15

بازتاب سخنان امیدبخش وزیر علوم در دانشگاه مراغه

  • کد خبر : 26379
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
بازتاب سخنان امیدبخش وزیر علوم در دانشگاه مراغه
همان اساتید دانشگاهی و اهالی کهن‌شهری که طی اردیبهشت سال جاری با انتشار خبر توقف پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی دانشگاه مراغه دچار بیم شده بودند، در آیین شروع سال تحصیلی جدید و با بازگو شدن سخنان امیدبخش وزیر علوم در مورد این دانشگاه، شکوفه امید در دلشان جوانه زد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، اعضای هیئت علمی این دانشگاه که چند روز قبل خبر دیدار نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر با وزیر علوم و وعده ارتقا به دانشگاه جامع را شنیده بودند، امروز شنبه با سخنانی سرشار از امید و دلسوزی به پیشرفت روزافزون دانشگاه امیدوارتر شدند.

دانشگاهی که نامش به خواجه نصیرالدین طوسی گره خورده و نه تنها در آخرین رتبه‌بندی «تامیز» در جایگاه ۲۴ و هم‌ردیف با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشورمان از جمله دانشگاه تهران قرار گرفته است، بلکه از استادانی به نام در برخی از رشته‌های تحصیلی از جمله شیمی بهره می‌برد.

بیم و امید آقای رئیس

رئیس دانشگاه مراغه در این آیین سفره دل باز کرد و بیم و امیدهایش در مورد ارتقای دانشگاه با هدف هم‌افزایی و درخواست پیگیری مشکلات از سوی نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر را بیان کرد.

«محمدعلی لطف الهی یقین» با اشاره به اینکه مجمع خیران دانشگاه به دور از گرایش‌های فکری با بیشتر مراغه‌ای‌های مقیم تهران ارتباط برقرار کرده، اظهار داشت: برخی از طرح‌های عمرانی دانشگاه نیز با کمک و پیگیری آنان در دانشگاه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون زمان پیگیری برای تخصیص بودجه است و امیدواریم اعتبار لازم برای تکمیل برخی از طرح‌های عمرانی دانشگاه از محل اعتبارات ملی تامین شود زیرا در مرحله تخصیص بودجه در سطح استان مشکلاتی به وجود می‌آید تا جایی پارسال که ۳۸ درصد بودجه تخصیص یافت.

وی تاکید کرد: در سایه پیگیری نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر می‌توان برخی از پروژه‌های دانشگاه را از استانی به ملی تبدیل کرد که نمونه آن در استان کرمان اتفاق افتاده است.

وی همچنین به پذیرش دانشجو در رشته تربیت‌بدنی از مهر سال جاری در دانشگاه مراغه اشاره و بیان کرد: این رشته تحصیلی به تجهیزات و تامین آنها به تخصیص اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در سایه پیگیری‌های نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر تحقق یابد.

وی به یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی دانشگاه اشاره و بیان کرد: معوقه‌های کارکنان دانشگاه طبق مصوبه دولت قبلی از مانده اعتبارات سال گذشته پرداخت می‌شود و این مصوبه طی اردیبهشت سال جاری که این دانشگاه همه اعتباراتش را هزینه کرده بود، ابلاغ شد.

رئیس دانشگاه مراغه بیان کرد: معوقه‌های کارکنان مراغه از آن زمان به دلیل نبود اعتبار پرداخت نشده و چندین‌بار نیز موضوع پیگیری شده اما مدیران دولت قبلی که این مصوبه را ابلاغ کرده بودند، نمی‌توانستند لغو آن پیگیری کنند و امیدواریم این مشکل در دولت سیزدهم رفع شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اعتبار همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی هم تخصیص نمی‌یابد، ابراز امیدواری کرد که این موضوع نیز از سوی «علی علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

«علیزاده» ارایه گزارش از سوی روسای دانشکده‌ها را خواستار شد

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه با اشاره به اینکه این دانشکده ۳۸ عضو هیئت علمی دارد که پنج نفر از آنان استادتمام هستند، بیان کرد: در آخرین جلسه شورای دانشگاه ایجاد رشته‌های جدید تصویب شد اما وزارت علوم به دانشکده‌های کشاورزی اجازه توسعه نمی‌دهد.

