2
"تبریزمن" شایعات مربوط به بی تاثیری واکسن سینوفارم را بررسی می کند؛

سینوفارم؛ آری یا نه؟!

  • کد خبر : 25498
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
سینوفارم؛ آری یا نه؟!
دبیر کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ می‌گوید اکنون نمی‌توانیم درباره اثر واکسن‌ها مقایسه خوبی انجام دهیم، زیرا هنوز اطلاعات‌مان نسبت به واکسن‌ها و پلتفرم‌های مختلف واکسن ناقص است اما مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است...

واکسن سینوفارم موثر است یا بی‌اثر؟ سینوفارم که عوارض ندارد پس ایمنی زیادی هم ندارد!؟ اگر زودتر می دانستم سینوفارم تزریق نمی کردم! اگر اینطور است که می گویند چرا سینوفارم را وارد کردند؟
سازمان جهانی بهداشت واکسن‌ سینوفارم را تایید کرده و به همه جوامع توصیه کرده که باید سعی کنند واکسیناسیون را با هر پلتفرمی که در دسترس باشد انجام دهند.
با این حساب می توان نتیجه گرفت در صورت تزریق هر نوع واکسن – حتی سینوفارم ساخت چین – که گفته می شود ایمنی کمتری دارد باید از عدم تزریق آن احساس خشنودی نمود زیرا بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت درصد مثبت واکسیناسیون مهمتر از نوع واکسن تزریقی است!

▪️مطالعات اخیر نشان می دهد سینوفارم در افراد بالای ۶۰ سال اثربخشی مناسبی ندارد!

آن طور که مسئولان حوزه سلامت می گویند حدود ۴۹ محموله واکسن کووید – ۱۹ شامل ۴۶ میلیون دوز از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۱۸ شهریور ماه جاری از طریق فرودگاه پایتخت کشورمان وارد کشور شده است.
این تعداد واکسن پس از انجام تشریفات گمرکی به طور حمل یکسره شبانه روزی و از پای پرواز به طور مستقیم تحویل نمایندگان وزارت بهداشت و درمان گردید.
طی این مدت ۴۶ میلیون دوز واکسن از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، ‌اتریش و هند وارد ایران شده است که بیشترین محموله به واکسن سینوفارم از چین با ۲۸ محموله حاوی ۳۷ میلیون و ۵۳۰ هزار دوز اختصاص دارد.
یک کارشناس ویروس شناسی، با رد بی‌کیفیت بودن واکسن‌های موجود در کشور گفت: برای گروه‌های سنی بالا به‌ علت پیری ایمونولوژی، باید واکسن‌هایی استفاده شود که از قدرت ایمن‌زایی بالاتری برخوردار باشد.
علیرضا ناجی افزود: مورد غیرصحیحی که در کشور ما رخ داد استفاده از واکسن سینوفارم به جای آسترازنیکا به‌ دلیل محدودیت و در دسترس نبودن واکسن کره ای بود که برای افراد بالای ۶۵ ساله‌ و سالمندان مورد استفاده قرار گرفت!
به‌ گفته او، در گذشته مطالعات بسیاری درباره اثربخشی این واکسن در سالمندان وجود نداشت اما پس از مطالعات اخیر مشخص شد که این واکسن در گروه سنی بالای ۶۰ سال، اثربخشی مناسبی ندارد.
ناجی اضافه کرد: این موضوع باعث گردید تعدادی از سالمندان با وجود دریافت ۲ دُز از این واکسن، در همه‌ گیری گسترده واریانت دلتا، به بیماری شدید مبتلا و حتی در آی‌.سی‌.یو نیز بستری شوند که باید برای دُز سوم آن جهت ایمنی افزون تر بدن تزریق کنندگان دُزهای قبلی اقدام گردد!

▪️ایجاد شائبه غیرواقعی بودن واکسن سینوفارم مصرفی به هیچوجه صحیح نیست!

