4
استاندار:

خودتحریمی‌ها مانع از اجرای پروژه‌های بزرگ در آذربایجان شرقی می‌شود

  • کد خبر : 25464
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
خودتحریمی‌ها مانع از اجرای پروژه‌های بزرگ در آذربایجان شرقی می‌شود
استاندار آذربایجان شرقی گفت: وجود خود تحریمی‌ها مانع از اجرای پروژه‌های بزرگ در استان می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه، ۲۳ شهریورماه، در آیین عقد قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان، اظهار کرد: اتفاق امروز دست کمی از زمان شروع فعالیت استخراج در مس سونگون ندارد. ارزش افزوده‌ای که این مجموعه در رونق اقتصاد کشوری دارد قطعا ورزقان را تبدیل به نقطه قوت اقتصاد استان و کشور خواهد کرد.

وی افزود: با تلاش‌های مجموعه مس سونگون و فعالیت‌های اقتصادی استان طی سال‌های تحریم نه تنها چرخه اقتصاد متوقف نشده بلکه شاهد رونق اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری‌ها، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش بیکاری از ۹.۳ درصد تا ۷.۴ درصد هم بودیم.

وی ادامه داد: اگر روزی شهرستان‌های اهر، ورزقان، سراب، کلیبر، سراب و … جزو مناطق مهاجرفرست استان بودند، اکنون با بسترسازی برای سرمایه گذاری و توسعه شاهد مهاجرت معکوس در این مناطق هستیم.

پورمحمدی با بیان این‌که در زمان آغاز تصدی استانداری سه پروژه ذوب مس، نفلین سینت سراب و تبدیل استان به قطب سوم خودرو کشور در اولویت قرار داشت، گفت: در این روزها شاهد تحقق هر سه این پروژه‌ها هستیم. مجموعه مس سونگون بیش از ۲۰ سال است که منتظر اجرای پروژه ذوب بوده و برای این لحظه نیز تلاش کردند، اگر این موضوع تا به حال به تعویق افتاده به دلایل فشارهای تحریم بوده است.

وی با اشاره به مشکل خودتحریمی‌ در اجرای پروژه‌های استانی، افزود: برای پروژه نفلین سنیت سراب که پنج میلیارد تن ذخایر مکشوفه آن است و پودر آلومینایی که در صنایع نظامی و … کاربرد دارد، ۲۰ سال است که با مشکل خودتحریمی مواجه شده و نگذاشتند که این پروژه تحقق یابد و تحریم‌های داخلی هر بار بهانه‌ای برای جلوگیری از امضای توافقات داشتند.

وی با بیان این‌که در مناقصه پروژه ذوب نیز با چنین شرایطی رو به رو بودیم، ادامه داد: در این راستا و پیش از اجرایی شدن عقد قرارداد، دلایلی واهی چون غیراقتصادی بودن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، پایین بودن قیمت پیشنهادی این مجموعه مطرح شده و حتی به سازمان بازرسی کشور ارجاع داده شده بود اما در نهایت امروز شاهد عقد قرارداد این پروژه بزرگ هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به درآمد بالای شرکت مس از معادن، گفت: این مجموعه باید در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از جمله‌ بخش ورزشی، بهداشت، آموزش و … هرچه بیشتر وارد شود.

وی با تاکید بر این‌که مسئله تخصیص یک درصد از فروش شرکت مس ایران برای بحث زیست محیطی مس سونگون و معافیت مالیاتی ۲۰ درصدی را پیگیری می‌کنیم، گفت: ظرفیت معدنی بسیار خوب در استان و افراد توانمندی در راس این حوزه قرار دارند اما صرفا استقرار صنایع و وجود ظرفیت‌ها کافی نیست و مسائل پیرامونی پیچیده‌ای وجود دارد که باید سعی کنیم تا ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل برسانیم.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی مس سونگون، افزود: درختان بسیاری در راستای فعالیت‌های معادن مس در منطقه تخریب شده‌اند که باید بازسازی شوند. در خصوص سد دفع باطله نیز مشکل وجود دارد اما بایستی برای حل مشکلات از ظرفیت دانشگاه‌ها و نیروی انسانی متخصص بومی استفاده شود.

پورمحمدی با بیان این‌که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هر پروژه‌ای را که در استان شروع کرده را به پایان رسانده است، ادامه داد: برای پروژه انتقال آب ارس به تبریز که جز مطالبات مردمی است را در مرحله امضای قرارداد با قرارگاه خاتم هستیم.

بر اساس این گزارش، این قرارداد EPC (مهنوسی، تدارکات و اجرا)  مابین شرکت مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده و شامل مجموعه کارخانجات ذوب، پالایش، اسید، اکسیژن و فلوتاسیون سرباره مس می‌شود.

در این مجموعه سالانه ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME_A تولید شده  و قابلیت افزایش ظرفیت به ۲۰۰ هزار تن کاتد مس را دارد که اجرایی شدن آن منجر به اشتغال زایی مستقیم ۵۰۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم ۳۰۰۰ نفر خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.