محمد باقری افزود: از یک سو مسئولان وزارت علوم ادعا می‌کنند که ظرفیت امکانات دانشگاه مراغه در رشته‌های کشاورزی بالاست و از طرف دیگر محدودیت کشوری برای تعداد دانشجو و رشته‌های جدید کشاورزی ایجاد کرده‌اند.

علیزاده: چرا احداث پردیس دانشکده کشاورزی پیگیری نشده است؟

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سئوال که چرا احداث پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه پیگیری نشده است؟، بیان کرد: راه‌اندازی این پردیس می‌تواند اعتباری برای دانشگاه باشد.

«علیزاده» ادامه داد: ادعای مسئولان وزارتی مبنی بر اینکه مراغه به عنوان قطب کشاورزی آذربایجان‌شرقی باید دانشکده پیشرفته کشاورزی داشته باشد، فرصتی برای ایجاد این پردیس به شمار می‌رود.

«هوشنگ سرور» رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه مراغه نیز بیان کرد: این دانشکده حدود ۸۰۰ دانشجو و ۲۸ عضو هیئت علمی دارد اما نبود ساختمان مستقل جزو محدودیت‌های پیش‌روی آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: رشته جدید تربیت بدنی که از مهر امسال در دانشگاه مراغه دانشجو پذیرش می‌کند نیز به تجهیزات و برخی از زیرساخت‌ها از جمله احداث استخر نیاز دارد و در صورتی که استخر دانشگاه احداث شود، می‌تواند به اهالی نیز خدمات ارایه دهد و درآمدزا باشد.

وی ادامه داد: این دانشکده از لحاظ کمی وضعیت مناسبی دارد تا جایی که کلاس‌های کارشناسی آن با ۴۰ تا ۴۵ دانشجو تشکیل، و برای نخستین‌بار در سطح شمالغرب کشور دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی پذیرش می‌شود.

علیزاده: عقب‌افتادگی دانشگاه مراغه در علوم انسانی جبران شود

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی در همه جا مغفول واقع شده است، تاکید کرد: عقب‌افتادگی در بحث علوم انسانی باید جبران شود تا دانشگاه در آینده نه چندان دور به سطح جامع ارتقا یابد.

سخنان اخیر وزیر علوم برای اعضای هیئت علمی امیدبخش است

«مازیار فرزام»، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه نیز به دیدار اخیر «علیزاده» با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: سخنان وزیر علوم دولت سیزدهم برای اعضای هیئت علمی دانشگاه مراغه بسیار امیدبخش است.

وی بیان کرد از اردیبهشت سال جاری که پیش‌خبر توقف پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی دانشگاه مراغه منتشر شد تا چندی پیش، اعضای هیئت علمی این دانشگاه در نگرانی به سر می‌بردند اما سخنان وزیر علوم دولت سیزدهم پس از ماه‌ها، بارقه امید را در دل اعضای هیئت علمی دمید.

وی با تاکید بر اینکه توقف پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی دانشگاه مراغه به معنای حذف تدریجی این دانشگاه بود، بیان کرد: شهر مراغه به نام خواجه نصیرالدین طوسی مزین است و تصمیم دردناکی که در گذشته راجع به توقف پذیرش دانشجو گرفته شده بود، بسیاری از اهالی و دانشگاهیان را دلسرد کرد.

«فرزام» با تاکید بر اینکه در دولت گذشته حتی جلو پیشرفت طولی این دانشکده نیز گرفته شده بود، بیان کرد: بسیاری از اساتید دلسرد شده و به دنبال مرخصی یا فرصت مطالعاتی بودند اما اکنون بار دیگر امید در دل بسیاری از آنان جوانه زده است.

وی همچنین نبود تجهیزات آزمایشگاهی را پاشنه آشیل دانشکده فنی و مهندسی خواند و ابراز امیدواری کرد که این دانشکده با تکیه بر ظرفیت قابل توجه اعضای هیئت علمی‌اش روز به روز پیشرفت کند.

علیزاده: وزیر علوم شناخت کافی و ذهنیت مثبت نسبت به دانشگاه مراغه دارد

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دکتر «زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شناخت کافی و ذهنیت مثبتی نسبت به دانشگاه مراغه دارد و بر همین اساس ارتقای سطح دانشگاه به جامع را وعده داده‌اند.

«علیزاده» بیان کرد: هماهنگی بین نماینده مجلس و مسئولان دانشگاه بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح و پیگیری طی سال‌های آینده، شاهد پیشرفت روزافزون این دانشگاه باشیم.

