4
"تبریزمن" وضعیت آشفته کرونایی جامعه را بررسی می کند؛

شادی ما موجب شادی کروناست!

  • کد خبر : 24585
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
شادی ما موجب شادی کروناست!
✔️هنوز هم برخی ها خطر کرونا را درک نکرده اند

این روزها همه شاهد کاهش شدید رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در قبال کرونا هستیم که گاه واهمه ای به وجود می آید که شاید اینگونه نتوان با کووید – ۱۹ خداحافظی نمود زیرا راهکار این نیست که خودمان را فریب دهیم!
این در حالی است که شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی‌خورد و لذا باید یک تعطیلی سراسری سفت و سخت که از آن به عنوان لاک داون یاد می گردد اجرا می شد که همانند تعطیلات آخر هفته قلمداد نشده و با تثبیت مردم در خانه ها، از شیوع بیش از پیش کرونا پیشگیری به عمل آورد.
آن طور که متخصصان می گویند موج جدید کرونا بسیار سهمگین بوده و قدرت ابتلای ویروس دِلتا ۵ تا ۹ برابر ویروس ووهان است‌ و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورمان به زیر ۴۰ درصد رسیده است!
در آخرین دوره از تعطیلات کرونایی که تا ابتدای هفته جاری به طول انجامید، تصمیمات در خصوص سفرهای بین شهری سخت گیرانه تر بود و دستور کاهش ظرفیت جابه جایی مسافر در ناوگان حمل ونقل داده شد به طوری که دستور کاهش یک سومی ظرفیت جابه جایی ناوگان حمل ونقل عمومی داده شده بود اما با این وجود باز هم در برخی از پایانه‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای شاهد ازدحام جمعیت بودیم!

▪️تعطیلات متعدد مهار کرونا بیشترین تاثیر را بر قشر ضعیف جامعه گذاشت!

کارشناسان تصمیم برای تعطیلی ۶ روزه در کل کشور را پاتک ناقص به موج پنجم کرونا توصیف کرده و معتقدند این تصمیم حداقل با دو اشکال بزرگ همراه بود؛ اشکال اول در نظر گرفتن مدت زمانی ۶ روزه برای مهار کرونا به جای مدت زمان ۱۴ روزه مطابق نظر سازمان جهانی بهداشت برای قرنطینه هر فرد مبتلابه کرونا است تا با ورودش به جامعه موجب انتشار بیماری نشود.
اشکال دوم نیز ناظر بر این است که با وجود پرهیز مقامات از تعطیلات دو هفته ای برای جلوگیری از فشار به اقشار کم درآمد، عملاً دولت مجبور به تعطیلات متعدد برای مهار کرونا گردید که بیشترین تاثیر را بر قشر ضعیف جامعه گذاشت کمااینکه تجربه ماه های گذشته کشورها در وضعیت مشابه ایران – موج فعلی کرونا – از اعمال تعطیلی کامل و موثر حکایت دارد.
در این بین هر چند هنوز مشخص نیست که تعطیلات ۶ روزه با توجه به موج مسافرت های مردم به استان های شمالی و نیز برگزاری مراسم مناسبتی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی شهرها چه تاثیری بر ادامه پیک پنجم یا ورود به پیک ششم کرونا خواهد داشت، برخی گزارش ها از مشاهده علائم گذر از پیک پنجم کرونا در ۱۴ استان کشور حکایت می کند.
گزارش های مثبت همه مقامات وزارت بهداشت ادامه آن را منوط به چند روز آینده پس از مشخص شدن تاثیر سفرهای مردم و شرکت در مراسم مذهبی می دانند که در برخی مواقع از عدم وجود تخت های خالی در مراکز درمانی خبر داده و وضعیت خطرناکی را وصف می نمایند.
به گفته پزشکان بهترین واکسن کرونا در مهار این بیماری، در دسترس ترین آن است و مردم نباید در دریافت واکسن های موجود که توسط کادر درمان در مراکز ویژه انجام واکسیناسیون به گروههای مختلف به ترتیب اولویت تزریق می‌شود تعلل کنند و بی توجه به شایعات فعلی واکسن خود را دریافت کنند.

▪️بدون حمایت های دولت امکان عمل به مصوبات کرونایی امکان پذیر نیست!

