17

رییس دانشگاه تبریز: تعداد دانشجویان خارجی ما بیش از ۱۰ برابر شده است

  • کد خبر : 27440
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
رییس دانشگاه تبریز: تعداد دانشجویان خارجی ما بیش از ۱۰ برابر شده است
رییس دانشگاه تبریز با اشاره به رشد بیش از ۱۰ برابری تعداد دانشجویان خارجی این مرکز دانشگاهی گفت: تعداد آنان سه سال قبل حدود ۸۰ نفرذ بود که اکنون به حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، دکتر رضا مجیدی روز شنبه  افزود: جایگاه دانشگاه تبریز را در سه سال اخیر از ۱۳ به پنجم کشوری رسانده ایم که دلیل آن انتخاب تیم مدیریتی علمی بر مبنای شایستگی های تخصصی و به دور از هر گونه وابستگی های جناحی و سیاسی بود.

وی با تاکید بر اینکه باید بستری فراهم کنیم که از همه مغزها استفاده کنیم و دانشگاه چنین فضایی است، اضافه کرد: دانشگاه های امروز، دانشگاه های  نسل چهارم هستند که بین المللی و جامعه محور بودن، رویکرد اصلی آنهاست و دانشگاه تبریز نیز در این مسیر حرکت می کند.

وی توضیح داد: در مسیر بین المللی شدن دانشگاه تبریز علاوه بر رشد بیش از ۱۰ برابری تعداد دانشجویان خارجی، بیش از ۷۰ طرح پژوهشی مشترک بین المللی در دست اجرا داریم.

دکتر مجیدی با بیان اینکه دانشگاه تبریز دبیرخانه دانشگاه های ایران در همکاری با دانشگاه های ترکیه است، تشریح کرد: تاکنون ۳۷ طرح مشترک با سازمان پژوهش فناوری ترکیه، مسوم به «توبیتاک» انجام داده ایم و در سال ۱۳۹۷ با حضور معاون وزیر علوم وقت کشورمان و معاون توبیتاک، حسن ماندال، در دانشگاه تبریز جلسه ای در این راستا برگزار  شد.

وی ادامه داد: در بحث جامعه محوری نیز دانشگاه تبریز باید هم در بحث شناخت مشکلات مبتلا به جامعه در بخش های مختلف اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی و هم درمان آن محل مراجعه باشد که البته موفقیت در این حوزه نیازمند قبولی دانشگاه به عنوان مرجع علمی از سوی جامعه  است.

وی با بیان اینکه در این راستا هیات اندیشه ورز دانشگاه تبریز ایجاد شده است، گفت: مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ در دانشکده شیمی آغاز به کار کرد که در ابتدا موفقیت چندانی نداشت، اما اکنون افتخار استان است، به گونه ای که
در شیوع کرونا، مرکز رشد و نوآوری و دانشکده شیمی دانشگاه تبریز در فاصله ۴۸ ساعت برای تامین کل مواد ضدعفونی کننده استان در صورت تهیه الکل اعلام آمادگی کرد.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه این مرکز دانشگاهی از سال ۱۳۸۵ آموزش مجازی داشت، اما هیچ تجربه آموزشی جدی نداشت، افزود: اما در همه پرسی کرونا این بخش به شکل جدی فعال شد و بعد از عید ۱۳۹۹ آموزش مجازی این‌مرکز دانشگاهی برای دروس نظری آغاز شد.

وی اضافه کرد: در سایه تدابیر اتخاذ شده تا به امروز وقفه ای در ارائه دروس نظری و عملی به دانشجویان دانشگاه تبریز پیش نیامده است.

رتبه پنجم دانشگاه تبریز در همکاری های بین المللی 

رییس دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به روند رو به رشد همکاری های بین المللی این مرکز دانشگاهی یادآوری کرد: در سایه برنامه ریزی های همکاران مان در ستاد دانشگاه تبریز، در ارزیابی اخیر همکاریهای بین المللی دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی کشور توسط وزارت علوم رتبه پنجم را کسب کردیم.

