11

بهبودی مطرح کرد: اقتصاد بانک‌محور و شیوه‌های تامین مالی مغفول مانده در کشور!

  • کد خبر : 23907
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
بهبودی مطرح کرد: اقتصاد بانک‌محور و شیوه‌های تامین مالی مغفول مانده در کشور!
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اقتصاد ما بانک محور است و سرمایه‌گذاران فقط سیستم بانکی را می‌شناسند و ادبیات سرمایه‌گذاری آنها بر اساس چارچوب‌های بانکی شکل گرفته است!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن‌ داود بهبودی با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: در فرایند تولید، تامین مالی یکی از مهمترین اقدامات و پیش‌نیازها به شمار می‌رود که بخشی از آن توسط سرمایه‌گذار و بخشی هم توسط سستم بانکی می‌تواند اتفاق افتد.
وی با اشاره به اینکه غیر از این دو مورد شیوه‌های تامین مالی متعددی وجود دارد که در جامعه ما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: یکی از این روش‌های تامین مالی پیشرفته استفاده از بازار سرمایه است؛ قراردادهای مشارکتی و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
بهبودی متذکر شد: متاسفانه اقتصاد ما بانک محور است و سرمایه‌گذاران فقط سیستم بانکی را می‌شناسند و ادبیات سرمایه‌گذاری آنها بر اساس چارچوب‌های بانکی شکل گرفته است!
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بانک‌ها، موسسات اقتصادی هستند که چارچوب‌های خاص خود را دارند؛ وقتی تمام نیازهای سرمایه گذاران متوجه آنها است و در این عرصه رقیبی پیش روی خود نمی‌بینند سیستم آنها کم کم به سمت ناکارآمدی می‌رود.
وی ادامه داد: راهکار مقابله این است که اقتصاد خود را از بانک محوری به سمت بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های نوین سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

▪️برگزاری دوره‌های آشنایی سرمایه گذاران با ادبیات جدید سرمایه‌گذاری

بهبودی یادآور شد: در استان آذربایجان‌شرقی با مشارکت اداره کل امور اقتصاد و دارایی، اتاق صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادها یک سری دوره‌های آموزشی برای آشنایی سرمایه‌گذاران با ادبیات جدید سرمایه‌گذاری برگزار کرده ایم؛ در عین حال حمایت‌های دولت در قالب تسهیلات تکلیفی از بخش‌های خاص و اولویت‌دار صورت می‌گیرد که نرخ این تسهیلات هم ارزان‌تر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین آقای استاندار و دکتر نوبخت، اعتبار ۷۸۰ میلیارد تومان برای ۴۱ طرح جهش تولید استان تصویب شد که در قالب تسهیلات ارائه شود و از این رقم دولت تامین ۷۲ میلیارد تومان را به عنوان یارانه سود متعهد شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه در بخش تولید مشکلات زیاد است اما باید توجه کنیم در جامعه‌ای که تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کند وام ۱۸ تا ۲۰ درصدی خودبخود شامل یارانه می‌شود و هر کس تسهیلاتی بگیرد حدود ۲۰ درصد سود می‌کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.