7

دیوار سودآور؟!

  • کد خبر : 26229
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
دیوار سودآور؟!
یک کارشناس بین الملل می گوید ایران نگران مورد حمایت قرار گرفتن برخی گروه‌ها از سمت مناطق کُردنشین در دو کشور است به همین دلیل احداث دیوار مرزی می‌تواند اطمینان‌ خاطر ایرانی‌ها باشد!

دولت ترکیه در حال ساخت یک دیوار مرزی بتنی به طول ۶۳ کیلومتر در استان شرقی وان و در امتداد مرزهای مشترک با ایران است که تا شهر دوغوبایازیت در استان آغری و شهرستان یوکسک‌ اوا در استان حاکّاری امتداد می‌یابد.
طول بلوک‌های این دیوار حائل ۲.۸۰ متر و ارتفاع ‌آنها ۳ متر بوده و وزن آنها نیز ۷ تن عنوان شده است که به گفته مقام‌های ترکیه، تاکنون ۷۶ برج دیده‌بانی در مناطق مرزی استان وان ساخته شده است. ترکیه همچنین ۱۱۰ کیلومتر گودال یا همان خندق در مناطق مرزی این استان حفر کرده است که این دیوار پس از دیوار چین و دیوار مرزی آمریکا با مکزیک، سومین دیوار طولانی دنیا محسوب می گردد!
با همه اظهارنظرهایی که توسط کاربران در فضای مجازی منتشر می شود اما، کارشناسان روابط بین‌الملل احداث دیوار حائل توسط ترکیه در مرز ایران را از لحاظ امنیتی به نفع طرفین قلمداد کرده و از عدم سوء نیت کشور دوست و همسایه سخن به میان آورند.
مردم ساکن مناطق مجاورت دیوار بتنی امنیتی در محدوده آذربایجان غربی هم با اشاره به احداث دیوار امنیتی ترکیه در نقطه صفر مرزی با ایران می گویند که ساخت این دیوار برای پیشگیری از نفوذ گروه تروریستی پ.ک.ک، پژاک و انواع قاچاق ها بسیار حائز اهمیت است.

▪️نیروهای امنیتی ترکیه برای تامین امنیت مرز خود با ایران فداکارانه تلاش می‌کنند

یکی از اهداف ساخت این دیوار مبارزه با تروریسم عنوان شده است به طوری که رسانه‌ های ترکیه می گویند بیش از یک‌ هزار نیروی حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ‌.ک.ک‌ در اردوگاه‌هایی در مرز با ایران فعالیت دارند و احداث این دیوار به‌ منظور جلوگیری از تردد افراد این گروه است.
یوسف دورانی دینچ – فرماندار شهرستان چالدران – در این زمینه گفت: نیروهای امنیتی ترکیه برای تامین امنیت مرز خود با کشورمان فداکارانه تلاش می‌کنند که با اتمام دیوار امنیتی، مرز ترکیه با ایران امن‌تر خواهد بود.
واقعیت این است که ترکیه پس از سال‌ها ورود غیرقانونی آوارگان سوریه به این کشور تصمیم به ساخت دیواری به طول ۸۳۲ کیلومتر گرفت، مرز ترکیه با ایران نیز یکی از راه‌های پرطرفدار قاچاق انسان به شمار می‌رود لذا افغان‌ها، ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها پیش از ورود به شهرهایی مانند استانبول یا آنکارا برای عزیمت نهایی به اروپا از این طریق وارد خاک ترکیه می‌شوند که طی چند هفته گذشته و با حاکمیت طالبان در افغانستان و بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، روزانه حداقل ۵۰۰ افغان به ترکیه مهاجرت کرده‌اند!
مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا از دیگر اهداف احداث این دیوار مرزی عنوان شده است به طوری که یک مقام وزرات خارجه ایران با استقبال از این اقدام ترکیه گفته است: دو میلیارد دلار کالای منسوجات قاچاق از مرزهای ترکیه وارد ایران می‌شود که اگر دیوار کشیده شود از ورود این میزان قاچاق به کشورمان جلوگیری به عمل می آید!

