10

وسعت باسمنج معادل سه شهرستان است!

  • کد خبر : 25504
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
وسعت باسمنج معادل سه شهرستان است!
استاندار آذربایجان شرقی می گوید از افرادی دل چرکین و آزرده خاطر هستم که منتقد این طرح هستند اما ۶۵۰ هکتار از مساحت حریم شهر تبریز را به صورت کاملاً غیرقانونی تفکیک و واگذار کردند!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، این روزها با واکنش های متفاوتی از سوی مخالفان و موافقان مواجه شده است که گاه به نفع مردم بوده و گاه نیز به سود سوءاستفاده کنندگان تمام می شود!
شهر باسمنج در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب‌ شرق تبریز قرار دارد که پیش‌تر، الحاق آن به تبریز مطرح شده بود و در همین راستا جادهٔ مواصلاتی این شهر با مرکز آذربایجان شرقی تعریض گردید و شهرک جدید خاوران در کنار این جاده توسط شهرداری تبریز ایجاد و راه اندازی گردید و شهرداری منطقه ۹ تبریز در این شهرک مستقر می باشد!

▪️با این کار باعث خواهند شد یک حاشیه نشینی دیگری در باسمنج ایجاد گردد!

به گفته معتمدین و محققان، تبدیل شدن باسمنج به بخش از سال ۱۳۷۸ از مطالبات مردم ‌و مسئولان منطقه بوده است لذا این اتفاق، خواسته تاریخی مردم این منطقه را محقق ساخت.
به گفته آنها، ایجاد بخشداری مستقل در باسمنج به یقین در این منطقه باعث حفظ هویت فرهنگی – تاریخی و نیز حفظ شناسنامه منطقه خواهد شد.
اما رئیس شورای شهر تبریز در اظهاراتی جالب توجه در خصوص بخش شدن باسمنج گفت: از دهه ۴۰ که برای شهر حریم قائل شده‌اند تبریز که شهر تاریخی است در غربت باقی مانده و شاهد بی‌ مهری ها بوده است و امروز از سه جهت امکان توسعه ندارد و تنها راه توسعه تبریز از شرق بود که می‌توانستیم‌ تبریز را در این ناحیه گسترش دهیم‌ که یک کج سلیقگی و عدم توجه کافی موجب کاهش ۲۱ هزار هکتاری شهر تبریز می شود.
رسول برگی افزود: ما بارها گفته‌ایم مخالف بخش شدن باسمنج نیستیم و مشتاق پیشرفت این شهر هستیم اما قرار نیست ۲۱ هزار هکتار حریم تبریز را کاهش دهیم تا باسمنج را بخش کنیم.
وی اظهار داشت: در دولت گذشته وقتی سوال می‌شد به جاهای دیگر سوق می دادند ما به حاشیه شهر توجه داریم و از آن نگرانیم اما با این کار باعث خواهند شد یک حاشیه نشینی دیگر در باسمنج ایجاد شود.
برگی اضافه کرد: چگونه است که وزیر سابق با بخش شدن باسمنج مخافت می‌کند و مردم هر دو شهر هم مخالف هستند اما این کار انجام می‌شود؟!

