10

باد شدید آذربایجان‌شرقی را در می‌نوردد

  • کد خبر : 26043
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
باد شدید آذربایجان‌شرقی را در می‌نوردد
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: باد شدیدی روز جمعه این استان را در می‌نوردد و به دنبال آن احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، محمد امیدفر، با بیان اینکه این پدیده با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار جوی بروز می کند، افزود: فعالیت این سامانه در برخی نواحی شمالی آذربایجان شرقی به ویژه منطقه ارسباران موجب بارش باران گاهی به صورت رگبار و غرش آذرخش می شود.

وی خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه نفوذ این سامانه از روز شنبه موجب کاهش محسوس دما در استان می شود، گفت: از روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته آینده آسمان استان صاف تا قسمتی ابری بوده و جو پایداری در سطح استان حاکم می شود.

امیدفر، ادامه داد: در زمان کنونی ( ۱۱ و ۱۵ دقیقه) آذرشهر با ۲۶ و ورزقان با ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۴ درجه و آسمان آن صاف است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.