8

سونامی سقط جنین در ایران / ۱۵ درصد حاملگی ها، منجر به سقط

  • کد خبر : 26683
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سونامی سقط جنین در ایران / ۱۵ درصد حاملگی ها، منجر به سقط
تنها 16 سال سن دارم، بچه سه ماهه ای در شکمم است که نمی دانم الان پدر وی چه کسی است و کجاست تا حداقل در این روزهای بسیار سخت به داد دلم برسد و پشت و پناهم باشد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، “مینا” یکی از صدها بانوانی است که برای سقط جنین خود به مرکز زیرزمینی سقط غیرمجاز در گوشه ای از کلانشهر تبریز مراجعه کرده است تا جنین خود را در خفا سقط نماید. وی در گفت و گو با خبرنگار نصر در حالی که روی صندلی انتظار نشسته بود و از شدت ترس رنگی بر چهره اش نمانده بود، از سرگذشت تلخ زندگی اش گفت و ادامه داد: پدر و مادرم، هر دو، اعتیاد دارند.
از سن ۱۳ سالگی برای تامین مخارج زندگی ام مجبور به تن فروشی شده ام. این دومین بار است که اقدام به سقط می کنم. نمی دانم من که قرص ضدبارداری مصرف می کردم چرا حامله شدم تا الان مجبور باشم بچه ام، جگرگوشه خود را از بین ببرم.
اگر هم به دنیا بیارم چگونه و کجا بزرگش کنم؟ خرج و مخارجش را از کجا تامین نمایم؟ من که خود در تامین مخارج زندگی ام مانده ام و برای تامین آن، مجبور به تن فروشی شدم! اصلا چگونه برایش شناسنامه بگیرم به مردم چه بگویم؟ بگویم پدر بچه ام چه کسی است؟

سقط سالانه بیش از ۳۰۰ هزار جنین
مینا تنها بانویی نیست که برای سقط جنین خود به مراکز غیرمجاز مراجعه می کند، بلکه بانوان دیگر به دلایلی غیر از رابطه نامشروع مانند عدم صدور مجوز سقط از سوی پزشکی قانونی و… نیز اقدام به سقط جنین خود می کنند؛ اما آن چه که حائز اهمیت است، آمار بسیار بالای این سقط ها در جامعه است که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود!
همچنین مرکز غیرمجازی که مینا بدان مراجعه کرده است، نیز تنها مرکز زیرزمینی سقط جنین در تبریز نمی باشد؛ بلکه ده ها نوع از این مرکز در تبریز فعالیت می کنند و صدها جنین را از بین می برند.
اخیرا هم “سیدحامد برکاتی”، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرده و گفته است: در وزارت بهداشت درباره سقط جنایی که غیرقانونی است، بررسی‌هایی صورت گرفته و آخرین برآوردی که داریم این است که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

احتمال فوت مادر در سقط غیر مجاز
دکتر “فریبا حضرتی”، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار نصر از عوارض سقط غیرقانونی جنین برای مادران گفت و افزود: سقط اگر به صورت جنایی و غیرقانونی باشد، طبیعتا برای مادر عوارض فراوانی دارد و ممکن است وی در آینده دچار چسبندگی رحم و نیز عفونت و خونریزی شود.
وی با اشاره به اینکه حتی در مواردی سقط غیرمجاز ممکن است به دلیل عفونت و یا خونریزی شدید فوت مادر بینجامد، ادامه داد: مصرف خودسرانه برخی داروهای تحریک کننده زایمان در سقط های غیرمجاز، احتمال پارگی رحم را بسیار افزایش می دهد، به خصوص هرچه سن جنین بیشتر باشد احتمال پارگی رحم نیز بیشتر خواهد بود.
حضرتی با بیان این که مراکز زیرزمینی سقط جنین تنها زیر نظر یک فرد ماما فعالیت می کنند، افزود: متاسفانه در برخی مراکز زیرزمینی سقط جنین، بدون بیهوش کردن مادر اقدام به کورتاژ رحم می نمایند که دارای عوارض بسیاری است؛ و چون بیماران بنا به خواسته خود پا در این مکان گذاشته اند، بنابراین هیچ شکایتی نمی کنند و این مراکز نیز با سواستفاده از همین قضیه، علاوه بر این که سلامتی مادر را به خطر می اندازند، پول های هنگفت زیادی نیز نصیبشان می شود.
وی اظهار داشت: هرچه قدر سن جنین بیشتر باشد، شدت عوارض گفته شده برای مادر هم بیشتر می شود و این عوارض برای مادری که جنین خود را در ماه های پایین سقط می کند، در مقایسه با مادری که جنین خود را در ماه های بالا سقط می کند،  کم تر خواهد بود.