هر نوع تجمعی در ذات خود با عدم رعایت پروتکل همراه است و به هیچ عنوان نمی توان در فضاهایی که با ازدحام جمعیت رو به روست انتظار رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشت و در نهایت ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود!
تصمیم گیرندگان هر بار به جای اخذ یک تصمیم کلی برای مهار کرونا با تصمیمات ناقص، مهار کرونا را با تصمیمات مقطعی و ناقص خود به تعویق می اندازند و این بار هم با تصمیم برای تعطیلی ۶ روزه به جای قرنطینه ۱۴ روزه یک بار دیگر مهار یکی از سهمگین ترین موج های کرونا را به تعویق انداختند!
این در حالی است که با وجود پرهیز مقامات از تعطیلات دو هفته ای که معتقدند فشار زیادی به فشر ضعیف جامعه وارد می کند با اتخاذ تصمیم های ناقص متعدد بیشترین تاثیر را بر کسب و کار قشر ضعیف جامعه گذاشتند که همگان بر آن اشرافیت دارند.
اغلب فعالان صنفی علت باز بودن مغازه‌های خود در ایام تعطیلات کرونایی را طولانی شدن زمان درگیری کشور با بیماری کرونا عنوان می‌کنند و می‌گویند با گذشت بیش از یک و نیم سال از درگیری جهان با این ویروس، هنوز هم بسیاری از کشورها از جمله ایران در مهار ویروس کرونا حتی به صورت نسبی موفق نبوده است و معلوم هم نیست که این شرایط تا چه زمانی ادامه یابد، بنابراین با توجه به تعطیلات مکرر کرونایی طی تداوم این روند با وجود مشکلات اقتصادی دیگر برای کسب و کارها امکان پذیر نیست!
آنها معتقدند علیرغم تعطیلات اصناف، باید تمام هزینه‌ها از جمله پرداخت مالیات، اجاره واحد صنفی، هزینه‌های انرژی، حقوق کارگران و غیره را در موعد مشخص شده پرداخت کنند، بنابراین بدون هیچگونه حمایت دولتی، امکان عمل کردن به مصوبات دولت در مورد تعطیلات امکان پذیر نمی باشد.

▪️مسئولان تنها شعار می‌دهند و عملکرد واقعی در پیشگیری از کرونا ندارند!

یک جامعه‌ شناس در خصوص بی‌تفاوتی مردم به پروتکل‌های بهداشتی در پاندمی کرونا گفت: در حال حاضر توجه خانواده‌ها به وضعیت نابسامان اقتصادی و افزایش تورم به گونه‌ای است که مردم از صبح تا شب در حال تلاش برای به‌ دست آوردن لقمه نانی برای خانواده هستند و به بحث کرونا چندان فکر نمی‌کنند.
مرتضی پدریان افزود: متأسفانه مردم هر ساعت روز شاهد افزایش قیمت اجناس هستند و همین دغدغه مسائل اقتصادی موجب می‌شود با وجود اینکه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و اخبار مدام اعلام می‌شود که به دلیل گستردگی شیوع کرونا هیچ تخت خالی برای پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها وجود ندارد اما همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بی‌تفاوت باشند.
وی ادامه داد: در واقع مشکل کرونا و ابتلا به این ویروس برای مردم مسئله حاد و مهمی نیست، زیرا روزانه هشدارهای زیادی در مورد خطر این ویروس و آمار بالای بستری شدگان و وضعیت حاد بیمارستان داده می‌شود اما با توجه به عملکرد مسئولان، مردم به این نتیجه رسیده‌اند که آن‌ها نمی‌خواهند موضوع کرونا در کشور جمع شود!
پدریان اضافه کرد: مردم بر این باورند مسئولان تنها شعار می‌دهند و عملکرد واقعی در پیشگیری از کرونا صورت نمی‌گیرد و قرنطینه کامل اجرا نمی‌شود، در حقیقت مردم حس خوبی به شرایط کرونایی نداشته و شیوع آن را در جامعه می‌بینند، اما از سوی دیگر شرایط اقتصادی بر آنها فشار زیادی می‌آورد و نمی‌توانند قرنطینه‌های کرونایی را رعایت کنند و اعتقاد دارند افراد توانمندتر که از نظر اقتصادی مشکل ندارند در حال قرنطینه هستند و بحران کرونا و ابتلا به آن برای افراد متوسط و قشر ضعیف اجتماع باعث بالا رفتن آمار مرگ و میرها شده است.
این جامعه شناس تاکید کرد: در واقع عده زیادی از مردم به اخبار مرگ و میر کرونا بسیار حساس هستند و آن را دنبال می‌کنند اما به عملکرد سیستم کشوری برای کنترل شیوع کرونا اعتماد ندارند و دغدغه‌های دیگری به غیر از کرونا دارند!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=24585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.