▪️دیوار می‌تواند اطمینان‌ خاطر به ایرانی بدهد که مشکل کُردها برطرف می گردد

یک کارشناس روابط بین الملل که سابقه فعالیت دیپلماتیک را نیز دارد گفت: ترکیه به دنبال این است تا با اجرای این پروژه خطر قاچاق را کمرنگ کرده و از شرِ شررسانی‌های اشراری که با استفاده از شرایط بحرانی قد عَلَم خواهند کرد در امان باشند.
فریدون مجلسی افزود: ترکیه دیوارکشی را به‌ طور جدی پیگیری می‌کند و تا به امروز هم چندین کیلومتر ساخته است لذا آنکارا نگران است که با توجه به نفوذ تروریست‌ها در افغانستان موج جدی و جدیدی از مهاجرت به سمت ترکیه هدایت شود به همین دلیل با وجود اینکه شرایط اقتصادی ترکیه نسبت‌ به سال‌های قبل وضعیت مطلوبی ندارد، تصمیم گرفته‌ هزینه گزافی را صرف این امر کند.
وی درباره نوع رویکرد ایران در قبال احداث دیوار حائل توسط ترکیه در مرز دو کشور ادامه داد: ایران نگران مورد حمایت قرار گرفتن برخی گروه‌ها از سمت مناطق کُردنشین در دو کشور است به همین دلیل احداث دیوار مرزی می‌تواند اطمینان‌ خاطر به ایرانی‌ها بدهد که با مشکل خاصی از ناحیه کُردها مواجه نخواهند شد.
مجلسی اضافه کرد: به‌ نظر نمی‌رسد مردم ترکیه مخالفت چندانی با این قضیه داشته باشند زیرا به هر حال آنها هم مانند شهروندان هر کشور دیگر از اینکه مهاجران زیادی در شهرها ساکن بوده و فعالیت‌های اقتصادی‌ را پیگیری کنند ناراضی هستند، در واقع مردم ترکیه به زندگی مدرن عادت کرده‌اند و هر کاری که از خودنمایی فرهنگ‌های غیر جلوگیری کند به طور حتم استقبال خواهند کرد.
وی درباره اصرار ترکیه برای احداث دیوار مذکور علیرغم هزینه کلان آن تاکید کرد: ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو است و بخشی از هزینه دیوارکشی را از کشورهای اروپایی تامین می‌کند تا از نفوذ مهاجران به اروپا ممانعت ‌کنند لذا مانعی هم برای تزریق مواد مخدر به اروپا ایجاد می‌شود که با توجه به عظمت و قدرت اقتصادی ترکیه، هزینه دیوارکشی رقم بسیار عظیم و عجیبی نیست و‌ دولت این کشور در این مشکلی نخواهد داشت.

▪️مهاجران در هوای مه‌آلود و از روستاهای مرزی ایران به مناطق مرزی ترکیه می‌آمدند

نیروی زمینی ارتش ترکیه ۱۱۰ کیلومتر خندق به عرض چهار متر و به عمق چهارمتر حفر کرده است که ۳۰ کیلومتر دیگر خندق حفر خواهد شد که البته در طول نقطه صفر مرزی ترکیه با ایران ۴۴ پاسگاه، ۳۵ قلعه مسکونی و ۲۲ قلعه سنگی وجود دارد.
استاندار وان ترکیه با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، ۶۴ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران نصب گردد گفت: ساخت دیوار در سراسر مرز ۲۹۵ کیلومتری‌مان طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.
محمدامین بیلمز افزود: ساخت دیوار در مرز استان‌های ایغدیر و آغری به سرعت پایان یافته و اکنون در وان و حاکّاری روند احداث در حال انجام است لذا مهاجران در هوای مه‌آلود و در نقاطی که از دید خارج است از روستاهای مرزی ایران به روستاهای این مناطق می‌آیند لذا یگان‌ها بر این مناطق نظارت داشته و در بستر رودخانه‌ها تا حد امکان خندق حفر و سیم خاردار کشیده شده است.
وی اضافه کرد: پیش از این، مرزهای‌ ترکیه با ایران از طریق برج‌های دیده‌بانی و پاسگاه‌ها مورد محافظت قرار می‌گرفت و تنها سیستم فیزیکی‌مان سیم خاردار بود اما از سال ۲۰۱۹ میلادی اقدامات جدی انجام شده و به مرور شاهد نتایج آن نیز هستیم که نیروهای‌مان تقویت شده و نیروهای کمکی نیز اعزام خواهند شد.
استاندار وان تاکید کرد: طی یک سال گذشته ۷۶ برج بلوکی ساخته شده و نصب ۲۸ برج دیگر نیز ادامه دارد به طوری که با استقرار ۴۴ پاسگاه در نقاط حساس، پشتیبانی های لازم صورت خواهد گرفت.
به گفته بیلمز، این دیوار امنیتی با تجهیزات هوشمند و ترمال گرمایی خود به هشدار سریع راداری و سیم خاردار مجهز شده است تا جلوی قاچاق انسان به‎ طور کامل گرفته شود!

 

? شهرام صادق زاده

 

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.