6

تغییر الگوی سنی ابتلا به کرونا

  • کد خبر : 25006
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۶
تغییر الگوی سنی ابتلا به کرونا
اگر فرض بگیرم سویه غالب فعلی کووید ۱۹، دلتا است، همه‌گیری در نوجوانان و جوانان و حتی کودکان، بایستی بسیار مورد توجه علمی و مدیریت همه‌گیری قرار بگیرد.

تبریزمن- دکتر هوشنگ عطاپور: در روزهای اخیر حجم بالایی از مراجعین بخش سرپایی با علائم بیماری حاد تنفسی را، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که در دوره‌های همه‌گیری قبلی به ندرت این الگو مشاهده می‌شد. حتی همه‌گیری در بین کودکان زیر ۶ سال و شیرخوار هم به کرات قابل مشاهده است و کلینیک‌های کودکان نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، شلوغ‌تر شده و به یک دغدغه اصلی پزشکان کودکان تبدیل شده است.
بویژه، اکنون که به پیک پنجم کرونا رسیده‌ایم و در فاز کم‌شیب آن قرار داریم، این الگو غالب شده است و به نظر می‌رسد باز در حال اوج‌گیری است و اگر فرض بگیرم سویه غالب فعلی کووید ۱۹، دلتا است، همه‌گیری در نوجوانان و جوانان و حتی کودکان، بایستی بسیار مورد توجه علمی و مدیریت همه‌گیری قرار بگیرد.
متاسفانه بسیاری از والدین هم، این علائم (سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه خفیف و بدن درد خفیف در ابتدای شروع بیماری) را دست کم می‌گیرند و رفتار سهل‌انگارانه‌ای از خود نشان داده و اغلب بیمار را، دیرهنگام جهت مداوا و درمان می‌آورند که این هشداری است به مقامات بهداشتی که در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند و با تدوین پروتکل‌های پیشگیرانه و آگاهی‌بخش، مانع توسعه همه‌گیری در خانواده‌ها گردند.
باز سوی دیگر، با شرایط فوق و الگوی ابتلای سنی زیر ۳۰ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده و قرار هم نیست فعلا واکسن دریافت بکنند؛ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در مهرماه سال جاری می‌تواند به فاجعه ملی منجر شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.