فضای مجازی یک فضای فِیک و غیرواقعی است و اینگونه مطالب کذب از سوی اشخاصی منتشر می‌شوند که قصد ایجاد واکسن هراسی در جامعه را دارند لذا در این خصوص باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا از سوء استفاده افرادی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، جلوگیری شود.
مسئولان حوزه سلامت می گویند ایجاد شائبه غیراصل بودن واکسن سینوفارم مصرفی، صحیح نبوده و این موضوع مورد تایید نیست زیرا واکسن کرونای چینی سینوفارم مصرفی کشور از نوع واکسن اصلی و کاملاً اورژینال است.
قضیه وقتی جالب می شود که رئیس سازمان غذا و دارو با رد اظهاراتی مبنی بر معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران گفت: تمام واکسن‌های وارداتی به کشور حتماً باید علاوه بر کشور سازنده، در چند کشور معتبر دیگر هم سابقه مصرف داشته باشند در عین حال رسانه‌ای که این شایعه را پخش کرده، اگر ظرف ساعات آینده مدارک مستدل و مستند به ما ارائه ندهد، یقیناً شکایت خواهیم کرد.
محمدرضا شانه‌ساز در واکنش به انتشار شایعاتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد افزود: تمام واکسن‌های وارداتی به کشورمان حتماً باید علاوه بر کشور سازنده، در چند کشور معتبر دیگر هم سابقه مصرف داشته باشد که مورد قبول آنها نیز واقع شده است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس به هموطنان عزیز اطمینان می‌دهم که به هیچوجه به اینگونه شایعات توجه نکنند زیرا ما ۱۰۰ درصد این اظهارات را تکذیب کرده و از کارآمدی و ایمنی واکسن سینوفارم تا حد زیادی آگاه شده ایم.

▪️هیچ اتهامی به سلامت و ایمنی واکسن‌های موجود از جمله سینوفارم وارد نیست!

یک اپیدمیولوژیست در این باره گفت: پدیده واکسن گریزی یا واکسن هراسی یک پدیده جهانی است که حتی کشورهای غربی نیز با این پدیده مواجه اند به طوری که کشورهای آمریکا یا اروپای غربی احتمال می دهند که نتوانند بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشورشان را واکسینه کنند و در نهایت بخشی از جمعیت به همین دلیل واکسن هراسی، واکسینه نخواهند شد.
مسعود یونسیان ادامه داد: یکی از دلایل این واکسن گریزی، تبلیغات سویی است که افراد مغرض منتشر می کنند و وقتی پای صحبتشان می نشینیم هم با واکسن و هم با طب کلاسیک کاملاً مخالفند ولی وقتی برای خودشان مشکلی پیش می آید به طب کلاسیک روی می آورند و بعضاً خودشان هم به صحبت هایی که می کنند اعتقادی ندارند!
وی افزود: اولین گام برای مواجهه با پدیده واکسن گریزی و واکسن هراسی، جلب اعتماد مردم است که این وظیفه را باید وزارت بهداشت بر عهده بگیرد لذا تنها زمانی مردم اعتماد می کنند که اطلاعات کاملاً شفاف و منطقی به دستشان برسد و این قضیه شامل ترس از واکسن سینوفارم نیز می شود.
این اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه یادآور شد: واکسیناسیون پس از پشت سر گذاشتن فاز‌های مختلف تحقیقاتی و در مرحله آخر، روی بیش از ۱۰ هزار نفر آزمایش می‌شود و وقتی در این تعداد عارضه‌ای مشاهده شود که قابل انتصاب به واکسن باشد، تیم‌های تحقیقاتی مستقلی، که هیچ ارتباطی با سازنده واکسن ندارند این مورد را هشدار می‌دهند.
یونسیان تاکید کرد: پس با این حساب جای تردیدی در ایمنی مراحل مختلف ساخت واکسن نیست و از مردم می خواهیم شایعه‌های فضای مجازی و اخبار زرد را جدی نگیرند و مطمئن باشند که هیچ عارضه‌ای از نگاه محققان واکسن دور نمانده و هیچ اتهامی به سلامت و ایمنی واکسن‌های موجود از جمله سینوفارم وارد نیست.

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25498

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.