ارائه گزارش معاون آموزشی دانشگاه به جای رئیس دانشکده علوم پایه

رئیس دانشکده علوم پایه در این جلسه حضور نداشت و معاون آموزشی دانشگاه به جای وی گزارشی از وضعیت این دانشکده بیان و پیش از آن، پیگیری‌های مسایل ریز و درشت دانشگاه از سوی «علیزاده» را قابل قدردانی و کم‌نظیر خواند.

«محمد مهدی‌زاده» اظهار داشت: در دانشکده علوم پایه ۴۰ عضو هیئت علمی فعالیت می‌کنند که ۱۳ نفر از آنان استادتمام هستند و امتیازهایی که در رشته شیمی از سوی آنان کسب می‌شود، باعث افتخار است.

وی پیگیری برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته شیمی را خواستار شد و اظهار داشت: درخواست‌های مکرر این دانشگاه برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تاکنون به در بسته خورده است.

علیزاده: دانشگاه مراغه در علوم پایه و شیمی با اراده وزیر به قطب تبدیل می‌شود

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر علوم از دانش‌آموختگان رشته شیمی بوده و دارای شناخت کافی نسبت به ظرفیت این رشته دانشگاهی است، بیان کرد: دانشگاه مراغه در علوم پایه و شیمی در سایه اراده از روی شناخت وزیر علوم به قطب تبدیل می‌شود.

علیزاده بیان کرد: مسئولان دانشگاه نیز باید در مسیر پیشرفت روزافزون این رشته دانشگاهی گام بردارند و الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را فراهم کنند.

غیبت رئیس مرکز تحقیقات نجوم

رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک که به گفته رئیس دانشگاه مراغه از زمان الحاق آن مرکز به این دانشگاه در سال ۱۳۹۸ دلگیر است، در جلسه حضور نداشت و مدیر پژوهش دانشگاه مراغه موارد مختصری راجع به آن بیان کرد.

«ناصر صباغ‌نیا» بیان کرد: مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک ۱۱ هیات علمی پژوهشی دارد و امیدواریم فعالیت آن روز به روز بیشتر شود.

«لطف‌الهی یقین» رئیس دانشگاه مراغه نیز پس از این توضیحات مختصر، ادامه داد: اقبال مسئولان کشوری به مراغه در زمینه نجوم و اخترفیزیک را باید دریابیم اما در خصوص دلگیری رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک باید بگویم که دانشگاه هیچ نقشی در این الحاق نداشت.

وی اضافه کرد: از زمان الحاق این مرکز به دانشگاه مراغه هم اعضای هیئت علمی آن تبدیل وضعیت شده‌اند و هم پرداختی ماهانه به آنان منظم‌تر شده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت هیچ کاری با مرکز تحقیقات نجوم که اکنون به دانشگاه ملحق شده نداشته است، اضافه کرد: این مرکز اکنون می‌تواند از امکانات دانشگاه برای تعالی مرکز استفاده کند.

علیزاده: الحاق نباید موجب کم‌رنگ شدن فعالیت مرکز تحقیقات نجوم شود

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ۲ سال از الحاق این مرکز به دانشگاه می‌گذرد، بیان کرد: این تصمیم نباید موجب کم‌رنگ شدن فعالیت مرکز تحقیقات نجوم شود.

«علیزاده» بیان کرد: این مرکز باید به داخل دانشگاه انتقال یابد و از زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیشرفت روزافزون برخوردار شود تا بیانگر تاریخ پرافتخار مراغه در زمینه نجوم و اخترفیزیک باشد.

وی اظهار داشت: الحاق فرصتی برای دانشگاه ایجاد کرده است و مسئولان دانشگاه باید از آن بهره بگیرند زیرا اکنون این مرکز جزئی از دانشگاه به شمار می‌رود و در صورتی که امکانات آن تامین شود، می‌تواند اعتباری برای دانشگاه باشد.

«علیزاده» همچنین تکلیف خودش در ارتباط با دانشگاه را ارتقای آن عنوان کرد و خطاب به مدیران دانشگاه، افزود: طرح‌های توسعه دانشگاه را از طریق وزارت علوم نهایی کنید تا بتوانیم اعتبار آنها را از مجلس پیگیری کنیم.

سخنان وزیر علوم در دیدار اخیرش با «علیزاده» مبنی بر اینکه دانشگاه مراغه به دانشگاه جامع در منطقه تبدیل خواهد شد، این روزها نقل محافل علمی و دانشگاهی مراغه است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.