10

منتظران بهبود اقتصاد!

  • کد خبر : 23993
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
منتظران بهبود اقتصاد!
طی هفته جاری نیز سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌ جمهور، سکان اختیار کشورمان را در دست گرفت اما واقعیت این است که اقتصاد ایران در ۸ سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و حالا چشم به راه کابینه جدید نشسته است.

اعضای دولت دوازدهم با افکار عمومی خداحافظی کردند، حتی عکس یادگاری گرفتند و شخص رئیس‌ جمهور هم از مردم عذرخواهی کرد!

 

اعضای دولت دوازدهم با افکار عمومی خداحافظی کردند، حتی عکس یادگاری گرفتند و شخص رئیس‌ جمهور هم از مردم عذرخواهی کرد!
طی هفته جاری نیز سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌ جمهور، سکان اختیار کشورمان را در دست گرفت اما واقعیت این است که اقتصاد ایران در ۸ سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و حالا چشم به راه کابینه جدید نشسته است.
برای کابینه جدید هنوز هیچ‌ کدام از گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب تیم اقتصادی دولت رئیسی نهایی و قطعی نیست و باید منتظر ماند و دید کدام تفکر بر اقتصاد کشور حاکم خواهد شد کمااینکه روزشمار پیگیری وعده‌های رئیسی از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت!
گذشته از گمانه‌زنی‌ها درباره نام افراد و وزارت خانه‌ها، به‌نظر می‌رسد دولت رئیسی در گام نخست باید رویکرد اقتصادی‌اش را انتخاب کند و پیش از آن که دنبال هماهنگ کردن وزرا و تیم اقتصادی‌اش باشد، لازم است روشن کند که در اقتصاد دنبال چیست و آیا افراد انتخاب شده و بینش برگزیده دولت او قادر به تحقق وعده‌های اقتصادی‌اش خواهد بود؟

▪️دولت جدید تا آذر ماه جاری فرصت دارد تا سفره‌های مردم را رنگین‌تر کند!

یک فعال اجتماعی گفت: اکنون و پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، وقت آن رسیده است که وعده‌ها و برنامه‌های رئیسی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بازخوانی شود.
علی پرتوی ادامه داد: او قول داده تا تولید نفت را افزایش و صادرات را دوبرابر کند و میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و تنها با افزایش بهره‌وری به بالای ۵ درصد برسد.
وی افزود: رئیس جمهور هشتم کشورمان قول داده که همه نیازهای ارزی کشور را از مسیر صادرات غیرنفتی تامین کرده و حتی صادرات غیرنفتی را از ۳۵ میلیارد دلار به ۷۰ میلیارد دلار برساند و سهم همسایه‌ها از صادرات غیرنفتی ایران ۴۰ میلیارد دلار باشد.
پرتوی اضافه کرد: رئیسی تا آذر ماه سال جاری وقت دارد که سفره‌ها را رنگین‌تر کند؛ چرا که گفته است زنجیره‌ای از تامین کالاهای اساسی ایجاد می‌کند و از همان‌ ماه آذر برای ۵ دهک نخست یک کارت اعتباری معیشت صادر می‌کند و به آنها وام یا اعتبار قرض‌الحسنه خواهد داد.
این فعال اجتماعی یادآور شد: رئیس‌جمهور منتخب کشور پیش از این گفته بود از خرداد سال بعد پروژه مسکن‌سازی را استارت می‌زند و مهم‌تر اینکه در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم را به نصف نرخ سال ۹۹ یعنی به ۲۰ درصد می‌رساند لذا او از اکنون به فکر سال آینده است که چگونه در طول ۴ سال حضورش در پاستور ۴ میلیون خانه بسازد!
پرتوی اظهار کرد: مردم هم منتظرند ببینند آیا رئیسی و کابینه‌اش می‌توانند با دادن کارت سلامت به آنها سهم مردم بابت دریافت خدمات درمانی را از ۴۳ درصد به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۴ برسانند؟ تازه او قرار است نه‌‌ تنها ۴ میلیون خانه در طول ۴ سال بسازد که گفته سالی یک‌ میلیون فرصت شغلی هم ایجاد می‌کند.
وی تاکید کرد: وعده دیگر او اصلاح نظام مالی و اعلام زمان دقیق تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌هاست و در سال ۱۴۰۲ هم قرار شده دارایی‌های منجمد و بنگاه‌داری بانک‌ها را نصف کند و اجازه ندهد تا بانک‌های خصوصی، اختصاصی شوند.

▪️با ایجاد توازن بین دخل و خرج جاری کشور نیازی به چاپ پول نخواهد بود!

