9
استاندار آذربایجان‌شرقی:

شهریار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست

  • کد خبر : 25563
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۱۷
شهریار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: شهریار در کنار انس با قرآن با موسیقی نیز آشنا و قدرت شعر و بیان او بی نظیر بود و همچنین شهریار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست چرا که او جریان پویای غزل نو را ابداع کرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدرضا پورمحمدی جمعه شب در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار که در مقبره الشعرای تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ایران عزیز به واسطه موقعیت جغرافیایی حوادث پرشماری از سر گذرانده است و آنچه که این خاک را در مقابل سختی ها استوار نگه داشته، هویت ملی و دینی مردم این سرزمین است.

وی ادامه داد: زبان فارسی یکی از مظاهر وحدت ملی است که در فرهنگ عمومی ریشه عمیق دارد و مانند ریسمان مستحکم است و شعر در گسترش این فرهنگ بعنوان نگهبان بوده است.

وی افزود: قاطبه‌ی ادب و هنر توسط شعر به تعلم پرداخته است و تعامل با زبان‌های دیگر نیز در استحکام بخشیدن به  این ریسمان نقش بسزایی دارد.

پورمحمدی تاکید کرد: دامنه و نفوذ شعر تنها در ادبیات خلاصه نمی‌شود بلکه شعر در فیلسوفان نیز تاثیرگذار بوده است و ملت ها با بهره گیری از شعر مسحور اشعار این دیار شده اند.

وی با بیان اینکه مردمان این دیار با شنیدن اشعار ترکی در میان لالایی مادران قد کشیده اند، گفت:  لازم بود که بخاطر اهمیت شعر و ادب یک روز مختص این موضوع نامگذاری شود که روز ۲۷ شهریور که مصادف با کوچ استاد شهریار بود، بعنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: شهریار در کنار انس با قرآن با موسیقی نیز آشنا بوده و قدرت شعر و  بیان او بی نطیر بود و همچنین شهریار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست چرا که او جریان پویای غزل نو را ابدا کرد.

ما خوشحال هستیم که در شرایط کرونایی هم اجازه ندادیم برگزاری این روز بزرگ در محلی که شعرای نامی مدفون شده اند، متوقف شود و از برگزاری این مراسم خرسندیم.

در این مراسم تنی چند از شعرای تبریزی اشعاری را سرودند و همچنین به تعدادی از هنرمندان تبریزی درجات ۱ و ۲ هنری اعطا شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.