17
به مناسب روز «ارتباطات و روابط عمومی»؛

پروفسور حمید نطقی، دانشمند آذربایجانی و پدر علم روابط عمومی ایران

  • کد خبر : 25078
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
پروفسور حمید نطقی، دانشمند آذربایجانی و پدر علم روابط عمومی ایران
دکتر "حمید نطقی" دانشمند آذربایجانی و بیانگذار و پدر روابط عمومی ایران می گوید:کار روابط عمومی؛ کار اداری معمولی و کار آدم های معمولی نیست. آدم باید عشق و علاقه ای خاص داشته باشد تا بتواند در این زمینه کار کند. وظیفه روابط عمومی تربیت مدیرانی است که تمام ارقام را قشنگ نشان ندهند و حقایق را به اطلاع مردم برسانند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن،دکتر “حمید نطقی” به سبب تدوین و تألیف مقالات نخستین روابط عمومی، تعریف و تبیین تعاریف و مفاهیم آن، تدریس دوره های نخستین روابط عمومی در کشور، سخنرانی در نخستین سمینارهای روابط عمومی در آغاز کار، پذیرش سمینارهای روابط عمومی در آغاز کار، پذیرش ریاست نخستین گروه آموزشی کشور و تألیف کتاب معتبر «مدیریت و روابط عمومی» به عنوان پدر روابط عمومی ایران شناخته می شود.

دکتر “حمید نطقی” در ۱۱شهریور سال ۱۲۹۹ در تبریز متولد شد و پس از اخذ تحصیلات مقدماتی در تبریز،برای تحصیل در رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شد و برای اخذ مدرک دکترای خود عازم ترکیه شد و موفق شد تا از دانشگاه استانبول در رشته حقوق قضایی فارغ التحصیل شود.

پس از بازگشت به ایران در شرکت نفت مشغول به کار شد، اما با تاسیس و راه اندازی موسسه عالی روزنامه نگاری و روابط عمومی، در این موسسه مشغول به کار شد و اولین مباحث آموزشی نوین در حوزه روابط عمومی را به شکل آکادمیک در این موسسه ارائه کرد.

در سال ۱۳۵۰ کتاب مدیریت و روابط عمومی را به رشته تحریر درآورد که تقریبا اولین کتاب علمی و دانشگاهی در زمینه روابط عمومی محسوب می شد. وی مدتی را هم برای آشنایی با متدهای آموزشی رشته روابط عمومی راهی آمریکا شد. این رشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نظام آموزشی کشور حذف شد که با تلاش دکتر حمید نطقی و دکتر کاظم معتمدنژاد دوباره از سال ۶۸ تحت عنوان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران راه اندازی شد.

دکتر نطقی در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۷۸ در تهران درگذشت. دکتر حمید نطقی که از وی به عنوان بنیان گذار و پدر علم روابط عمومی ایران یاد می شود، علاوه بر شخصیت علمی برجسته در زمینه شعر، ادبیات، تاریخ و زبان شناسی هم فعالیت داشت. نطقی به همراه جواد هئیت از بنیان گذاران مجله “وارلیق” بود، که این مجله یک فصلنامه ادبی، فرهنگی، هنری و تاریخی است که به دو زبان ترکی و فارسی منتشر می شود. دکتر نطقی در این فصلنامه آثار ادبی و تحقیات زیادی را در حوزه تورکولوژی به چاپ رساند.

کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، یک جایزه علمی با عنوان جایزه دکتر حمید نطقی دارد که از سال ۸۳ به برگزیدگان اهداء می شود. این جایزه در دو سطح ملی و بین‌المللی به منظور تقدیر از تلاش‌های علمی، تحقیقاتی و نوآورانه افراد موثر در توسعه و اعتلای روابط عمومی، اعطاء می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.