▪️شهرک خاوران ۲ برای توسعه آتی تبریز برنامه‌ ریزی شده است تا مشکلی پیش نیاید

استاندار آذربایجان‌شرقی درباره تبدیل “باسمنج” به “بخش” و برخی انتقادات گفت: نمی دانم چه کسانی از نارضایتی سخن به میان می‌آورند و استناد برخی رسانه ها از نارضایتی‌ها برای چیست؟!
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه ایجاد بخشداری باسمنج خواسته مردم این منطقه بود و از این تصمیم هم استقبال کرده‌اند ادامه داد: از این طریق جایگاه باسمنج ارتقا داده شده و در کنار شهر باسمنج که دارای گذشته درخشانی است نظارت بیشتر از طریق بخشداری به روستاها و مناطق پیرامون باسمنج افزایش خواهد یافت.
وی افزود: از نگاه منطقه‌ای هم، همین تصمیم بسیار مهم است زیرا بخشداری شهرستان تبریز جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر دارد و با یک بخشداری مرکزی مدیریت و کنترل آن بسیار دشوار است، از سوی دیگر وسعت باسمنج هم معادل سه شهرستان ماست که به لحاظ تعداد بخشداری و شهرستان، آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استانها در رتبه هشتم قرار دارد.
پورمحمدی اضافه کرد: هر چقدر تعداد شهرستان‌ ها و بخشداری‌ها افزایش یابد وضعیت زندگی مردم نیز افزایش خواهد یافت و آنهایی هم که نگاه های انتقادی دارند شاید به این دلیل است که ایجاد این بخشداری، حریم شهر تبریز را تحت‌ الشعاع خود قرار خواهد داد.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: شهر تبریز در محدوده شهرک خاوران هیچ محدودیتی برای توسعه وجود ندارد و شهرک خاوران ۲ را برنامه‌ ریزی کرده‌ایم تا در حریم شهر در توسعه آتی مشکلی ایجاد نکند.
وی تاکید کرد: از افرادی دل چرکین و آزرده خاطر هستم که منتقد این طرح هستند اما در عین حال ۶۵۰ هکتار مساحت حریم شهر تبریز را به صورت کاملاً غیرقانونی توافق، تفکیک و واگذار کردند در حالی که هر گونه تفکیک در خارج از محدوده قانونی شهر ابتدا باید مصوب می شد و با تغییر کاربری مجوزدار این کار انجام می گردید لذا آنهایی که این اعمال غیرقانونی را انجام داده‌اند باید پاسخگو باشند!

▪️با تبدیل به بخش باسمنج در میدان مشکلات و سختی ها تنها خواهد ماند!

یک عضو اسبق شورای شهر باسمنج هم در این خصوص گفت: اگر خواهان رشد و توسعه باسمنج و اطرافش بوده و می خواهیم رتبه های عقب افتاده استان را از این طریق بهبود بخشیم حتماً هم باید در حدود و ثغور این بخش تجدیدنظر کنیم و هم اما و اگرهای مطرح شده در آن را حذف کنیم وگرنه چنین تقسیم بندی های ضعیف و شکننده ای نه تنها توسعه متوازن و توزیع عادلانه خدمات را به ارمغان نخواهد آورد بلکه موجب تداوم و تشدید وضع نابسامان فعلی باسمنج و منطقه خواهد شد و لازم است فکری اساسی تر از این شود روی همین اصل، همشهریان طرفدار ایجاد بخش خواهان بخشی قدرتمند، جامع الاطراف و حلال مشکلات هستند و به کمتر از آن قانع نیستند!
ثقفی نیا افزود: با دوراندیشی و سعه صدری که در مدیریت کلان استان و شهرستان، نمایندگان تبریز در مجلس، وزارت کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی سراغ داریم انتظار می رود طوری عمل شود تا باسمنج که با تامین بخش اعظمی از آب تبریز به مدت بیش از ۶۰ سال، قرار گرفتن در ابتدای کریدور تبریز به تهران و در اختیار قرار دادن تمامی موجودیت زمین های کشاورزی و باغاتش برای گذر اتوبان، راه آهن، لوله های نفت و گاز، شبکه های انتقال برق، پذیرش جمعیت سرریز تبریز و استان و بسیار از خودگذشتگی های دیگر دار و ندارش را جهت اعتلای تبریز و آذربایجان در طبق اخلاص نهاده، بتواند در محمل توسعه ای متوازن و پایدار در کنار کلانشهر تبریز از امکانات مدرن بهره مند شود نه اینکه با دادن عنوانی بنام “بخش” دیواری به دورش کشیده، فرصت الحاق به مرکز استان را از آن گرفته و در میدان مشکلات و سختی ها تنها گذاشته شود!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25504

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.