7

بیمارستانی روی زمین و هوا/ ۱۳ سال به دنبال زمین یک بیمارستان!

  • کد خبر : 23452
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
بیمارستانی روی زمین و هوا/ ۱۳ سال به دنبال زمین یک بیمارستان!
آیا تامین اجتماعی در قبال کسر حق درمان به وظایف خود به خوبی عمل می‌کند اینکه مسوولان 13 سال است اعلام می‌کنند احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی در دستور کار بوده کافی است و اینکه زمین را بهانه می کنند درست نیست.

 به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز به عنوان یکی از مصوبات سفر استانی دوم هیات دولت به آذربایجان‌شرقی در سال ۸۷ تا به امروز اجرایی نشده است.

پروژه احداث بیمارستان تأمین اجتماعی در قسمت جنوب‌شرق شهر تبریز از سال ۸۷ توسط هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب و متعاقب آن، حدود یک‌سال قبل در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری بر آن تاکید شد.

در بند سه مصوبه به شماره ۱۹۰۲۹۸/۴۱۴۸۰ مورخ ۸۷/۱۰/۲۱ هیات وزیران احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی توسط سازمان تأمین اجتماعی مصوب شده بود.

نیاز بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز تأمین زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در تبریز است، در حالی که کلان‌شهری مانند شیراز که پس از تبریز، مجوز ساخت بیمارستان را اخذ کرده اما با همکاری استانداری و شهرداری شیراز، زمینی به مساحت ۳۱ هکتار در اختیار مدیریت درمان آن استان قرار گرفته است.

رایگان و مسطح بودن زمین، مساحت بالا و موقعیت جغرافیایی آن از جمله شرایطی بود که این سازمان به استانداری اعلام کرده بود.

این قصه تا سال ۹۰ ادامه یافت تا اینکه برای احداث این بیمارستان که از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان است دو قطعه از اراضی واقع در شهرک خاوران تبریز همراه با نقشه‌ها و اطلاعات مستند از سوی استانداری به سازمان تأمین اجتماعی استان معرفی شد که این بار نیز به دلیل عبور لوله خط گاز تبریز ـ ترکیه در این منطقه با احداث آن مخالفت شد.

اوایل سال ۹۲ بود که مدیر وقت تأمین اجتماعی استان از انتخاب زمینی در فاز سه شهر جدید سهند برای ساخت بیمارستان خبر داد ولی این پایان داستان نبود، چراکه هنوز مکان قطعی نشده بود و در بهمن ماه سال ۹۲ نیز معاون درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی از نهایی شدن مکان این بیمارستان در ابتدای بزرگراه تبریز – سهند خبر داد و به آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز وعده داد.

در حالی که همگان فکر می‌کردند اکنون تأمین اجتماعی در حال تهیه نقشه و تعیین پیمانکار برای این پروژه است ولی در روزها و ماه‌های اخیر با اعتراض نمایندگان استان در مجلس به سازمان تأمین اجتماعی مشخص شد که تأمین اجتماعی برای تحویل گرفتن زمین بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تبریز در سهند اقدام نمی‌کند، در حالی که زمین این بیمارستان در مکان قبلی تعیین شده آماده تحویل بود.

بعد از آن قرار شد، در بخشی از زمین‌های پارک بزرگ تبریز احداث شود که آن هم نشد.

کلنگی که در زمین ماند

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کلنگ‌زنی شد.

در این مراسم جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی، پزشکیان، نائب رئیس اول وقت مجلس، محجوب نماینده وقت مردم تهران و چند تن از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس حضور داشتند.

طی مراسم کلنگ زنی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز، جمال‌الدین نیکنامی اعلام کرد: این بیمارستان در سال ۹۵ بودجه‌ای ندارد ولی در اعتبارات سال ۹۶ اعتبارات آن لحاظ می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز می‌گردد و در طول سال ۹۵، عملیات قبل از اجرا، نقشه‌کشی و غیره به انجام می‌رسد و بر اساس جدول زمانبندی شرکت خانه‌سازی، حدود سه سال عملیات احداث آن طول می‌کشد.

مدیر وقت درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی هجدم تیرماه سال ۹۷ از ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در تبریز خبر داد و گفت: این بیمارستان در مدت سه سال توسط یک شرکت ایرانی تحت لیسانس سوئد احداث می‌شود.

 این گزارش حاکی است، نیکنام بعد از آن اعلام کرد، بعد از عدم حمایت بانک اتریشی با فشارهای آمریکا، شرکت سامسونگ کره برای پشتیبانی مدنظر بود که متاسفانه این شرکت نیز اعلام عدم حمایت کرد و کار همچنان مسکوت مانده است.