آمار بسیار بالای سقط های غیرمجاز
این متخصص زنان و زایمان به فراوانی بالای سقط های غیرمجاز اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه این روزها سقط های غیرقانونی در مراکز غیرمجاز بسیار بیشتر شده است و اگر مجلس قانون سقط مجاز را حذف نماید این آمار بسیار بالاتر هم خواهد رفت، چرا که در این فشار اقتصادی اکثریت زوجین حاضر به داشتن بیش از یک فرزند نیستند.

۱۵ درصد حاملگی ها، منجر به سقط
حضرتی اظهار داشت: در سقط های قبل از ۱۰ هفتگی که هنوز قلب جنین شروع به تپیدن نکرده است، می توان به صورت خانگی و با ارائه توصیه های لازم به زوجین، سقط را انجام داد.
وی ادامه داد: حتی در ۱۵ درصد از موارد، حاملگی های زیر ۱۰ هفته به صورت خود به خود سقط می شوند و همچنین ۷۰ درصد حاملگی ها، بعد از لقاح جنین سقط می شود بدون این که مادر متوجه بارداری خود شود.

مجوز سقط تنها تا ۱۹ هفتگی جنین
این متخصص زنان و زایمان سن قانونی جنین برای سقط را تا هفته ۱۹ اعلام کرد و گفت: در مواقعی که سن جنین بالای ۱۰ هفته است، اگر در سونوگرافی وی اختلالی مشاهده شود و یا این که تولد جنین مغایر با حیات باشد و پدر و مادر بعد از تولد وی، دچار مشکلات عدیده ای شوند، در این صورت پزشکی قانونی مجوز سقط جنین را صادر می کند.
وی ادامه داد:  همچنین از مایع آمنیوسنتز جنین نمونه برداری می شود و اختلال ژنتیکی در جنین مثل سندرم داون، مشاهده شد؛ نیز پزشکی قانونی مجوز سقط جنین را صادر می کند.
حضرتی اظهار داشت: در اکثر مواقع در سن ۱۶ و یا ۱۷ هفتگی جنین، آنرمالی وی را بررسی می کنیم و متاسفانه تا جواب آزمایش و سایر موارد به دست ما برسد سن جنین از ۱۹ هفتگی رد می شود و  دیگر حتی اگر جواب آنرمالی جنین مثبت باشد و وی دارای اختلالات ژنتیکی و… هم باشد، چون ۱۹ هفتگی را رد کرده است، به هیچ وجه پزشکی قانونی مجوز سقط وی را صادر نمی کند.
وی ادامه داد: چون مجوز سقط صادر نمی شود، بنابراین نمی توان مادر را به منظور انجام سقط در بیمارستان بستری کرد؛ در این گونه مواقع مادر برای سقط جنین خود به مراکز غیرمجاز روی می آورد.
متخصص زنان و زایمان در پایان ضمن توصیه به مادران باردار برای مراقبت از سلامتی خود خاطر نشان کرد: اکثر جمعیت جامعه آگاه هستند و بهتر است مادران قبل از اقدام به سقط، مطالعات لازم را داشته باشند و از صلاحیت مرکزی که بدان مراجعه می نمایند، اطمینان حاصل کنند.

مراجعه سالانه ۱۸ هزار زوج به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی
دکتر “الهه بایبوردی”، مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان، در گفت وگو با خبرنگار نصر به آمار زوج هایی که برای درمان ناباروری به این مرکز مراجعه می کنند اشاره کرد و اذعان داشت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۱۰۷ هزار زوج برای درمان ناباروری خود به این مرکز مراجعه نموده اند و نیز به طور متوسط هر سال ۱۸ هزار زوج بدین منظور به این مرکز مراجعه می نمایند.
وی تعداد زوج هایی که در سه ماهه نخست امسال برای درمان ناباروری خود به این مرکز مراجعه نموده اند را پنج هزار و ۸۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: هزینه درمان ناباروری برای هر زوج به طور متوسط ۱۵ میلیون تومان است، ولی این رقم بستگی به تعداد تکرار و سایر فاکتورها دارد، چون هستند زوج هایی که با دو میلیون تومان نیز ناباروری خود را درمان می کنند و در مقابل این رقم برای برخی از زوجین تا ۱۶ میلیون تومان هم آب می خورد‌.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.