مهم ترین چالش پیش روی دولت جدید، مشکلات در حوزه اقتصادی کشور است جایی که شاهد سیاست های غلط اقتصادی، تورم افسار گسیخته، کاهش شدید ارزش پول ملی، فساد و رانت گسترده، بی انظباطی های مالی، بسته شدن بسیاری از کارخانه ها، کاهش شدید تولید، ضعف زیر ساخت ها در حوزه های انرژی، آب و غیره هستیم.
بنابراین اقدامات گسترده و حساب شده ای – غیر از اقدامات دولت روحانی نیاز است – تا این مشکلات در یک بازه زمانی معقول حل شده و یا لااقل به سطح قابل قبولی کاهش یابد.
یک استاد اقتصاد گفت: اصلی‌ترین چالش دولت جدید این است که با کدام ابزار و سیاست می‌خواهد به جنگ با تورم برود و آیا گزینه انتصابی برای هدایت بانک مرکزی قادر به افزایش سطح استقلال این نهاد و جلوگیری از غلبه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی خواهد بود؟ آن‌هم در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود دولت با کسری بودجه دست‌کم ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در پایان سال مواجه شود.
رضا عامری افزود: گذشته از این که فرد انتخاب شده از سوی ابراهیم رئیسی برای هدایت سازمان برنامه و بودجه باید بتواند بین دخل و خرج جاری کشور توازن ایجاد کند تا نیازی به قرض گرفتن از بانک مرکزی و چاپ پول نباشد لذا افزون بر این که وزارت اقتصاد و دارایی به‌ عنوان سکاندار سیاست‌های مالی دولت باید به‌ گونه‌ای عمل کند که بخش بیشتری از هزینه‌های جاری کشور با منابع ریالی پوشش داده شود.
وی اضافه کرد: اینجاست که هماهنگی ظاهری و شکلی ۳ ضلع اصلی اقتصاد یعنی سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به درد نخواهد خورد؛ مگر اینکه یک انسجام در سیاست‌های مالی، بودجه‌ای و پولی ایجاد شود زیرا به گفته کارشناسان، به نظر می رسد مسئولیت این هماهنگی در دولت رئیسی با معاون اول وی باشد!

▪️امکان جبران هر اقدام اشتباه دولت بسیار سخت و دور از ذهن خواهد بود!

سیدابراهیم رئیسی پس از تحویل گرفتن پاستور از حسن روحانی، در صد روز اول دولت خود با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که اگر بخواهد از سد مشکلات آینده کشور عبور کند باید به حل این چالش‌ها بپردازد.
دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را بر عهده گرفته است که چالش‌های متعددی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی گریبانگیر کشور است لذا با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد ابرچالش‌های پیش روی دولت سیزدهم، گسترش نرخ بیکاری، افزایش نرخ فرار سرمایه از کشور و گسترش حجم نقدینگی است.
البته مصائب اقتصادی و اجتماعی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه، تداوم شیوع کرونا و خسارت‌ های سنگین آن‌ها را باید به فهرست بلند مشکلات و چالش‌های عمیق رئیسی افزود.
او پیش از برگزاری انتخابات با بیان این که مشکل تورم با رونق تولید برطرف می‌شود مدعی شد آنچه مرا وادار به حضور در عرصه انتخابات کرد وضعیت اقتصادی، شرایط بازار و رنج و مشکلات مردم بود!
کمبود مواد اولیه و تجهیزات، مشکلات متعددی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است بر همین اساس رونق تولید بدون رفع تحریم‌ها قطعاً به چالشی بزرگ برای ابراهیم رئیسی تبدیل خواهد شد.
از سوی دیگر، تشکیل کابینه یکی از مهمترین چالش‌های دولت سیزدهم است که رئیسی بارها بر تشکیل دولتی مستقل تاکید کرده است اما قطعاً شخصیت های معروفی که هشت سال از قدرت دور مانده بودند امروز منتظر کسب سهم در دولت هستند.
با توجه به تفاوت نگرش دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی در مباحث سیاست خارجی، به نظر می‌رسد دولت در مذاکرات وین و مباحث مربوط به برجام نیز با چالش‌های متعددی در ۱۰۰ روز اول مواجه شود زیرا اگر رئیسی بخواهد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند ملزم به حضور فعال در عرصه مذاکرات بین‌المللی خواهد بود!
اکنون تحریم‌های بین‌المللی، بیماری کرونا، واکسیناسیون عمومی و کاهش فروش نفت در کنار یکدیگر باعث شده امکان جبران هر اقدام اشتباه دولت آینده بسیار سخت و دور از ذهن باشد به همین دلیل باید دید رئیسی در ۱۰۰ روز اول دولت خود چه راهکارهایی را برای رویارویی با مشکلات پیاده خواهد کرد؟!

 

?شهرام‌ صادق زاده

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.