کرد: سال گذشته برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخت شد که در تبصره ۸ بندی آمده که کشت برنج را با شرایطی مجاز کردند که البته به درستی آن را به شرایط آبی هر استان موکول کردند و تصمیم گیری و تأیید این کار را بر عهده کارگروه سازگاری با کم آبی هر استان قرار دادند.

وزیر نیرو تصریح کرد: اتفاقی که امسال در خوزستان رخ داده این بود وقتی که رهاسازی‌ها از سد کرخه و سد دز برای پایین دست و رسیدن به تالاب هور و مصارف دیگر انجام می‌شد؛ به آن میزان نمی‌رسید و یکی از دلایل آن هم برداشت‌هایی بود که در بین راه انجام می‌گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد؛ گاهی ۷۰ متر مکعب در ثانیه بود، ولی آب نمی‌رسید که به ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه از سد کرخه و حدود ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از سد دز رها می‌شود که آب به پایین دست هم رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت از هفته گذشته اظهار داشت: در سفری که جمعه گذشته هیأتی از معاونان وزارتخانه‌ها به خوزستان داشتند منجر به تصویب نامه‌ای در هیأت وزیران شد و با تأکید رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای سرعت دادن به طرح‌های آبی و پرداخت باقی‌مانده خسارت‌های مردم در سیلاب گذشته و سرعت دادن به برخی سازه‌های آبی در نظر گرفته شد و همچنین هیأتی دیروز جمعه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهوری عازم خوزستان شدند که از کرخه و هور بازدید شده و شرایط از نزدیک دیده شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: جلسات خوبی با نمایندگان و فرهیختگان استان برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شد که حتی در شرایط محدودیت آب که با مشارکت خود مسئولان در استان و کشاورزان مسأله مدیریت شود به این معنا که بتوانیم آب را در میزانی که مقدور است در اختیار قرار دهیم تا آسیبی به کشت پاییزه نزند و آب شرب مردم در نیمسال دوم مدیریت شود.

اردکانیان در ادامه با تشریح موضوعات تصمیم‌گیری شده در استان خوزستان، گفت: اولین اتفاق خوبی که رخ داد این بود که برخلاف همه محدودیت‌های مالی دولت ۵۰ درصد آنچه را که برای خوزستان تصویب کرد، واریز کنند و در حال حاضر پول در حساب شرکت‌های ذی نفع در استان خوزستان است و امیدواریم هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم هم واریز شود.

وی افزود: این شرایط یعنی در بخش آبرسانی و مشکلات روستایی قطعاً تا پایان سال بخش عمده‌ای از مشکل این ۷۰۲ روستا حل خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که کشت پاییزه برای کشاورزانی که حقآبه دارند و همچنین آب شرب در ریسک قرار نگیرد.

وی افزود: تدارک تعدادی آب شیرین کن هم دیده شده است که کیفیت آب شرب با مشکل مواجه نشود و همچنین سازوکاری با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد که به صورت تفصیلی بررسی کنند افرادی که کشت کردند و نیاز آبی دارند به چه ترتیبی مدیریت شود تا آب آن‌ها تأمین شود.

اردکانیان افزود: دو سال سیلابی، تاب آوری را برای مواجه شدن با یکسال شدید خشک فوق العاده کم کرد.

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص انتقال آب استان خوزستان به سایر استان‌ها، تصریح کرد: هیچ طرح انتقال جدیدی اجرا نشده است وتنها طرح انتقالی که این دولت اجرا کرد شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال از خلیج فارس به فلات مرکزی بود و این هم کار موجهی بود، چون صنایع نباید سنگینی وزن خودشان را بر دوش بخش شرب قرار دهند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این تلقی از آب به برق هم سرایت کرده و بالاخره صنایع بزرگ ناشی از تحولات اخیر درخواست دادند که ۱۰ هزار و ۵۳۰ مگاوات برق توسط خودشان نیروگاه احداث شود که موافقت اصولی آن صادر شده است.

اردکانیان تصریح کرد: ایران آب به کویت صادر نمی کند؛ اصلی‌ترین نقطه اتکای حکمرانی اعتماد به مردم و اعتماد مردم به مسئولان است بنابراین دشمنان این آب و خاک اگر دنبال خلع سلاح ما باشند، باید به این سلاح و اعتماد آسیب بزنند.

۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت برنج

وزیر نیرو بیان کرد: ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت برنج هستند، اختیارات امسال در حوزه کشت برنج در اختیار استان بود و بر اساس ممنوع بودن کشت، آب را برای مصارف دیگر اختصاص دادند.

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص آب کرخه گفت: سد کرخه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب دارد؛ البته سدها ترازهای مختلفی دارند که می‌توان بر اساس آنها از آب پشت سد استفاده کرد. این موضوع که سد کرخه فقط تا ۵۴ روز آب دارد صحیح نیست و قصد طرح آن ایجاد التهاب است.

اردکانیان اضافه کرد: با توجه به گرمای شدید در روزهای آتی امیدواریم با کمک مردم بتوانیم از این بحران عبور کنیم. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی چهار روز بسیار گرم را پیش رو داریم.

وزیر نیرو گفت: سال گذشته اوج بار در ۳۱ تیرماه حدود ۵۸ هزار مگاوات بود ولی امسال این عدد به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است، می‌توانیم با خاموشی دستگاه‌های سرمایشی غیر ضرور از این بحران عبور کنیم.

رشد صنعت فولاد کشور

اردکانیان اضافه کرد: تحول خوبی در صنعت داشته‌ایم به‌طوریکه فقط در دولت دوازدهم ۱۹۹ صنعت فولادی با بار مصرفی سه هزار و ۶۵۴ مگاوات وارد مدار شده‌اند.

به گفته اردکانیان، بیش از ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که قرار است در دولت آینده به بهره‌برداری برسد.

اردکانیان گفت: سال گذشته با توجه به پیش‌بینی سال خشکی که داشتیم برای پاسخگویی به نیاز مردم ۳۵۰ هزار توافق‌نامه با واحدهای صنعتی به منظور جابجایی بار انرژی امضا شد تا چیزی حدود ۷ هزار مگاوات جابه‌جایی بار از نیمه خرداد ۱۴۰۰ صورت بگیرد.

وی گفت: رشد مصرف برق و افزایش دما در کشور باعث بروز مشکلاتی برای نیروگاه‌ها می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برق یک کالای قابل ذخیره‌سازی نیست، اگر ما به اندازه مصرف تولید کنیم مشکلی نداریم. اگر نیم درصد هم خارج از محاسبه افزایش مصرف داشته باشیم، به این معناست که ما در پاسخگویی ناتوان خواهیم بود.

وی با اشاره به مصارف رمز ارزها در کشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده ۱۰ درصد انرژی که در کل دنیا برای تولید رمز ارزها مصرف می‌شود، در جغرافیای ایران است. عددی که اعلام کردند برای مصرف انرژی چیزی حدود ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار مگاوات است.

اردکانیان افزود: مراکز مجاز استخراج رمز ارز ۳۲۱ مگاوات مصرف برق داشتند که از اول خرداد ماه تا آخر شهریور خاموش شدند. بر اساس آخرین آمار در مراکز غیرمجاز تاکنون ۲۰۱ هزار و ۶۳۷ ماینر غیرمجاز کشف شده است که حدود ۵۸۴ مگاوات معادل چهار نیروگاه گازی، برق مصرف می‌کردند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23190

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.