مجیدی افزود: امیدوارم با ادامه این روند، دانشگاه تبریز همانند قدمتش بعد از دانشگاه تهران دوم از نظر علمی در جایگاه دوم کشوری جای گیرد؛ البته در بین دانشگاه های جامع کشور رتبه سوم هستیم.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۸ و ۹۹ جزو سه دانشگاه برتر کشور در حوزه پژوهش شدیم، ادامه داد: بودجه دانشگاه تبریز پایین بود، اما در سه سال گدشته دوم یا سوم بوده است؛ سه سال قبل ۲۵ درصد بودجه دانشگاه، معادل حدود ۶۰ میلیارد تومان، از محل حقوق حق التدریسی ها و شرکت ها بدهی داشتیم که ما بخش عمده آن را پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: ماهانه ۱۰ میلیارد تومان افزایش بودجه از محل همسان سازی، معادل ۶۰ میلیارد تومان باید به دانشگاه تبریز بدهند که هنوز ریالی نگرفته ایم، اما ما افزایش حقوق همکاران را از این محل پرداخت کرده ایم.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به افزایش ۸۴ درصدی بودجه این مرکز دانشگاهی در سال تحصیلی گذشته، گفت: اکنون حدود ۸۰ میلیارد تومان دولت به دانشگاه تبریز و به تبع آن ما نیز به همکاران بدهکاریم.

وی تشریح کرد: اکنون طرح های پژوهشی و آموزشی ما در حال سوق یافتن به سمت جامعه محوری برای حل آسیب های اجتماعی است و در تلاش برای کاستن از رشته های تحصیلی سنتی هستیم؛ در این راستا رشته های تحصیلی حسابداری و اکتشاف را در دانشگاه برقرار کرده ایم و علوم ارتباطات اجتماعی نداشتیم که آن را نیز ایجاد می کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به رشته های تحصیلی بین رشته ای اولویت ماست، توضیح داد: در بحث دانشگاه های منطقه ای، ابتدا دانشگاه ها استانی می شوند که بر اساس آن و در قالب شورای مدیریت عالی دانشگاه ها، هر گونه تصمیم گیری در باره رشته ها و گرایش ها در آن انجام‌می شود.

نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه تبریز مشابه دیگر دانشگاه های بزرگ کشور است

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در این مرکز دانشگاهی مانند دیگر دانشگاه های بزرگ کشور است، توضیح داد: در دانشگاه تبریز ۷۸۰ نفر هیات علمی، ۸۰۰ نفر کارمند و بیش از ۲۳ هزار دانشجو داریم که ۱۰ درصد دانشجویان در مقطع دکتری، ۳۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه کارشناسی تحصیل می کنند.

وی گفت: در سه سال اخیر افزایش ۱۰۰ درصدی در تولید مقالات علمی داشتیم و در طرح های پژوهشی و فناوری نیز ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد داشتیم که بسته به دانشکده ها و رشته ها این مهم متفاوت است.

وی درباره اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای سطح رفاه دانشجویان دانشگاه تبریز نیز  بیان کرد: رتبه خوابگاه های ما با حمایت صندوق رفاه دانشجویی و بخش خصوصی از رتبه پنجم به دوم ارتقا یافته و حدود سه میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده است.

دکتر مجیدی تشریح کرد: دانشگاه تبریز قبل از همه گیری کرونا سالانه یک هزار و ۷۰۰ برنامه فرهنگی داشت که این رقم در همه گیری کرونا به حدود یک هزار مورد کاهش یافت.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر ۱۰۳ انجمن علمی، ۱۸ کانون فرهنگی و اجتماعی و ۴۴ عنوان نشریه دانشجویی داریم و سه دوره برگزیده کشوری و دو بار شایسته تقدیر در برنامه حرکت شده ایم.

وی اضافه کرد: مهم ترین مساله در دانشگاه تبریز، آرامش همکاران است زیرا دانشگاه محل تعلیم و تربیت می باشد و این نیز در سایه اعتقاد به اهمیت امر آموزش میسر می شود که در همه جای دنیا نیز چنین است.

رییس دانشگاه تبریز گفت: تمرکزگرایی دلیل اصلی ضعف دانشگاه تبریز و دیگر دانشگاه های شهرستانی برای تعریف پروژه های کاری در وزارتخانه های مختلف و سازمان های تابع آن در نقاط مختلف کشور است.

وی افزود: از سوی دیگر در سطح استانی و محلی نیز به کارایی دانشگاه در حل مشکلات جامعه اعتقاد راسخ وجود ندارد.

وی درباره وضعیت اراضی تحت تملک دانشگاه تبریز نیز با اشاره به وجود ۹۰۰ هکتار زمین در اختیار آن توضیح داد: برای اراضی خلعت پوشان ۵۰ هکتار تغییر کاربری جهت ایجاد پارک علم و فناوری در سال ۱۳۹۷ مصوب کردیم، اما یک سال بعد ایجاد پارک در دانشگاه ها را ممنوع کردند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ هکتار زمین نیز در شمال کشور، پره سر و ۲۰۰ هکتار در مغان زمین داریم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=27440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.