4

کرونایی‌های بهبودیافته چه بخورند، چه نخورند؟

  • کد خبر : 26751
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کرونایی‌های بهبودیافته چه بخورند، چه نخورند؟
متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه صحیح بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در دوران نقاهت بسیار حائز اهمیت بوده بنابراین این افراد باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، احمدرضا رسولی ، در رابطه با تغذیه صحیح دوران نقاهت کووید – ۱۹، اظهار کرد: این افراد باید مقادیر زیادی مایعات از جمله آب، آبمیوه طبیعی تازه (آب هندوانه و آب پرتغال)، آب سبزی‌های تازه مانند آب کرفس، آب هویج، چای کمرنگ، آب گوشت یا مرغ به میزان حداقل ۸ لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجرای هوایی است.

وی در رابطه با مصرف سوپ، میوه‌ها و سبزیجات تازه در دوران نقاهت، افزود: افرادی که دوران نقاهت خود را سپری می‌کنند باید انواع سوپ‌های داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو، سوپ بلغور و سوپ جو دوسر، آش‌های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات و مصرف روزانه میوه و سبزی‌های تازه از جمله کاهو، کلم، سبزی خوردن یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین غذا که باعث تحریک اشتها و تامین ریزمغذی‌های لازم است را، مصرف کنند.

این متخصص در رابطه با مصرف منابع غذایی ویتامین A، تصریح کرد: استفاده از مقادیر زیاد منابع غذایی ویتامین A مانند زرده تخم مرغ، گوشت ماهی، جگر، میوه‌ها، سبزی‌های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، برگ‌های تیره رنگ کاهو و اسفناج سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با مصرف منابع غذایی ویتامین C، گفت: افرادی که دوران نقاهت خود را سپری می‌کنند از منابع غذایی ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن مانند مرکبات، سبزیجات سبز رنگ مانند فلفل دلمه‌ای یا آب نارنج و آبلیمو ترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها می‌شود را استفاده کنند.

رسولی در رابطه با مصرف منابع غذایی پروتئینی، روی و آهن، اظهار کرد: استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی سالمون یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزها و خشکبار حداقل ۲وعده در روز برای بیمارانی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند، مفید است.

وی در رابطه با استفاده از روغن‌ها در پخت غذا، افزود: استفاده از روغن گیاهی با روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، کنجد، کلزا به منظور تامین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در تهیه غذا از جمله مواد مفید برای مصرف بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ است.

این مسئول، در رابطه با مواد غذایی مفید برای بیمارانی که دوران نقاهت کووید – ۱۹ را سپری می‌کنند، تصریح کرد: استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضدالتهاب آن و اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، گفتنی است استفاده از موز و زنجبیل در مواردی سبب ایجاد حالت تهوع می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه مصرف منظم صبحانه و ۲ تا ۳ میان‌وعده برای تامین بهترین انرژی ریزمغذی‌های مورد نیاز بیماران مفید است، خاطرنشان کرد: اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی برنج یا گندم فراوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالا برای جلوگیری از یبوست مفید است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=26751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.