8
"تبریزمن" موج نگرانی خانواده ها در خصوص زمزمه های بازگشایی مدارس را بررسی می کند؛

کرونا مِهر نمی شناسد!

  • کد خبر : 25956
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کرونا مِهر نمی شناسد!
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید اگر قرار است دانش‌ آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند باید تزریق واکسن به این بخش از جامعه به صورت کامل انجام شود تا جای نگرانی باقی نماند!

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور از اواسط مرداد ماه و واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس، کم کم زمزمه‌ها برای بازگشایی مدارس پس از حدود ۲۱ ماه بالا گرفته است که گویا قرار است مقدمات حضور دانش آموزان از مهر یا آبان جاری فراهم گردد.
اما آن طور که از نظرسنجی ها و واکنش شهروندان در فضای مجازی بر می آید ظاهراً خانواده ها با بازگشایی مدارس به صورت حضوری در مهر ماه و حتی آبان سال جاری مخالف بوده و دلیل آن را هم تداوم بلبشوی مدیریت بحران کرونا قلمداد می کنند!

▪️برخی از دانش‌آموزان محروم هنوز هم به گوشی هوشمند دسترسی ندارند

مخالفان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید می‌گویند در وضعیت فعلی کرونا اجازه حضور فرزندان خود در مدارس را نمی‌دهند! موافقان هم می‌گویند امکاناتی برای آموزش آنلاین ندارند برای همین منتظر بازگشایی مدارس هستند.
این ها موضوعی هستند که مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تائید کرده و می‌گوید خانواده‌های این استان توانایی مالی خرید گوشی هوشمند را ندارند و در مقابل، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از آمادگی مدارس این استان برای حضور دانش آموزان در مهر یا آبان ۱۴۰۰ خبر می دهد.
آموزش آنلاین نیز مخالفانی دارد که از جمله مشکلات آن می توان به نبود زیرساخت‌های اینترنت در برخی مناطق کشور اشاره کرد و از سوی دیگر برخی از دانش‌آموزان مناطق محروم روستایی و حتی شهری دسترسی به گوشی موبایل هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ را ندارند.
برخی از دانش‌‌آموزان برای دسترسی به اینترنت، آواره روستاهای مجاور، کوه‌ها و مناطق دیگر می‌شدند تا بتوانند به نقطه‌ای که اینترنت دارد، برسند اما گاهی مانع دیگری بر سر راه برخی از دانش‌آموزان بود، آنها یا باید به خانه دیگران می‌رفتند و از گوشی آنها استفاده می‌کردند یا قید کلاس را می‌زدند.
از جمله این مناطق می‌توان به دانش‌آموزان ورزقان در آذربایجان شرقی و دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که در سرما و گرما متحمل سختی‌های زیادی می‌شدند برای اینکه کلاس‌ درس خود را از دست ندهند!
در نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در خصوص بازگشایی مدارس در اول مهر ماه به صورت حضوری با توجه به شرایط فعلی کرونا، مشخص شد که ۶۲.۵ درصد از کل جامعه آماری با این موضوع مخالف هستند!

▪️برخی خانواده ها به عملکرد نادرست مدیریت بحران کرونای کشور معترض هستند

تغییر شکل ناگهانی کلاس‌های درس مدارس به آموزش مجازی در بسیاری از کشورهای جهان پس از شیوع بیماری کرونا گسترش پیدا کرده است. در نتیجه، بحث آموزش تغییرات چشمگیری یافته و آموزش از راه دور و با استفاده از پلتفورم های دیجیتال انجام می شود که مشکلات و نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.
ششم شهریور ۱۴۰۰ بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد مقرر شده است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز شود و حضور دانش آموزان و سیستم آموزشی به روش‌های متنوع حضوری و ترکیبی انجام گیرد.
در این میان اما، دوباره والدین دانش‌آموزان میان این دو راهی سردرگم مانده‌اند که تکلیف فرزندان دانش‌آموزشان چه خواهد بود؟ آیا بالاخره باید آنها را به مدرسه بفرستند یا امسال هم حداقل چند ماه تا پایان واکسیناسیون باید در خانه میزبان آموزش مجازی باشند!
خانواده ها واقعیت های اجتماعی را می‌بینند، مشکلات ناشی از بیماری کرونا، رعایت نکردن پروتکل ها، عملکرد نادرست مدیریت بحران و کمبود واکسیناسیون در کشور را متوجه می‌شوند. خانواده هو پیامدهای آموزش مجازی به دانش‌ آموزان و اینکه چقدر آسیب‌ زاست و مشکلات عدیده ای که به همراه دارد و ناکارآمدی آن را می‌دانند و آثار این موضوع که فرزندشان با تقلب، امتحان را پشت سر می گذارد و او را در این مسیر نادرست همراهی هم می‌کنند، آگاه هستند!
اما متاسفانه در کشور ما هنوز هم اقدامات لازم در این زمینه اتخاذ نشده است لذا نمی‌توان خانواده ها را مجبور کرد که فرزندان خود را به مدارس‌ بفرستند زیرا باید به سمت اصلاحات در این زمینه رفت تا خانواده ها نیز همراهی قابل توجهی با مجموعه آموزش و پرورش به عمل آورند!

▪️نگرانی خانواده ها نسبت به احتمال رسیدن موج جدید کرونا در پاییز زیاد است

دولت باید نظر خانواده ها را جلب نموده و به آنها اطمینان خاطر بخشد که وقتی قرار است تا آبان ماه مدارس بازگشایی شود نه تنها والدین دانش‌آموزان، بلکه سنین زیر ۱۸ سال را واکسینه کرده باشد.
همچنین مجموعه آموزش و پرورش بتواند تمام مدارس را بر اساس دستورالعمل ها با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تجهیز کنند که در این میان آنچه مسئولان به صورت جدی باید پیگیر شوند نظارت بر بهداشت مدارس و سلامت دانش آموزان است!
یک کارشناس آموزشی و استاد دانشگاه در این‌باره گفت در ۲ دهه قبل در خصوص نحوه آموزش و روش‌های تربیتی تقابل‌های جدی میان والدین و مدرسه وجود داشت که نتیجه آن را در کوچ پرشمار دانش‌آموزان از مدارس دولتی به مدارس غیردولتی می‌شد دید اما پس از کرونا این تقابل‌ها علنی و گسترده‌تر شد و سال گذشته دیدیم که چند باری که مدارس باز شدند، والدین به‌ شدت مخالفت کرده و فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند!
محمد نویدی افزود: البته بخشی از این بی‌ اعتمادی به عملکرد دولت قبل در مهار کرونا برمی‌گردد که می‌تواند با واکسیناسیون سراسری حل شود که در آن صورت به احتمال قطع و یقین والدین دانش آموزان هم از مواضع خود کوتاه می‌آیند.
وی اضافه کرد: نگرانی نسبت به احتمال رسیدن موج جدید ویروس کرونای لاندا در پاییز، ندادن سرانه بهداشتی کافی به مدارس برای سال تحصیلی جدید و اعلام فراخوان به نیکوکاران برای کمک در این زمینه، نامشخص بودن نحوه برخورد با دانش‌آموزان و معلمانی که واکسینه نشده اند و مبهم بودن شکل حضور آنها در مدرسه از دیگر دلایلی است که باعث تردید والدین، دانش‌آموزان و حتی معلمان برای حضور در مدارس شده است!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=25956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.