4
ضایعه ای بزرگ برای صنعت کفش تبریز:

استاد محمد سی سی پیشکسوت صنعت کفش تبریز به دیار باقی شتافت

  • کد خبر : 25519
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
استاد محمد سی سی پیشکسوت صنعت کفش تبریز به دیار باقی شتافت
استاد حاج محمد خادم مشهور به محمد سی سی، پیشکسوت صنعت کفش ایران و تبریز در سن 84 به دیار باقی شتافت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محقق و پژوهشگر صنعت چرم و کفش تبریز در معرفی این پیشکسوت فقید صنعت کفش تبریز گفت: استاد حاج محمد خادم موسس کفش سی سی در سال ۱۳۱۶ در تبریز به دنیا آمد و از هفت سالگی شروع به کار در بازار کرد، حاج محمد خادم کار را با پیله‏ دوزی در بازار کفش آغاز کرد و بعد از تماشای دوخت کفش توسط کفاشان به این هنر علاقمند شد و از پدرش خواست او را به این کار بگمارد. پس از آن با تلاش شبانه‏ روزی و آموختن فوت و فن‎های این هنر و تمرین و ممارست بسیار تا ۱۲ سالگی به استادی در این صنعت نائل شد.
عین اله حسین زاده افزود: حاج محمد خادم فعالیت مستقل خود را در سال ۱۳۳۰ با راه‏ اندازی کارگاه و فروشگاه کفش سی سی در محل کنونی شعبه محقی (روبه روی مکان فعلی فروشگاه سی سی) و کنار پاساژ شمسه آذر تبریز و با دوخت کفش‏های چرمی در طرح‏های ایرانی، انگلیسی و ایتالیایی شروع کرد که این فروشگاه در طرح راهسازی دولت قرار گرفت و تعطیل و بعد از مدتی تبدیل به خیابان شد، حاج محمد ناچار کارگاهش را در خانه راه‎اندازی ‎کرد. بعد از مدتی حاج محمد شناخته شده و مشتریان ثابت خودش را به دست آورد و مغازه ‎ای در پاساژ ۱۱۰ خریداری ‏کرد و علیرغم سختی‎ها و مشکلات به کارش ادامه ‏داد. سپس در سال۱۳۶۰ مکان فعلی فروشگاه را خرید و از چهل سال قبل تا کنون فروشگاه سی سی در همین محل قرار داشته است.
وی ادامه داد: به دنبال حرکت به سمت ایجاد تحول و نوآوری و معرفی بیشتر برند، با تلاش های فرزند برومند ایشان جناب آقای مهندس آرش خادم اولین شعبه سی سی در سال ۸۶ در هتل پارس تبریز افتتاح و سپس در سال ۱۳۹۰ شعبه مردانه برج بلور تاسیس شد که از قدیمی‎ترین اصناف ساکن در برج بلور به شمار می‎رود و تولیدات کفش سی سی در سراسر کشور مشتریان خاص خود را دارد.
این محقق حوزه کفش خاطرنشان کرد: از عمر هنری استاد محمد سی سی بیش از هفتاد سال می‎گذرد که حاصل یک عمر فعالیت حاج محمد خادم نه فقط زنده نگاه داشتن صنعت کفش دست دوز، که تربیت ده‎ها شاگرد علاقمند و آموختن فوت و فن‏های این هنر به آنهاست. فوت و فن‏هایی که حاصل زحمات شبانه ‏روزی و شب بیداری‏ها و تجربه‎ هفتادساله او در صنعت کفش دست دوز است. ایشان یکی از اساتید و پیشکسوتان باسابقه و بنام صنعت کفش دست‎دوز تمام چرم ایران و تبریز بود که سرانجام ایشان بعد از سالها کار و تلاش خستگی‌ناپذیر و فعالیت مستقیم در تولید کفش و تربیت شاگردان زبده فراوان، صبحگاه امروز ۲۶ شهریور ماه سالجاری در سن ۸۴ سالگی پس از تحمل یه هفته بیماری دارفانی را وداع گفت و جامعه بزرگ صنعت کفش ایران و تبریز را داغدار کرد.
وی، اظهارداشت: افسوس و صد افسوس که قدر داشته‌ها و استادکاران خود را در دوران حیات‌شان نمی‌دانیم و وقتی از دست دادیم، آن وقت به یادشان می‌افتیم که دیگر دیر است.
حسین‌زاده در خاتمه گفت: از این استاد توانمند و پیشکسوت سال گذشته در «همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت کفش تبریز» با حضور شهردار تبریز و نمایندگان مجلس و رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اهدای لوح تقدیر و تندیس و شال بند پیشکسوتی تجلیل به عمل آمد. روحش شاد و راهش استوار

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25519

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.