11
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی:

بانوان ایران اسلامی سرلوحه زنان اندیشمند دنیا هستند

  • کد خبر : 26412
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
بانوان ایران اسلامی سرلوحه زنان اندیشمند دنیا هستند
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: بانوان ایران اسلامی در بسیاری از عرصه‌ها مخصوصا عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی سرلوحه زنان اندیشمند و صاحب معرفت دنیا هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، رقیه صادق زاده روز شنبه، سوم مهرماه، در وبینار اندیشه ورز “زنان و دفاع مقدس” که در محل سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: دفاع مقدس، تضمین کننده آبروی ایران اسلامی در تاریخ و جهان است و بایستی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان این‌که نهادینه سازی این فرهنگ، رسالت خطیر و وظیفه‌ای بر گردن ما است، افزود: باید انتقال این فرهنگ به نسل‌های آتی به صورت صحیح انجام بگیرد و وحدت، اقتدار، مشارکت مردمی و خودباوری که در زمان جنگ وجود داشت برای مردم و به خصوص قشر جوان امروزی تبیین شود.

وی ادامه داد: هفته دفاع مقدس در راستای نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت و هم‌چنین زنده نگه داشتن و احیای حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس نامگذاری شده است.

صادق زاده با تاکید بر لزوم تبیین نقش زنان و فرهنگ ایثار و شهادت برای جوانان به خصوص در مراکز آموزشی، گفت: یاد و خاطره زنان شهدا، جانبازان و افتخارآفرینان دوران دفاع مقدس باید احیا شود چرا که زنان در هشت سال دوران دفاع مقدس، آیینه تمام نمای ایثار و فداکاری بودند.

وی افزود: مهمترین جلوه‌های بانوان حاضر در جبهه، نقش پشتیبانی و خدماتی و مددکاری بود که حتی شاهد بودیم بانوان مسن در این حوزه چه کمک‌هایی کردند و پشتیبان نیروهای رزمنده بودند.

وی با اشاره به درخشش بانوان استان در حوزه نویسندگی و ادبیات دفاع مقدس و سایر بخش‌ها، افزود: ایثار یک مفهوم بشری است که در کنار شهادت تبدیل به یک فرهنگ متعالی شده و به زندگی معنا می‌بخشد. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت منجر به فعال شدن احساس عزت، اقتدار و خودباوری می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش بانوان در عرصه دفاع مقدس، تحکیم بنیان خانواده، کسب علم و دانش و حضور در جامعه، گفت: حفظ و انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس باید به طور جدی در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان در طول سال دیده شود و برای گرامیداشت یاد و خاطره ۲۶۹ شهیده زن استان و ۱۷ هزار زن شهید کشور نیز برنامه‌های خاصی تدارک دیده شود.

در ادامه جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی اظهار کرد: رسالت سازمان جهاد دانشگاهی ایجاب می‌کند که اینچنین برنامه‌هایی را برای معرفی هر چه بیشتر نقش زنان و شهدا در دوران دفاع مقدس به مردم و به خصوص جوانان تدارک ببینیم تا مطالب و حقایق این دوران با جذابیت به گوش جوانان برسد.

وی افزود: با توجه به این‌که فضای مجازی، یک فضای آشفته‌ای است که انواع مسائل در آن مطرح شده و هیچگونه محدودیتی نیز در آن وجود ندارد، هر کسی می‌تواند به هر شکلی که بتواند به مطالب مختلفی دسترسی داشته باشد.

وی تاکید کرد: پیدا کردن مطالب درست از بین تمامی موارد موجود در فضای مجازی، کار بسیاری سختی است و این وظیفه بر ما سنگینی می‌کند تا برای یافتن و دسترسی به صحیح ترین مطالب به نسل جوان کمک کنیم.

محسنی متذکر شد: اگر با زبان جدیدی با نسل جوان سخن نگوییم قطعا شانس موفقیت ما کمتر شده و آسیب‌های این امر بیشتر از قبل خواهد بود.

در ادامه مدیر امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، افزود: امسال نیز  طبق سال‌های گذشته در راستای گرامیداشت هفته دفاع مقدس، برنامه‌های خوبی به خصوص در حوزه بانوان و نقش زنان در دفاع مقدس از سوی این اداره کل برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که این وبینار با هدف ارتقای سطح دانش و رفع شبهات حوزه دفاع مقدس برگزار شده است، افزود: روز یکم مهرماه، همایش «پیام آوران عاشورایی» با حضور بانوان پیشکسوت و خواهران شهید برگزار شده و همایش دیگری با عنوان «زنان، معماران ایران جدید» برگزار و از ۱۲۰ پیشکسوت زن تجلیل به عمل آمد.

وی ادامه داد: زندگینامه شهدای استان به خصوص شهیده‌های گرانقدر برای معرفی به دانش آموزان در شبکه شاد تدوین و آماده شده است و قرار است تا هر روز یک شهید در این بستر به خدمت دانش آموزان معرفی شود.

وی از رونمایی سه عنوان کتاب «الفبای شهادت» آثار ادبی برتر کنگره بین المللی نیمکت‌های سوخته، کتاب «همپای مردان» صحبت‌های هشت بانوی امدادگر پیشکسوت و کتاب «وداع با یاران» در طول هفته دفاع مقدس خبر داد.

وی هم‌چنین از برگزاری برنامه شب خاطره در فضای مجازی و به صورت حضوری خبر داد و افزود: مهمترین بخش برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال، برگزاری همایش نقش زنان در دوران دفاع مقدس است که به صورت ویدیوکنفرانس و استانی برگزار خواهد شد.

در ادامه خانوم اردبیلچی، همسر شهید حاج محمدحسن کسایی نیز به بیان نقش زنان در دوران دفاع مقدس پرداخته و گفت: هفته دفاع مقدس یک ارزش برای ملت ایران است و زنان با حضور در دوران هشت سال دفاع مقدس، مردان را به جنگ و دفاع از ناموس خود فرا خواندند.

وی به بیان خاطراتی از زندگی شهید کسایی و ویژگی رفتاری ایشان پرداخت.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.