7
رئیس‌دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز:

شش ماه پس از تزریق دز دوم، اگر ویروس در جامعه وجود داشته باشد، دز یادآور تزریق می‌شود

  • کد خبر : 26723
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
شش ماه پس از تزریق دز دوم، اگر ویروس در جامعه وجود داشته باشد، دز یادآور تزریق می‌شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: شش ماه بعد از تزریق دز دوم، اگر احساس کنیم که ویروس در جامعه وجود دارد واکسن یادآور به افراد تزریق می‌شود، در حال حاضر وضعیت کرونا به طور کلی هم امیدوار کننده و هم مایوس کننده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، محمدحسین صومی سه شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری، با بیان این‌که در حال حاضر در تمامی شهرهای استان، مراکز واکسیناسیون به صورت شبانه روزی فعال هستند، اظهار کرد: همکاران کادر درمان در حال حاضر در بیش از ۱۰۰۰ روستای استان به صورت شبانه روزی واکسیناسیون انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ثبت نام واکسیناسیون افراد ۱۵ و ۱۶ سال در روزهای گذشته انجام شد، ادامه داد: از امروز ثبت نام افراد ۱۲،۱۳ و ۱۴ سال نیز برای انجام واکسیناسیون آغاز شد و منتظریم تا نوجوانان عزیز به مراکز مراجعه کرده و واکسینه شوند.

وی در رابطه با تعداد بیماران بستری شده در استان، گفت: در حال حاضر تعداد بیماران بستری شده در آذربایجان شرقی رو به کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: براساس اطلاعات هفته‌ی گذشته دو شهر ملکان و تبریز در وضعیت قرمز قرار دارند البته روز پنج شنبه براساس تحلیل‌ها نتیجه‌ی جدید وضعیت این شهرها مشخص می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۶۱۵ بیمار کرونایی در بخش‌های درمانی استان بستری هستند، گفت: نزدیک به ۱۳۰ نفر بیمار زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند و میزان فوتی روز گذشته ۱۹ نفر بود که امروز این آمار به ۲۰ نفر فوتی رسیده است.

صومی با بیان این‌که میزان فوتی‌ها به تدریج رو به کاهش است، افزود: طی یک ماه آتی نیز شاهد وضعیت موجود در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنان افراد مبتلا در استان وجود دارد که برخی شناسایی شده‌ یا شناسایی نشده‌اند که متاسفانه این افراد مراعات لازم را انجام نمی‌دهند و به عنوان منبع ویروس تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به روند کلی واکسیناسیون و تمایل مردم به این اقدام، گفت: ۷۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شدند و در این رابطه جایگاه اول کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم البته برای ایمنی جمعی باید کل جمعیت واکسینه شوند.

وی با بیان این که تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، گفت: ۸۴۱ هزار نفر در استان دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، به طور کلی با در نظر گرفتن دز اول و دز دوم تاکنون به سه میلیون و ۵۰ هزار نفر در استان واکسن تزریق شده است.

صومی ادامه داد: تاکنون نسبت به کل جمعیت به ۵۳ درصد از جمعیت استان دز اول واکسن تزریق شده است.

وی تاکید کرد: به توجه به افزایش قدرت انتشار سویه‌های جدید کرونا، باید ۸۰ تا ۹۰ درصد کل جمعیت واکسینه شوند تا ایمنی جمعی ایجاد شود. در حال حاضر ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال، ۶۸ درصد افراد بالای ۱۵ سال و ۵۳ درصد کل جمعیت استان واکسینه شده‌اند.

وی با بیان این‌که هر دارویی دارای عوارض است و نوعا واکسن نیز عوارض دارد، گفت: عوارض واکسن شامل عوارض عام مانند تب و لرز، خستگی، ضعف و دردهای عضلانی شدید است که در برخی افراد بیشتر رخ می‌دهد در برخی نیز اصلا مشخص نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: تا به این لحظه در استان عارضه‌ی مهلک شناخته شده که ارتباطی با واکسن داشته باشد، مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: راه دیگری جز واکسینه شدن برای ایمن شدن در مقابل عاملی مهاجم وجود ندارد، نوع ویروس به گونه‌ای است که ایمنی ۱۰۰ درصد در مقابل آن مقدور نیست، باید این امر را در نظر بگیریم هر واکسنی تا حدی توانایی دارد در نتیجه برای ایمن شدن واکسینه شدن ضروری است.

وی با بیان این‌که با واکسینه شدن عام جامعه عملا ویروس کرونا مهار می‌شود، افزود: افراد با واکسینه شدن کم‌تر دچار بیماری می‌شوند و در صورت مبتلا شدن نیز با کم‌ترین عوارض دوره‌ی بیماری را پشت سر می‌گذارد.

صومی ضمن قدردانی از مراجعه مردم جهت واکسینه شدن به مراکز درمانی استان، گفت: بالای ۸۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال در استان واکسینه شده‌اند ولی انتظار داشتیم گروه ۱۸ تا ۵۰ سال نیز واکسن تزریق کنند که تا به امروز واکسن دریافت نکرده‌اند پس در نتیجه امکان انتشار ویروس در جامعه بالا می‌رود.

وی با بیان این که استقبال مردم آذربایجان شرقی برای واکسیناسیون طی دو هفته‌ی گذشته قابل قبول نیست، گفت: انتظار داشتیم هر روز به ۱۰۰ هزار نفر در استان واکسن تزریق کنیم در حالی که روزانه به ۴۵ هزار نفر واکسن تزریق می‌کنیم.

وی ادامه داد: روزانه توانایی لازم را برای واکسیناسیون ۱۵۰ هزار نفر در استان داریم و آمادگی لازم را برای تزریق واکسن به ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال استان را تا ۱۰ مهرماه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: فردی که واکسن تزریق می‌کند امکان مبتلا شدن به کرونا در آن فرد ، حداکثر ۳۰ درصد و امکان فوت به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان این‌که هیچ منعی جهت واکسیناسیون برای کسی وجود ندارد، گفت: تنها گروهی از افراد که نسبت به واکسن حساسیت دارند، واکسن دریافت نمی‌کنند، به غیر از افرادی که داروهای ضعیف کننده‌ی ایمنی را دریافت می‌کنند و یا دچار بیماری خاصی هستند توصیه می‌شود همه واکسن تزریق کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون اختیاری است، گفت: قرنطینه در آینده به طور هوشمند انجام خواهد شد با توجه به اینکه ارتباطات به صورت جمعی است بنابراین از همه افراد درخواست خواهد شد تا واکسینه شوند.

وی یادآور شد: بالای ۹۵ درصد دانشجویان واکسینه شده‌اند طبق اعلام وزیر از ۱۵ مهرماه کلاس های حضوری در دانشگاه علوم پزشکی آغاز می‌شود.

صومی بیان کرد: متاسفانه ۷۲ هزار نفر از افرادی که زمان تزریق دز دوم واکسنشان رسیده، واکسن دریافت نکرده‌اند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.