3
مدیرکل هواشناسی استان خبر داد:

افزایش ۲ درجه‌ای میانگین دمای آذربایجان شرقی/ کاهش بارندگی‌ برخی مناطق تا ۹۹ درصد

  • کد خبر : 26409
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
افزایش ۲ درجه‌ای میانگین دمای آذربایجان شرقی/ کاهش بارندگی‌ برخی مناطق تا ۹۹ درصد
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ متوسط دمای ۱۳.۱ درجه در استان به ثبت رسیده است، گفت: این دما نسبت به بلندمدت با ۱۱.۱ درجه، افزایش دو درجه‌ای را نشان می‌دهد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، علی دولتی مهر  اظهار کرد: بیشترین افزایش دما در سال‌زراعی گذشته با ۳.۲ درجه مربوط به مراغه است. دمای این شهر در تابستان نیز سه درجه افزایش داشته است.

وی افزود: متوسط دمای استان طی فصل تابستان نیز ۲۲.۹ درجه به ثبت رسیده که نسبت به بلندمدت با ۲۰.۷ درجه، افزایش ۲.۲ درجه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ثبت میانگین بارش ۲۳۸ میلی متر در استان طی سال‌زراعی ۹۹-۱۴۰۰، گفت: بارش‌های این سال نسبت به سال‌زراعی ۹۸-۹۹ با ۳۲۶ میلیمتر، کاهش ۲۷ درصدی و نسبت به بلندمدت با ۳۲۰ میلیمتر بارش، کاهش ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.

دولتی مهر افزود: بیشترین کاهش میانگین‌ بارش‌های سال‌زراعی گذشته در مقایسه با سال قبلتر از آن، با بیش از ۴۰ درصد در شهرهای بناب، عجب شیر، مراغه، ملکان، هشترود، چاراویماق و میانه گزارش شده است. شهرهای آذرشهر، اهر و بستان آباد نیز کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و بارش‌ها در سایر مناطق نیز کمتر از ۳۰ درصد کاهش داشته‌اند.

وی متذکر شد: در مقایسه با بلندمدت نیز بارندگی در شهرهای مراغه و هشترود بیش از ۴۰ درصد و بناب و عجبشیر بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش را ثبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: متوسط بارش استان در فصل تابستان امسال نیز ۲۳ میلیمتر گزارش شده که نسبت به بلندمدت با ۲۶ میلیمتر، ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در فصل تابستان امسال هم‌چنین شهرهای اهر، بستان آباد، کلیبر، مراغه، میانه و چاراویماق بین ۵۰ تا ۹۹ درصد کاهش بارش داشته‌اند.

وی در ادامه در خصوص پیش بینی بارش فصلی استان در فصل زراعی جدید نیز اظهار کرد: بر اساس تحلیل‌های مرکز ملی اقلیم شناسی کشور، انتظار داریم که بارش‌ها در ماه‌های مهر و آبان زیر نرمال و آذرماه در حد نرمال و بالای نرمال باشد.

وی ادامه داد: پیش آگاهی دما برای سه ماهه فصل پاییز نیز دمایی بالاتر از حد نرمال را پیش بینی می‌کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.