4

حذف نسخه کاغذی از اول دی‌ماه/ پایان تمدید اتوماتیک اعتبار دفترچه‌های روستایی/ توسعه بسته‌های دندانپزشکی با اولویت زنان‌باردار و کودکان

  • کد خبر : 25470
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
حذف نسخه کاغذی از اول دی‌ماه/ پایان تمدید اتوماتیک اعتبار دفترچه‌های روستایی/ توسعه بسته‌های دندانپزشکی با اولویت زنان‌باردار و کودکان
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی از حذف نسخه کاغذی از اول دی‌ماه خبر داد و گفت: طبق الزام قانون از آخر آذرماه هیچ نسخه کاغذی پذیرفته نخواهد شد و همه نسخ‌ باید الکترونیکی شوند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر وحید مجیدی، ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان با اعلام مطلب فوق، اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت در سال ۷۳ تحت عنوان بیمه خدمات درمانی ایجاد شد و در سال ۱۳۹۱ با تغییر نام و اساسنامه به سازمان بیمه سلامت تبدیل شد.
وی با بیان هم اکنون بالغ بر ۴۰ میلیون نفر در کل کشور و حدود دو میلیون و یکصد هزار نفر در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، گفت: از این تعداد، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق روستاییان، ۲۸۰ هزار نفر عضو صندوق کارکنان دولت و سایر اقشار، ۱۰۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه ایرانیان، ۴۴۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه سلامت همگانی و ۴۵ هزار نفر هم تحت پوشش صندوق جدید کمیته امداد هستند.

▪️دو مزیت اساسی توسعه خدمات الکترونیکی

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵۰۰ موسسه و ۹۳ دفتر پیشخوان در سطح استان با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند، افزود: یکی از برنامه‌ها و پروژه‌های مهم سازمان در سال‌های اخیر توسعه خدمات الکترونیکی بود که در این راستا طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی و ارسال الکترونیکی اسناد بستری از سال ۹۸ کلید خورد.
وی با اعلام اینکه از ۳۳۰ هزار نسخه‌ای که در مردادماه دریافت کرده‌ایم، تنها ۹۰ هزار نسخه کاغذی بود، تصریح کرد: ۶۷ درصد نسخ بخش خصوصی و ۶۰ درصد نسخ دانشگاهی بصورت تمام الکترونیکی صادر شده است و طبق الزام قانون از ابتدای دیماه نیز هیچ نسخه کاغذی پذیرفته نخواهد شد.
مجیدی، ارسال الکترونیکی اسناد بستری را از دیگر پروژه‌های بیمه سلامت در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: هم‌اکنون تمام بیمارستان‌های خصوصی و دانشگاهی، اسناد بستری خود را بصورت الکترونیکی ارسال می‌کنند که این امر باعث کاهش خطاهای انسانی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌شود.

▪️نظام ارجاع؛ گامی مهم در توسعه سلامت

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح نظام ارجاع یا همان پزشک خانواده برای اعضای تحت پوشش دو صندوق روستاییان و بیمه همگانی، تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت از سال گذشته طرح نظام ارجاع را بصورت پایلوت در ۱۰ استان آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه در این طرح برای اعضای صندوق بیمه همگانی یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده، افزود: براساس قانون، هر پزشک طرف قرارداد باید ۵۰۰ تا ۷۵۰ نفر بیمه‌شده صندوق بیمه همگانی را به خود منتسب کند.
وی با اعلام اینکه تاکنون ۱۵۰ پزشک در آذربایجان‌شرقی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده، گفت: براساس قانون، بیمه سلامت از بابت هر ویزیت ۷۵۰۰ تومان به پزشکان عمومی و ۱۰۵۰۰ هزار تومان به پزشکان متخصص طرف قرارداد پرداخت می‌کند و ۶۵۰۰ تومان نیز خود بیمه‌شدگان پرداخت خواهند کرد.
مدیرکل بیمه سلامت استان، نظام ارجاع را یکی از گام‌های خوب برای توسعه سلامت بویژه در مناطق حاشیه شهر برشمرد و تصریح کرد: طی دو سه هفته آینده، با صدور فراخوان انتخاب پزشک خانواده و طی پروسه انتساب جمعیتی، ارایه خدمات طرح ارجاع آغاز خواهد شد.

▪️هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای بیماران کرونایی از ابتدای سال۹۹ تاکنون

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیمه سلامت استان از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مردادماه ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۲ میلیارد تومان برای بیماران کرونایی و ۴۱۶۰ بیمار خاص هزینه کرده گفت: غالب خدمات ارایه شده به بیماران خاص رایگان است.
وی با تشریح وضعیت پرداختی مطالبات پزشکان و موسسات طرف قرارداد اذعان کرد: در حوزه نسخه‌نویسی الکترونیکی در بخش سرپایی، هزینه‌ها تا پایان مردادماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها نیز تا چند روز دیگر تا آخر مردادماه پرداخت می‌شود. در بخش بستری نیز مطالبات بیمارستان‌های خصوصی تا پایان خردادماه تسویه شده و هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی تا پایان خردادماه بزودی پرداخت خواهد شد.
دکتر مجیدی با بیان اینکه بدنبال توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر رایگان شدن تست تشخیص کرونا، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، دستور پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به تشخیص بیماری کرونا صادر کرد، افزود: هم اکنون کلیه هزبنه‌های انجام تشخیص با تعرفه دولتب را سازمان بیمه سلامت متقبل می‌شود و چنانچه بیمه شدگان به بخش خصوصی مراجعه‌کنند باید مابه‌التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را خودشان بپردازند.

وی همچنین به ارایه خدمات دندانپزشکی به روستاییان اشاره کرد و گفت: حدود یکصد دندانپزشک طرف قرارداد به جمعیت روستایی و عشایری استان خدمات دندانپزشکی ارایه می‌دهند و این خدمات در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه از سال ۹۷ بسته‌های دندانپزشکی جامعه روستایی و عشایری با اولویت زنان باردار و کودکان زیر ۱۲ سال، افزایش نیز داشته است. البته بایستی توجه داشت کرونا پزشکی غیراورژانسی مانند دندانپزشکی را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که بارمراجعه در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته بود.

▪️خروج فاویپیراویر از تحت پوشش بیمه به خاطر اثربخش نبودن

  1. مدیرکل بیمه سلامت اذربایجان‌شرقی با بیان اینکه همه داروهایی که تائید اثربخشی آن در ستاد ملی کرونا تائید شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اظهار داشت: داروی رمدیسیور، طبق مقررات و شرایط تعیین شده مجلس و شورای عالی بیمه از سال ۹۹ با تائید کمیته درمان در تعهد بیمه درآمده است. داروی فاویپیراویر نیز تحت پوشش بیمه بود ولی بعد از اعلام نبود اثربخشی درمانی، این دارو از پوشش خارج شد.
    مجیدی در خاتمه سخنانش به تمدید اتوماتیک دفترچه‌های صندوق روستایی در دو نوبت به مدت ۶ ماه اشاره کرد و افزود: ولی به احتمال زیاد اعتبار این دفترچه‌ها از اول مهرماه تمدید نخواهد شد، بنابراین از بیمه‌شدگان درخواست می‌شود برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد، نسبت به بروزرسانی شماره تلفن همراه و کدملی و نیز تمدید دفترچه‌های خود خود اقدام نمایند.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25470

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.