در این ۱۳ سال نه تنها قدمی برای احداث این بیمارستان بر نداشته است بلکه تنها بیمارستان از ۳۰۰ تختخوابی به ۳۲۷ تخت ارتقا یافته است.

با این حال و با گذشت بیش از  ۱۳ سال از تصویب ساخت این بیمارستان امید است با همت جدی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه شاهد مکان نهایی آن همچنین آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان، تجهیز و بهره‌برداری آن باشیم.

براساس این گزارش، مردم رویای ساخت این بیمارستان را کم کم به سریال‌های جذاب ولی غمگین کتاب‌ها و رسانه‌های سمعی و بصری آرزو می‌کنند.

هر سال در هفته تامین اجتماعی مسئولان تنها برای این بیمارستان به تعبیری شعار درمانی می‌کنند که تنها هر سال در حد شعار می‌ماند و یک هفته گفته می‌شود و پرونده آن در هفته تامین اجتماعی سال آینده بسته می شود.

چند سال گفته می‌شود این بیمارستان در خاوران ایجاد خواهد شد اما باز خبری نیست.

ضعف مسئولان در احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز نابخشودنی است

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان، با انتقاد از سیستم اداری، اذعان داشت احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی در تبریز، از جمله مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگی استان است که با وجود تاریخچه نه چندان مطلوب آن، امیدوارم با پیگیری امر از جانب مدیران ذیربط هر چه سریع‌تر به نتیجه انجامد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ضعف مسئولان استانی و کشوری در سازمان تأمین اجتماعی احداث بیمارستانی را که قرار بود در شهرک خاوران ایجاد شود با مشکل مواجه ساخت و این ضعف نابخشودنی است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود مجموعه های درمانی تأمین اجتماعی را امید افراد تحت پوشش این سازمان دانست و گفت: ضعف مسئولان استانی و کشوری در سازمان تأمین اجتماعی احداث بیمارستانی را که قرار بود در شهرک خاوران ایجاد شود با مشکل مواجه ساخت و این ضعف نابخشودنی است.

 بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز در کش و قوس بی سامانی تامین اجتماعی

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: با وجود پیگیری های مکرر نمایندگان و احساس نیاز شدید مردم، احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز در کش و قوس بی سر و سامانی تامین اجتماعی قرار دارد.

احمد علیرضا بیگی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین اجتماعی در مناطقی مثل شهرک سلیمی، شهرک شهید رجایی و شهر جدید سهند جهت ارائه خدمات پزشکی و درمانی حضور نداشت، در دولت احمدی‎نژاد منطقه ای از شهر جدید سهند را برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی در نظر گرفتیم.

وی افزود: با پایان یافتن دولت دهم، دولت آقای روحانی محل بیمارستان را تغییر داد و منطقه ای در خاوران را که معتقد بودند کاربری آن کلا بهداشتی و درمانی است برای این منظور در نظر گرفتند؛ در واقع با توجه به اینکه ارزش زمین در سهند و خاوران متفاوت است تامین اجتماعی ترجیح داد بیمارستان در خاوران کلنگ زنی شود.

بیگی یادآور شد: آن موقع تعدادی از نمایندگان نامه ای خطاب به رئیس سازمان تامین اجتماعی امضا کرده و لزوم احداث بیمارستان در شهر جدید سهند را یادآور شدند؛ ولی به نامه نمایندگان وقعی ننهاده و در نهایت در منطقه خاوران کلنگ بیمارستان را زمین زدند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: اواخر دولت یازدهم بود که علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ بیمارستان ۳۲۷ تخت خوابی تامین اجتماعی تبریز را در منطقه خاوران به زمین زد و در سخنرانی خود اعلام کرد کلینیک بیمارستان ظرف دو سال به بهره برداری خواهد رسید؛ بدینوسیله در واقع اراده خود را برای احداث بیمارستان نشان دادند!

  وی ادامه داد: ربیعی همچنین قول داد برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم در شهر جدید سهند، در آنجا نیز یک کلینیک اختصاصی تامین اجتماعی احداث کنند.  بیگی تصریح کرد: از آن زمان با وجود پیگیری های مکرر، سازمان تامین اجتماعی دائما در حال تغییر و کشمکش است و جوابگوی مشخصی برای این امور نیست که این کشمکش ها حکایت از بی سروسامانی و بی ترتیبی این سازمان دارد.

اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز مهم‌ترین مطالبه کارگران

حسین فتحی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز را از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات جامعه کارگری و کارفرمایی در توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی به جامعه بزرگ کارگری عنوان کرد.

وی با بیان نقش مهم مدیریت درمان در ارائه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم به جامعه کارگری و بازنشستگان استان اظهار داشت: مدیریت درمان در کاهش هزینه‌های درمانی جامعه کار و تولید استان نقش مهمی ایفا می‌کند.

فتحی اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز را از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات جامعه کارگری و کارفرمایی در توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی به جامعه بزرگ کارگری عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به نیاز منطقه برای ارائه خدمات درمانی و تاکید مسوولان ارشد استان به‌طور جد پیگیری موضوع بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی هستیم .

سرگردانی بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز ۱۳ ساله شد

معاون درمان اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی عدم پیش‌بینی بودجه برای خرید زمین را دلیل اصلی بلاتکلیفی احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز عنوان کرد.

سید اسماعیل مقدس‌پور اظهار داشت: هنگام تصویب این پروژه در سفر استانی ۱۳ سال پیش رئیس جمهور وقت به آذربایجان‌شرقی به دلیل عدم کار کارشناسی بودجه مورد نیاز پیش‌بینی نشده و اکنون ما هم پول خرید زمین را نداریم و این ساده‌ترین توضیح در مورد بی‌نتیجه ماندن تمام تلاش‌ها برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز در این سال‌های متمادی است.

وی ادامه داد: این پروژه مسیر ۱۳ ساله‌ای را طی کرده و اکنون یا باید استانداری زمینی را معرفی و در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد یا این مشکل از طریق خیران و یا هبه زمین توسط شورا و شهرداری حل شود، چرا که مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در مورد این بیمارستان بر رایگان و دارای سند بودن زمین آن تاکید دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: شهرداری خواستار پرداخت هزینه زمین در نظر گرفته شده برای این پروژه است و استانداری نیز قانوناً وظیفه‌ای در خصوص تامین زمین بیمارستان ندارد چون بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی نشده در حالی که دست کم باید یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این بیمارستان هزینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همه اقدامات صورت گرفته در طول این سال‌ها برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز بی‌نتیجه بوده، باید راهکارهای دیگری به‌کار گرفته شوند و بر همین اساس با پیگیری‌های استاندار و نماینده ولی فقیه در استان از چند طریق دیگر به دنبال حل این مشکل هستیم و حتی با نهاد ریاست جمهوری نیز در این خصوص رایزنی شده، چرا که با احداث این بیمارستان در ساده‌ترین حالت زمینه اشتغال چند هزار نیروی متخصص و ورود دستگاه‌های پزشکی مدرن به استان فراهم می‌شود.

مقدس‌پور، هبه زمین از سوی شهرداری و شورای شهر را سهل‌ترین مسیر برای تحقق احداث بیمارستان تامین اجتماعی در تبریز عنوان و تاکید کرد: امیدواریم با همت شورای جدید شهر تبریز و البته همکاری و پیگیری تمام مسوولان سیاسی و نمایندگان استان این مهم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

تنها یک بیمارستان  برای ۲٫۵ میلیون افراد  تحت پوشش تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی

جعفر سمساری، مدیر کل تأمین اجتماعی استان در این نشست، با بیان اینکه بیش از ۵۳ درصد جمعیت استان در قالب ۶۹۶ هزار بیمه شده اصلی، ۲۱۲ هزار بازنشسته و مستمری بگیر اصلی و ۱۱ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری تحت پوشش تأمین اجتماعی استان می باشند، میزان حقوق و مستمری پرداختی در استان در سه ماهه اول سال جاری را ۲۱۶۳ میلیارد تومان دانسته و اذعان داشت در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان از بابت تعهدات کوتاه مدت و ۹۹ میلیارد تومان از بابت مقرری بیمه بیکاری در استان پرداخت شده است.

آیا تامین اجتماعی در قبال کسر حق درمان به وظایف خود به خوبی عمل می‌کند اینکه مسوولان ۱۳ سال است اعلام می‌کنند در دستور کار بوده کافی است و اینکه زمین را بهانه می کنند درست نیست.

بالاخره درمان موضوعی نیست فردی که بیمه پرداخت می‌کند بگوییم در آینده استفاده می‌کند بیماری خبر نمی‌کند و پیر و جوان نمی‌شناسد در زمانش به درد نخورد درمان معنی ندارد./فارس

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.