2

۴۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده است

  • کد خبر : 23209
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
۴۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده است
دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر گفت: تاکنون ۴۸۰ اثر از داخل و خارج کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش تبریزمن، مرتضی طوسی افزود: از این تعداد آثار، ۲۹۰ اثر از شاعران داخلی و ۱۹۰ اثر از شعرای کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، عراق، روسیه، سوریه، آلمان و سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه شعر میراث ماندگار این مرز و بوم در ادوار مختلف بوده است، اظهار کرد: در روزگار ما نیز ادبیات و خاصه شعر و شاعری جایگاهی ویژه و قابل اعتنایی در میان هنرهای دیگر دارد.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر گفت: موسیقی، سینما و دیگر هنرها هر کدام به نحوی وام داران مطلق کلمه‌اند و تجلی‌گاه کلمات شعر بوده و شعر زمانی ارجمندتر و متعالی‌تر می شود که به موضوعاتی ارزشمند و مضامینی ژرف بپردازد و بستر انتقال مفاهیمی الهی و آسمانی شود.

طوسی با اشاره به اینکه شاعر در این روزگار باید با قلم و اندیشه‌ خود برای اعتلای فرهنگ و آیین تلاش کند، ادامه داد: نخستین جشنواره بین المللی شعرترکی غدیر به دلیل موضوعیت غدیر و لزوم اشاعه‌ آن در جهان به ویژه جهان اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی یادآوری کرد: شناساندن جایگاه غدیر و اشاعه‌ آن به وسیله‌ گیراترین و تاثیرگذارترین هنرها یعنی شعر در میان جامعه از اهداف برگزاری این جشنواره بوده و در این جشنواره اشعار، سرودها،  آهنگ‌ها و نماهنگ‌هایی تولید و هنرمندان خطاط از منتخبان این آثار در خلق آثار خوشنویسی استفاده خواهند کرد.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر گفت: لزوم توجه به زبان ترکی به عنوان زبانی با گستردگی و قدمت کم نظیر در جهان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بین المللی است.

طوسی، با اشاره به اینکه زبان ترکی با نوحه‌ها و مراثی عظیم و فاخر در مدح و منقبت اهل بیت(ع) آذین شده است، افزود: از ویژگی‌های مهم و ارزشمند گنجینه‌ نوحه‌های ترکی آذربایجان و خاصه تبریز دور بودن بخش عظیمی از این آثار، از غلو، وهن و خرافه و حتی روضات مکشوفه است.

وی یادآوری کرد: تحکیم و تقویت چنین بستری با چنین قدمت و جایگاهی قطعا می‌تواند زمینه‌ ساز پویایی این زبان و نهایتا شکوفایی استعدادهای نو در خلق آثار جدید ادبی – آیینی شود.

طوسی ادامه داد: تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع ایران می‌تواند نقشی مهم در ترویج و اشاعه‌ فرهنگ غدیر در میان ترک‌زبانان ایفا کند و امید است نخستین جشنواره بین المللی شعرترکی غدیر در تبریز با حمایت و همبستگی تمامی ارگان‌های فرهنگی و علمی چنان شکوهمند و با عظمت برگزار شود تا بتوان نام این شهر را با غدیر و نام والای امیرالمومنین علی(ع)  عجین کرد.

نخستین جشنواره بین المللی شعر ترکی غدیر از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری بنیاد بین المللی غدیر، شهرداری تبریز و اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار و آیین اختتامیه آن نیز پنجم مرداد سال جاری در مسجد کبود تبریز اجرا می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.