3
هشدار یونس ژائله درباره ونزوئلایی نشدن ایران:

در ونزوئلا یک ژنرال عالیرتبه ۲۰ دلار حقوق می گیرد!

  • کد خبر : 25429
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
در ونزوئلا یک ژنرال عالیرتبه ۲۰ دلار حقوق می گیرد!
رئیس اتاق بازرگانی تبریز می گوید رابطه دوجانبه ایران و ونزوئلا باید از طریق تبریز وارد مرحله جدیدی شود تا تولیدکنندگان ما در ونزوئلا بتوانند به راحتی فعالیت نموده و دو کشور تحریم شده به نتایج همکاری‌های قابل قبولی دست یابند!

هفتاد و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسئولان قضایی و فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
در این جلسه یونس ژائله به عنوان بزرگترین کارآفرین جهان اسلام طی اظهاراتی قابل توجه، به موضوع بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت نامناسب سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی و مشکلات فعالان اقتصادی اشاره کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

▪️شرایط ایجاب می کند تا آذربایجان شرقی جزو سه استان برتر کشور باشد

بررسی مشکلات زیرساختی آب و برق شهرک صنعتی آیت الله هاشمی رفسنجانی و فاز توسعه آن و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات به همراه بررسی دلایل کمبود نهاده های دام و طیور و مشکلات ناشی از آن نظیر افزایش کشتار دام و ارائه راهکار جهت برون رفت از مشکلات موجود و مشکلات احتمالی این حوزه در آینده از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.
همچنین بررسی شاخص های نامناسب آذربایجان شرقی بر اساس گزارش پایش ملی محیط کسب وکار ایران در زمستان ۹۹ در راستای اجرای هفتادو یکمین نشست شورای استان در دستور کار شورا قرار گرفت و مشخص گردید که رتبه استان به سوم ترفیع یافته است.
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به اینکه در جلسه هفتاد و پنجم شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کردم که جلسه آخر نیست گفت: اما در این جلسه اعلام می کنم که به احتمال زیاد آخرین جلسه حضور بنده در این نشست خواهد بود و امیدوارم فرد دلسوزی را برای مدیریت استان در نظر بگیرند.
او تاکید کرد شرایط ما ایجاب می کند تا آذربایجان شرقی جزو سه استان برتر کشور باشد لذا رقیب بودن دولت با بخش خصوصی باید به کُنش یابی تبدیل شود تا از شدت تنگ نظریها کاسته شده و زنجیره تولید به صورت کارآمد و همراهی دولت و بخش خصوصی تداوم یابد.

