9

شهرک شیلات در هشترود ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 25874
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
شهرک شیلات در هشترود ایجاد می‌شود
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شهرک شیلات به صورت زنجیره ارزش آبزی‌پروری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در هشترود ایجاد می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، «قاسم جعفروند» روز چهارشنبه در بازدید از اراضی پایاب سد سهند بر طرح مطالعاتی امکان‌سنجی آبزی‌پروری در این منطقه تاکید کرد و افزود: این شهرک شامل تامین بچه‌ماهی، تولید خوراک آبزیان و پرورش انواع ماهی خواهد بود.

وی به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرک اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه منابع آب و زمین مناسب برای اجرای طرح آبزی‌پروری در پائین دست این سد وجود دارد و این مجتمع با ظرفیت ۵۰۰ تن در فاز اول و هزار تن در فاز دوم با اشتغالزایی مستقیم برای ۶۰ نفر ایجاد می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی میزان سرانه مصرف ماهی در استان را ۷.۵ کیلوگرم عنوان کرد و افزود : این سرانه نسبت به سرانه کشور که ۱۲.۵ کیلوگرم است، باید به واسطه فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم افزایش یابد.

وی همچنین به کشاورزی قراردادی در شیلات که ضامن ارتقای سطح معیشت کشاورزان است، اشاره و بیان کرد: کشاورزی قراردادی قراردادی است برای یک مدت معین بین یک کشاورز و یک شرکت به صورت شفاهی یا کتبی پیش از آغاز فرآیند تولید منعقد می‌شود.

«جعفروند» ادامه داد: در این قرارداد پشتیبان به عنوان سرمایه‌گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده‌های تولید، مشاوره، تولید، بازاریابی و فروش محصول نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام می‌کنند.

وی کشاورزی قراردادی را حلقه بین تولید و مصرف با کمترین دخالت واسطه برشمرد و اضافه کرد: بر اساس این طرح تولیدکننده باید بتواند بدون دغدغه تامین نهاده به تولید اقدام کند.

گردشگری بخش آبزی‌پروری نیز مورد توجه قرار گیرد 

فرماندار هشترود نیز در این بازدید با اشاره به ظرفیت شهرستان در زمینه آبزی‌پری، بیان کرد: مدیران توجه جدی نسبت به توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست در بخش آبزی‌پروری این منطقه داشته باشند.

امین امینیان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته برای اولین‌بار جشنواره ماهیگیری در سد سهند برگزار شد ولی متاسفانه شیوع کرونا، سدی در مقابل تداوم اجرای این جشنواره ایجاد کرد و امیدواریم بتوانیم دوباره این جشنواره را در سطح کشوری برگزار کنیم.

به گفته وی سرمایه‌گذاران در بخش آبزی‌پروری این شهرستان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سد خاکی سهند هشترود با حجم مفید ۱۳۵ میلیون مترمکعب روی رودخانه قرانقو از سرشاخه‌های رودخانه قزل‌اوزن و در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۵ کیلومتری شهرستان هشترود با اهداف تأمین آب شرب و صنعت منطقه، کنترل سیلاب و توسعه کشاورزی احداث شده و از سال ۱۳۸۵ در حال بهره برداری است.

اراضی طرح و توسعه شبکه پایاب سد سهند هشترود در قالب پنج واحد عمرانی به وسعت ۷۵۰۰ هکتار در دو طرف جاده هشترود – مراغه و در مجاورت رودخانه قرانقو واقع شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.