▪️با بی تفاوتی فعالان اقتصادی ما بازار تجاری ونزوئلا را از دست داده ایم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گزارشی از سفر یک هفته ای خود به کشور ونزوئلا سخن به میان آورد و گفت: این کشور قبل از بحران اقتصادی، پنجمین صادرکننده نفت خام جهان، سومین صادرکننده گاز، رتبه اول شروع کسب و کار در سال ۲۰۱۳ و بسیاری از مزیت ها دیگر را دارا بود.
یونس ژائله ادامه داد: از آنجایی که ایران و ونزوئلا همکاری های خوبی در حوزه سیاسی دارند باید در حوزه اقتصادی نیز این چنین موفق عمل کنند به طوری که سفیر ایران در کاراکاس مدام تاکید داشت که اعضای اتاق بازرگانی تبریز به آنجا سفر کنند لذا با بی تفاوتی خود، بازار تجاری ونزوئلا را از دست داده و آن را دو دستی به کشور همسایه تقدیم کرده‌ایم!
وی در خصوص عمده دلایل رکود تورمی این کشور افزود: هزینه های افراطی دولت برای طرح های پوپولیستی، مدیریت ضعیف منابع، سقوط بهای نفت، وابستگی ۹۵ درصدی بودجه به درآمد نفت، عدم توجه به نگهداری و توسعه تجهیزات و زیرساخت های نفتی، قیمت گذاری دستوری، اعطای ارز دولتی و ممانعت از واردات به بهانه جلوگیری از حذف شغل های داخلی از جمله این دلایل بوده است که امروزه حقوق ماهانه یک ژنرال تنها ۲۰ دلار است!
ژائله با تاکید بر اینکه باید از تحریم های ونزوئلا درس بگیریم اضافه کرد: علیرغم وجود جنگل ها، اراضی کشاورزی، هزاران رودخانه، زیبایی های طبیعی، آبشارهای بزرگ و غیره در ونزوئلا میزان ورود گردشگران و اقتصاد آن به حد صفر رسیده است به طوری که تورم سال ۲۰۲۱ آنها بیش از ۲۷۰۰ درصد می باشد!
وی ضرورت حضور هیئت های تجاری از تبریز در ونزوئلا را بااهمیت دانست و یادآور شد: شرایط آنجا به حدی بحرانی است که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ونزوئلایی از آن کشور رخت بسته و این کشور در اختیار نظامیان قرار دارد که فاقد تخصص های لازم برای اداری کشور هستند.
عدم استفاده از سیاست های تکراری ناموفق دوره های قبلی، حذف هزینه‌های جاری و افراطی دولت، جلوگیری از خروج سرمایه گذاران ایرانی با حمایت از تولید، برنامه ریزی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی، حذف ارز دولتی و سوبسیدهای مصرفی، دریافت مالیات از بخش غیرمولد و ارائه مشوق‌های مالیاتی برای بخش مولد، حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد تعادل بر اساس قانون عرضه و تقاضا و برنامه‌ریزی در خصوص زیرساخت ها و بهینه سازی مصارف انرژی و منابع طبیعی از جمله راهکارهایی است که یونس ژائله برای ونزوئلایی نشدن ایران تجویز نمود!
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه ارائه محصولات و تولیدات تبریز در ونزوئلا بسیار حائز اهمیت است گفت: در حالی که علاوه بر صنایع چوب، شیرینی و شکلات و غیره می توان به وجود کارخانه تراکتور سازی تبریز در کشور ونزوئلا اطمینان کرد که می‌تواند به مراودات تجاری سرعت بخشد.
ژائله تاکید کرد: رابطه دوجانبه ایران و ونزوئلا باید از طریق تبریز وارد مرحله جدیدی شود تا تولیدکنندگان ما در ونزوئلا بتوانند به راحتی فعالیت نموده و دو کشور تحریم شده به نتایج همکاری‌های قابل قبولی دست یابند!

▪️مدیران جدید آذربایجان شرقی باید افرادی توانمند و در خور شأن استان باشند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی در مدیریت مسائلی که به خود این بخش مربوط است مشکلی ندارد و مشکلات زمانی ایجاد می‌شود که این بخش به دنبال دریافت خدمات از دستگاه‌های دولتی است.
محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: اگر کارهای بخش خصوصی را به خود این بخش بسپاریم و بخش دولتی به جای اینکه رقیب بخش خصوصی باشد نقش کنش‌یاری ایفا کند بسیاری از مشکلات حوزه صنعت و تولید حل خواهد شد.
وی با قدردانی از غیرت بخش خصوصی استان که در شرایط سخت تحریم و کرونا، صنعت و تولید را سرپا نگه داشته‌اند افزود: کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات و بهبود فضای کسب‌ و کار استان در سایه تعامل و همراهی بخش خصوصی با دولت تحقق یافته است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه تغییر دولت‌ها و مدیریت‌ ها، طبیعی و بلکه ضروری است اضافه کرد: جایگاه تبریز و آذربایجان در تاریخ ایران بر کسی پوشیده نیست و مدیرانی که برای این استان انتخاب می‌شوند باید افرادی قوی و توانمند و در خور شأن استان باشند.
استاندار آذربایجان شرقی در خصوص موضوع پیش از دستور این جلسه که به امکان سرمایه‌ گذاری در حوزه کشت فرا سرزمینی اختصاص داشت گفت: این موضوع فرصت خوبی برای حضور صنعت‌گران و تولیدکنندگان ما در کشورهای مختلف است که علاوه بر اینکه اقتصاد ما را از بن‌بست خارج می‌کند، امکان تأمین نیازهای داخلی را هم فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی آذربایجان شرقی تجربه فعالیت برون‌ مرزی را دارد یادآور شد: بخش خصوصی ما توان این را دارد که همه فعالیت‌های خود را در خارج از کشور هم انجام دهد و لازم است با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، ساز و کارهای این موضوع فراهم شود.

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25429

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.